Men selvom både fortællingens karakterer og deres omgivelser virker plausible, er det anderledes med selve historien. Filmens bagmænd har selv beskrevet “Flammen & Citronen” som et fiktionsværk, der tager udgangspunkt i virkelige hændelser, og filmens problem er da heller ikke en mangel på faktuel korrekthed. Problemet er nærmere bestemt den måde, filmen kondenserer mange handlingsforløb. Hvorfor bliver vi eksempelvis præsenteret for en enorm skare af modstandsbevægelsens medlemmer tidligt i forløbet, når nu flere af dem næsten ingen indflydelse får på fortællingen? Så var Søren Kragh-Jacobsens “Drengene fra Sankt Petri” alligevel mere helstøbt.

Det romantiske sideplot, der involverer Flammen og Ketty, får heller aldrig luft under vingerne, og ligeledes virker fortællingen om Citronens problemer med sin anspændte hustru overflødig og en anelse banal. Egentlig er både Flammen og Citronen så forrygende karakterer, at stort set alle bipersonerne lider under hovedpersonernes altoverskyggende dominans. Og uanset, hvor stærkt eller svagt et kendskab man har til begivenhederne i 40’ernes Danmark, er der ikke mange store twists at komme efter i “Flammen & Citronen”, der er et velindpakket og underholdende, men forholdsvis traditionelt melodrama. Et melodrama, som du bestemt ikke må gå glip af på det store lærred.

Læs Filmz’ interview med Ole Christian Madsen

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Bruce 16 år siden

God anmeldelse og glæder mig til at se den. Synd det skal være så svært at få financieret og filmatiseret danske film med historisk islæt. Det har jo været et puslespil at få denne "til at gå op". Håber det bliver en succes, aht. fremtidige satsninger.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#12 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

# 11 Tror desværre det er svært at få unge ind og se film om/i en krig mange af dem ikke kan forholde sig til. Mange af dem har jo forældre, som ikke lige som vores, der ikke enten er opvokset under eller lige efter krigen. Men i og med den er med i bioklub Danmark skal nok få et par ekstra i biffen.

Derfor mener jeg det er vigtig at, sådan nogen som os, bærer fanen videre fra vores forældre, for det var jo tros alt en krig der virkelig var med til at danne det europa vi kender i dag.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#13 filmz-Bruce 16 år siden

#12 Måske der bliver arrangeret gymnasieture eller måske den kan få lidt opmærksomhed udenfor Danmark. Untergang, Napola, Sophie Scholl og Black Book er trods alt ret populære internationalt, fordi emnet stadig optager mange. Måske man vil imødese en dansk "storfilm" om tiden, med ligeså store forventninger som vi andre har til andre europæiske film?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#14 JannikAnd 16 år siden

Ikke nær så begejstret som andre. Synes den står lidt svagt med uløste konflikter og utroværdige karakterportrætter. Dog en fornøjelse at se en flot dansk produktion med ambitioner.

3/6
Gravatar

#15 BN 16 år siden

#6:

Tro mig - jeg har virkelig anstrengt mig for at se kvaliteterne i danske film, men de kan simpelthen ikke fænge mig på samme måde som engelske og amerikanske film. Derfor forbliver jeg "fjollet". hehe

Bortset fra Matador-serien har jeg det sådan med de bedste danske film, at jeg kun ser dem én gang og ikke føler trang til et gensyn. Derfor køber jeg heller aldrig danske film. Jeg ser dem kun på tv eller på dvd (hvis min kone har lånt nogle af familien el. vore venner).
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#16 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

Jeg så gerne at selskaberne ligesom tidligere gik ind og arrangerede flere skoleforestillinger og lavede noget fornuftigt undevisningsmateriale. Utrolig mange af de seneste års rigtig gode film kunne være oplagte undervisnings sammenhæng og ikke kun i historie timerne.

Desværre syntes jeg dette ned priorteres netop dette område af selskaberne, og det er i grunden synd for det kunne sikkert sælge lid flere billetter til smalle film og ikke minds danske film.

Flammen & Citronen glæder jeg mig meget til se, og hvem ved så dukker den måske en dag op på DR eller TV2 som en miniserie ;)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#17 elwood 16 år siden

Skal ind og se den med min Far på torsdag regner jeg med, det så Sjældent jeg kan slæbe ham i Biffen, sidst var James Bond, og hans komentar som altid er "jo det var underholdende, men det var lidt højt" så smiler jeg bare lidt
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#18 filmz-inside 16 år siden

så den til forpræmiere d. 15. marts og i kan godt glæde jer til at se den. Den er rigtig god :D
Gravatar

#19 inflector 16 år siden

#16 der findes faktisk rigtig meget godt undervisning materiale til film på dfis hjemmeside: http://www.dfi.dk/filmiskolen/undervisningsmateria...

Men ja kunne være rart med flere skoleforestillinger, der er nu noget særligt over at komme i biografen.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#20 filmz-Phip 16 år siden

Jeg var til galapræmiere forleden og jeg synes den var virkelig god. Der er meget snak om de historiske begivenheder og deres korrekthed, - der var nogle stykker med til filmen som oplevede anden verdens krig og også var med i kampen om frihed - damen som Flammen boede hos i virkeligheden var med til filmen og det var meget bevægende at tænke at hun havde oplevet mange af de ting 'first hand'.
Tag i biffen med et åbent sind og nyd filmen. Den er flot lavet og får en til at tænke over de overvejelser der måtte komme når man tager en beslutning om at tage en andens liv for noget man selv er overbevidst om er rigtigt... kan man stole på dem man får ordre fra... bliver man 'stukket' af dem man holder nær? Mmm ... god film - :-)

Skriv ny kommentar: