Det lader til at den klassiske ‘teenie-slasher’ genre har fået et nyt modstykke i de amerikanske remakes af asiatiske horrorfilm, og det må siges til deres forsvar at de tilfører gyseren en større grad af modenhed, der strækker sig ud over liderlige teenagere som myrdes af maskerede psykopater. “Forbandelsen” er helt klart en mere uhyggelig film end nyere amerikanske gysere som f.eks. “Jeepers Creepers”, “Fear.Com”, “Cabin Fever”, etc., og den er endda bedre end den japanske original, men nogen genremæssig milepæl bliver den aldrig. Blev man skræmt af “Ju-on” vil ens nerver nok blive flosset af at se “Forbandelsen”, og er man fan af genren vil man ikke blive skuffet. Håber man derimod på en uhyggelig historie, så gyser man sandsynligvis forgæves.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-rupert giles 19 år siden

Jeg er rigtigt vild med japanske horror-film, men jeg synes alligevel at The Grudge er bedre end de to Ju-on biograffilm. Filmen flyder bedre og hænger bedre sammen. Ligeledes er den bedre fotograferet. Så her er der altså tale om forbedringer i forhold til originalen.

Dog skal det siges at filmen også har mange af de samme problemer, som Ju-On havde. Blandt andet manglen på karakterudvikling. Med andre ord: Ju-On er ingen Ringu og The Grudge er ingen The Ring.

Således har castet heller ikke meget at arbejde med. Det glæder mig at se Sarah Michelle Gellar i en succesfuld film, men jeg glæder mig også til at se hende i en rolle, som kan udfordre hende på samme måde som rollen som Buffy så ofte gjorde. Det skal dog siges at hun aldrig falder tilbage på rollen som Buffy i den her film, hvilket tegner lovende for fremtiden.

Men er filmen så uhyggelig? Svært for mig at sige, da jeg allerede havde set de japanske film, før jeg så den her. Der var ikke så mange overraskelser tilbage. Men det publikum, jeg så filmen med (lidt uden for London) skreg på alle de rigtige steder og jeg fangede da også mig selv i at være lettere angst visse steder.

Derudover synes jeg det er snedigt at skære de mindre effektive historier fra den første Ju-On biograffilm væk og erstatte dem med elementer fra de to glimrende tv-film, der jo startede det hele. Ligeledes er den helt originale åbningsscene ret fantastisk.

Det bedste ved The Grudge er dog at den føles mere japansk end amerikansk. Hvor The Ring var en slags "oversættelse" af Ringu føles den her mere som en japansk film med amerikanske skuespillere.

Jeg ville dog ønske, at de havde brugt det faktum at filmen handler om amerikanere i en fremmed kultur til noget mere. Denne fremmedgørelse kunne have givet filmen et ekstra element af uhygge. For jeg er ikke helt sikker på at det er fair at sige at Ju-On stjæler fra Ringu. Naturligvis kom Ringu først (og er en meget bedre film), men spørgsmålet er, om de spøgelser, man ser i begge film ikke blot er typiske japanske spøgelser? Lidt ligesom vores hvide lagner og lænker. Således havde The Grudge måske et potentiale, den ikke udnytter. Hvis den havde behandlet personernes fremmedgørelse og dertil hørende isolation noget mere, ville den måske have haft noget mere dybde. Sarah Michelle og de andre er jo på mange måder afskåret fra omgivelserne i kraft af blandt andet sprogbarrieren og de kulturelle forskelle. For eksempel tror jeg at en af grundene til at freakede så vildt over den sidste scene i Ringu var at jeg aldrig havde set noget lignende før. Hvid kjole? Håret ned i panden!?! What the hell..??!! Min manglende erfaring med japanske spøgelseshistorier på det tidspunkt, hvor jeg så filmen første gang, gjorde den ekstra uhyggelig. Havde The Grudge stoppet op og studset lidt over de kulturelle forskelle tror jeg, at det havde været en bedre film.

Og nu har jeg vist sagt nok :-)
Jeg vil nok give filmen 4 ud af 6.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#12 filmz-poul2004 19 år siden

jeg synes det er en fed film jeg synes den fortjæner 5 ud af 6
Gravatar

#13 Hal60 19 år siden

Ju-on var da ti gange bedre end den her; "Forbandelsen" var da røvhamrende kedelig!
When I was a little kid my mother told me not to stare into the sun. So once when I was six, I did.
Gravatar

#14 filmz-rupert giles 19 år siden

#13 Ja, jeg kedede mig nu ikke. Og jeg har vist allerede nævnt de ting, jeg mener The Grudge gør bedre end den originale japanske film.

Men ak, hvordan kan jeg forsvare mig imod så velformulerede argumenter som "Forbandelsen var da røvhamrende kedelig!" Det er simpelthen på for højt et plan til at jeg kan følge med.

Jeg mener dog at den første af de japanske tv-film nok er den bedste film i serien. Den er billigt produceret og klippet med en hækkesaks, men alligevel sært vellykket.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#15 dfms 19 år siden

Til jer der har så skide travlt med at sige: gyserfilmen var kedelig eller jeg sad og sov så kedelig var filmen. Det viser hvor dumme I er og i virkeligheden var I dødsangst, men I tror det er sejt at komme med de smarte komentare, for at skjule jeres dumhed og angst.
Gravatar

#16 Hal60 19 år siden

rupert giles - Ja, ja; ro på Batman... Du har din mening, og jeg har min! Så er den vist ikke længere... Men brok dig da alt det du vil... Like I give a damn!

#15 - bange? *lol* Jeg fik ét chok gennem hele filmen, og det var da man så ansigtet i bussen; ellers ikke en døj.
When I was a little kid my mother told me not to stare into the sun. So once when I was six, I did.
Gravatar

#17 ks 19 år siden

#15 - Sikke dog noget bræk at fyre af. Jeg synes personligt filmen havde en udmærket atmosfære, men uhyggelig? Det vil jeg nok ikke kalde den i og me, at den levede på chokeffekter. The Ring havde uhygge, som jeg opfatter det, The Grudge havde en udmærket atmosfære men selve gysne var alt for afhængige af "Boo!" effekten.

Jeg sov ikke, men jeg var skuffet over den, muligvis fordi jeg forventede endnu en "The Ring" oplevelse.
Gravatar

#18 xtooms 19 år siden

jeg har lige set filmen, og syntes at den er vildt skræmende, meget bedre end dark water, og klart på højde med den originale ringu ( the ring ) det er lang tid siden at jeg er blevet så skræmt, som jeg blev i denne, har dog ikke set den japanske endnu, men gør det nok når den kommer på reg 2 dvd, er sku blevet ret vild med asiatiske film siden jeg så the ring 1-2 lige efter hinanden i biffen.
Trust No 1
Gravatar

#19 filmz-gimleno1 19 år siden

#15 Ja DER har du lige ramt hovedet på sømmet, jeg rystede af skræk....så meget at jeg rent FAKTISK faldt i søvn... må være en forsvarsmekanisme...tak fordi du oplyste mig om det!

Men seriøst - den film var så klichefyldt at den var umuligt at blive forskrækket over, den ligner jo tusinde andre film i dens chok effekter - handlingen i sig selv er relativt ny, men ikke troværdig nok og i bund og grund slet ikke så original alligevel...

Men du har ret, vi er meget dumme fordi vi kedede os! ;-)
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#20 filmz-rupert giles 19 år siden

#16 Jeg brokker mig skam ikke. Jeg kunne bare godt have tænkt mig en lidt mere uddybet anmeldelse, thats all. Hvis man ikke skriver andet end at filmen var RØVkedelig, så bidrager man jo ikke specielt meget til debatten... man er bare ude på at gøre folk mugne. Hvilket jeg ikke blev.

Desuden brokkede du dig vist mere end jeg gjorde :-)

Og så har jeg i øvrigt tænkt mig at brokke mig så meget jeg lyster. Det er jo (efter sigende) et demokratisk land, vi lever i.

#17 Jeg er nok enig med dig i at filmen var mere atmosfærefyldt end egentlig uhyggelig. Men til gengæld var den mere atmosfærefyldt end den japanske original.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo

Skriv ny kommentar: