Men selvom både fortællingens karakterer og deres omgivelser virker plausible, er det anderledes med selve historien. Filmens bagmænd har selv beskrevet “Flammen & Citronen” som et fiktionsværk, der tager udgangspunkt i virkelige hændelser, og filmens problem er da heller ikke en mangel på faktuel korrekthed. Problemet er nærmere bestemt den måde, filmen kondenserer mange handlingsforløb. Hvorfor bliver vi eksempelvis præsenteret for en enorm skare af modstandsbevægelsens medlemmer tidligt i forløbet, når nu flere af dem næsten ingen indflydelse får på fortællingen? Så var Søren Kragh-Jacobsens “Drengene fra Sankt Petri” alligevel mere helstøbt.

Det romantiske sideplot, der involverer Flammen og Ketty, får heller aldrig luft under vingerne, og ligeledes virker fortællingen om Citronens problemer med sin anspændte hustru overflødig og en anelse banal. Egentlig er både Flammen og Citronen så forrygende karakterer, at stort set alle bipersonerne lider under hovedpersonernes altoverskyggende dominans. Og uanset, hvor stærkt eller svagt et kendskab man har til begivenhederne i 40’ernes Danmark, er der ikke mange store twists at komme efter i “Flammen & Citronen”, der er et velindpakket og underholdende, men forholdsvis traditionelt melodrama. Et melodrama, som du bestemt ikke må gå glip af på det store lærred.

Læs Filmz’ interview med Ole Christian Madsen

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 jessup 16 år siden

Lighesom han lænte sig op af Cassavetes i En kærlighedshistorie og Scorsese(Mean Streets) i Pizza King - han er i det hele taget en mand der lader andre om originalitet.
This is just until June
Gravatar

#52 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

# 46 Det er rart at høre at det måske ikke er tilfældet. Jeg dømmer ene og alene udfra mine egne sønner, deres kammarater og andre jeg har snakket med på deres skoler og andre unge jeg har snakket med.

# 47 Mht. Undervisnings materiale har jeg også siden fundet ud af at der var mere af via et link jeg fik fra en anden filmz bruger - Tak - Inflector ;), hvilket naturligvis ændrer min holdning på det punkt.

---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#53 inflector 16 år siden

#52 det var så lidt, men skal da også indrømme at jeg var lærer et par år, inden jeg hørte om den side, de gør ikke meget for at reklamere for den.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#54 Highland Park 16 år siden

#44: Det er unødvendige, overflødige sms-fraser, som er med til at forfladige sproget og sprogbevidstheden hos folk. Lidt i stil med Nephews pinagtige sangtekster på gebrokkent dansk-engelsk. Men hvis I er stolte af det, så fortsæt blot stilen.
Jeg kan kun gentage mit forrige spørgsmål: hvorfor skrive "imo"/"imho"? Det giver jo for pokker sig selv! Og ser frygteligt ud.
Ef u noew wat ai miin. ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#55 NightHawk 16 år siden

# 54 -

Allright...

Nu har du vist også fået slået dit budskab fast med syvtommersøm efterhånden. ;)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#56 Michael Andersen 16 år siden

#49 Lagde du også mærke til at der optræder en næsten tro kopi af Howard Shores melankolske [url= Det er tydeligst i scenen hvor Ketty Selmer og Flammen er ude at spise sammen.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#57 Patriarch 16 år siden

Nix. Husker ikke det score (The Game)... Men jeg bemærkede tilgengæld at temaet var én tone fra at være identisk med Albinonis Adagio (mener det er den). Alt fra rytme, tonelænge og toner var identisk bortset fra at den stoppede en tone før.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#58 gizmomis 16 år siden

Så den idag.. synes det var en flot og fed film..
Gravatar

#59 filmkorn.dk 16 år siden

Helt enig med anmelderen. Jeg vil dog kun give tre stjerner.
Peter Mygind er simpelthen for useriøs til en sådan rolle. Det er ikke fordi han spiller decideret dårligt, men hans normalt lalleglade facon gør det altså svært at tage ham seriøst. Jeg røg helt ud af filmens illusion, da han første gang dukkede op - og det selv om han klogeligt blev holdt i skyggerne. Ligeledes forstår jeg ikke hvad fanden vi skulle bruge den lange introsekvens med præsentationen af de mange modstandsfolk. Halvdelen af dem så man ikke igen. Det var nærmest kun distraherende, at man kunne genkende flere ansigter, som man så aldrig så mere til igen.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#60 Patriarch 16 år siden

"Ligeledes forstår jeg ikke hvad fanden vi skulle bruge den lange introsekvens med præsentationen af de mange modstandsfolk. Halvdelen af dem så man ikke igen. Det var nærmest kun distraherende, at man kunne genkende flere ansigter, som man så aldrig så mere til igen."

Helt enig... det var ikke særlig heldigt.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: