Men selvom både fortællingens karakterer og deres omgivelser virker plausible, er det anderledes med selve historien. Filmens bagmænd har selv beskrevet “Flammen & Citronen” som et fiktionsværk, der tager udgangspunkt i virkelige hændelser, og filmens problem er da heller ikke en mangel på faktuel korrekthed. Problemet er nærmere bestemt den måde, filmen kondenserer mange handlingsforløb. Hvorfor bliver vi eksempelvis præsenteret for en enorm skare af modstandsbevægelsens medlemmer tidligt i forløbet, når nu flere af dem næsten ingen indflydelse får på fortællingen? Så var Søren Kragh-Jacobsens “Drengene fra Sankt Petri” alligevel mere helstøbt.

Det romantiske sideplot, der involverer Flammen og Ketty, får heller aldrig luft under vingerne, og ligeledes virker fortællingen om Citronens problemer med sin anspændte hustru overflødig og en anelse banal. Egentlig er både Flammen og Citronen så forrygende karakterer, at stort set alle bipersonerne lider under hovedpersonernes altoverskyggende dominans. Og uanset, hvor stærkt eller svagt et kendskab man har til begivenhederne i 40’ernes Danmark, er der ikke mange store twists at komme efter i “Flammen & Citronen”, der er et velindpakket og underholdende, men forholdsvis traditionelt melodrama. Et melodrama, som du bestemt ikke må gå glip af på det store lærred.

Læs Filmz’ interview med Ole Christian Madsen

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 icetea 16 år siden

#39 Imo gør det ikke ret meget ;) dog er imHo dog lidt irriterende.
Gravatar

#42 NightHawk 16 år siden

# 39 -

Så længe det ikke står i hver sætning, men kun er brugt enkelte steder, så kan jeg ikke se at det sku' være noget problem. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#43 filmz-Bruce 16 år siden

Imho synes jeg som Hank Moody:

People... they don't write anymore, they blog. Instead of talking, they text, no punctuation, no grammar: LOL this and LMFAO that. You know, it just seems to me it's just a bunch of stupid people pseudo-communicating with a bunch of other stupid people at a proto-language that resembles more what cavemen used to speak than the King's English.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#44 NightHawk 16 år siden

# 43 -

Hehe, ja det kan jeg godt huske det citat og det passer jo perfekt til Moodys oldschool holdninger som forfatter. Men...nu er de her forkortelser unægteligt en del af internetlingoen, som, når den blir brugt med måde, er en naturlig del af utryksformen på nettet, som man jo bare må leve med, de få gange det optræder. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#45 filmz-Bruce 16 år siden

#44

Jeg bruger det også selv indimellem (hence my self loathing) og har absolut ikke noget imod det i internetlingoen. Problemet er, når det gennemsyrer sproget i andre henseender, skriftligt som verbalt. Der bliver Moodys ord om "cavemen" kontra "kings english" til sandhed.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#46 Lady Arwen 16 år siden

#12
Ville bare sige at jeg tror du er fuldstændig forkert på den mht. at unge ikke vil ind og se en film der handler om 2. verdenskrig. Jeg er selv 17 og går i 2.g, min klasse og vores dansk lærer og vores historie lærer skal ind og se den - og ALLE glæder sig vildt meget. Vi har beskæftiget os meget med 2. verdenskrig både i folkeskolen og i gymnasiet og det er noget som har en stor interesse, vi har bl.a. set (som #13 hentyder til) Napola og Der Untergang. jeg selv er også igang med at læse traudl junge bogen. Så bare fordi at vores forældre ikke har oplevet krigen eller årene lige efter betyder det altså ikke at vi vil lade det gå i glemmebogen!
Doctor Who <3
Gravatar

#47 Lady Arwen 16 år siden

#12 Jeg vil også lige tilføje at der er masser af undervisnings materiale til mange film også til dem der handler om 2. verdenskrig - her vil jeg igen henvise til Der Untergang og Napola...
Doctor Who <3
Gravatar

#48 Starbrow 16 år siden

Har lige været inde og se filmen, og selvom jeg stadig er teenager syntes jeg at den nok er en de bedste danske film jeg har set til dato.
Gravatar

#49 Patriarch 16 år siden

Er der andre end mig der tænkte over, eller vil medgive at "Munich" har været artistisk referencefilm? Her tænkter jeg på stil, stemning, musik, fotografering.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#50 Bates 16 år siden

#49 - Nu har jeg ikke set filmen endnu, men det ville da ikke komme bag på mig.

Han brugte også "Requiem For A Dream" som referencefilm til "Nordkraft".

Skriv ny kommentar: