Flammen & Citronen
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 22. okt 2008 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
Selv om Anden Verdenskrig har over tres år på bagen, så er det til stadighed en krig, som står frisk i erindringen hos de ældre dele af befolkningen, som var direkte øjenvidner dertil. Men også hos efterkommere har krigen sat sig sine spor. Ikke mindst igennem utallige overleveringer og anekdoter fra frihedskæmpere, modstandsfolk, jøder, nazister og uforstående civile.
I de to absolutte hovedroller findes Thure Lindhardt og Mads Mikkelsen som de to passionerede modstandsfolk, der havde talrige sabotager og menneskeliv på samvittigheden. Angiveligt hidrører de to kaldenavne fra den enes røde hår og den andens fortid som medarbejder hos bilfabrikanten Citröen. Mest notorisk er fra filmens start Flamme, som ikke står af vejen for at ihjelslå tyske militærpersoner og danske nazisympatisører, så længe de er af hankøn. Mere tilbageholdende er den småalkoholiserede Citron, og det er derfor også ham, der i løbet af den over to timer lange film gennemgår den største udvikling, hvor en helt anden blodig og kynisk dagsorden slutteligt gør sig gældende. Begge har haft deres grunde til at kæmpe imod tyskens årelange besættelse af Dannevang, og begge havde tilsyneladende et forkvaklet forhold til kvinder. Citron i sit følelseskolde og distancerede ægteskab og Flamme med sine mere løsslupne affærer.
To, der ifølge mundtlige overleveringer havde kendskab til de berømmede frihedskæmperes indre dæmoner var Citronens kærlighedshungrende viv Bodil, med hvem han havde en datter, og Flammens erotiske flamme i dobbeltagenten Ketty Selmer, med hvem han delte hotelværelse ved mere end én lejlighed. Skuespillet er undervejs også en forstyrrende faktor, hvor unge Thure Lindhardt herfra skal have de største roser med på sin vej. Han er infam og fabelagtig, og meget står at læse i hans drengede og alvorstunge ansigtsudtryk. Han er et studie i godt skuespil, og her kunne modparten Mads Mikkelsens monotone stenansigt godt lære en del. Værst er dog Stine Stengades indsats, og det er en nærliggende tanke, at hun er blevet hevet ind qua eks-gemalen Ole Christian Madsens stemme. Peter Mygind er som den beordrende politiadvokat Aksel Winther umiddelbart filmens komiske indslag, men han får dog pudset fjerene og arbejdet sig gevaldigt op. Heldigvis.
“Flammen & Citronen” er ubetinget at betragte som dansk storfilm per definition. Med filmoptagelser i de tre lande Danmark, Tjekkiet og Tyskland og et spillerum på kun 45 optagedage har Ole Christian Madsen fået meget ud af sit præmis. Underholdningen og informationerne går godt i spænd, om end filmens tilbagelænede leje særligt i sin indledende fase synes en kende monotont og i sin helhed godt kunne være fortalt på kortere tid. Det kan i øvrigt bemærkes, at den gade, der er central for dele af handlingen i “Flammen & Citronen”, også genkendes fra andre film, ikke mindst Roman Polanskis “Pianisten”. Ærgerligt, at man ikke har gjort mere for at skjule kulisse-genbruget. Men der er nok grænser for mulighederne ved danske storfilmproduktioner trods alt.
Bedre er udgivelsens billedside, hvor looket er knivskarpt og kun i mindre grad skæmmes af enkelte tilfælde af edge-enhancement i filmens lysere scener. Udtværinger eller digitale forstyrrelser er der derimod ingen af, og både farver og kontrast er stabile. Et fremragende transfer.
På lydsiden er der mulighed for to Dolby Digital 5.1- og DTS-HD 5.1-lydspor, begge naturligvis med danske replikudvekslinger. Dialogen er ren og uden overstyringer, om end særligt Thure Lindhardts monologer kan virke en smule utydelige. Derudover er det et fremragende auditivt udtryk, vi har med at gøre. Atmosfæren er dynamisk og helt igennem godt håndværk, der er flere vellykkede lydpanoreringer, og så lægger filmens handling op til adskillige distinkte effektlyde. Det bliver udnyttet til fulde. Endeligt suppleres “Flammen & Citronen” af en stemningsskabende underlægningsmusik, som er velegnet og veloplagt, men aldrig for meget.
Udgivelsens mest interessante del er imidlertid det mangfoldige ekstramateriale, som fordeler sig over to skiver. På den ene er som det eneste – ud over en enkelt teaser og en trailer – filmen, instruktør Ole Christian Madsens udmærkede kommentarspor samt et kortere indslag om, hvordan filmens visuelle billeder af datidens København er tilvejebragt. Det er dog på den anden skive, fortræffelighederne for alvor indfinder sig. Her gemmer sig blandt andet et historisk trailershow for en lang række af de danske film og tv-serier, som igennem tiden har beskæftiget sig med Anden Verdenskrig. Der er den over en time lange “Produktionsdagbog”, hvor kameraet igennem interviews og b-roll følger optagelserne i henholdsvis Prag, Berlin og København og ikke mindst de kvaler, der var undervejs.
De slettede scener kan vælges med eller uden kommentarspor, alt efter om man savner Ole Christian Madsens argument for udeladelserne i den endelige film. De miserabelt filmede optagelser fra filmens gallapremiere er derimod ligegyldige, mens et par featuretter, der vækker større opmærksomhed, går bag om researchen frem mod filmproduktionen, virkelighedens Flamme og Citron samt et unikt interview med den danske Gestapo-chefs søn og dennes forhold til Danmark, krigen og faderens rolle deri. Man kan vel dårligt ønske sig mere?
Det går ikke upåagtet hen, når der efter danske forskrifter lanceres en dansk storfilm. Om end “Flammen & Citronen” har sine fodfejl, så er det ikke til at komme uden om, at den er et væsentligt bidrag til bevarelsen af en fortløbende debat omkring krigens tid, alt imens overlevere fra dengang begynder at gå bort. Alligevel har filmen afgørende problemer set i det filmiske perspektiv, og blandt andet derfor er udgivelsens største attraktion i stedet det audiovisuelle udtryk og det alsidige ekstramateriale.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet