Men selvom både fortællingens karakterer og deres omgivelser virker plausible, er det anderledes med selve historien. Filmens bagmænd har selv beskrevet “Flammen & Citronen” som et fiktionsværk, der tager udgangspunkt i virkelige hændelser, og filmens problem er da heller ikke en mangel på faktuel korrekthed. Problemet er nærmere bestemt den måde, filmen kondenserer mange handlingsforløb. Hvorfor bliver vi eksempelvis præsenteret for en enorm skare af modstandsbevægelsens medlemmer tidligt i forløbet, når nu flere af dem næsten ingen indflydelse får på fortællingen? Så var Søren Kragh-Jacobsens “Drengene fra Sankt Petri” alligevel mere helstøbt.

Det romantiske sideplot, der involverer Flammen og Ketty, får heller aldrig luft under vingerne, og ligeledes virker fortællingen om Citronens problemer med sin anspændte hustru overflødig og en anelse banal. Egentlig er både Flammen og Citronen så forrygende karakterer, at stort set alle bipersonerne lider under hovedpersonernes altoverskyggende dominans. Og uanset, hvor stærkt eller svagt et kendskab man har til begivenhederne i 40’ernes Danmark, er der ikke mange store twists at komme efter i “Flammen & Citronen”, der er et velindpakket og underholdende, men forholdsvis traditionelt melodrama. Et melodrama, som du bestemt ikke må gå glip af på det store lærred.

Læs Filmz’ interview med Ole Christian Madsen

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Kragmose 16 år siden

Godt at høre! Bestiller billetten nu, tak for anmeldelsen Insider :)
Gravatar

#2 Alex 16 år siden

Hmm....
Det lyder som om at det alligevel ikke er en skuffelse at se filmen, jo mindre man vejer selve historien rigtig meget. Skal i hvert fald ind og se den.
Gravatar

#3 elwood 16 år siden

Jeg vil tage den gamle med i biffen i næste uge, lyder til vi kan få en god aften.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 BN 16 år siden

Hold da op! Jeg som absolut ikke bryder mig om danske film - og alligevel har The Insider's anmeldelse gjort mig meget interesseret i at se film!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 dolphinfriendly 16 år siden

Fin anmeldelse og jeg kan kun være enig i karakteren. :)

Gravatar

#6 El vez 16 år siden

#4 Det er jo også en fjollet holdning :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#7 jesperhp 16 år siden

Den skal ses i bif-klub DK:)
Gravatar

#8 Patriarch 16 år siden

Skal se den i aften... bliver interessant.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#9 Wrangque 16 år siden

Fantastisk anmeldelse jeg glæder, mig rigtig meget til at se filmen, hvilket jeg har gjort lige siden jeg først hørte om den.

Endelig en dansk film der prøver at være storstlået og episk. Så må jeg jo se om den i sandhed også er det.
Gravatar

#10 piazorro 16 år siden

Tror måske gerne jeg vil se Flammen og Citronen alligevel - nu er jeg jo medlem af Biografklub Danmark:-)
Bevar Hundeprutter, Mågeklatter, Ørevoks, Andemad og Kloakslam
- meld jer ind i gruppen på Facebook

Skriv ny kommentar: