Det lader til at den klassiske ‘teenie-slasher’ genre har fået et nyt modstykke i de amerikanske remakes af asiatiske horrorfilm, og det må siges til deres forsvar at de tilfører gyseren en større grad af modenhed, der strækker sig ud over liderlige teenagere som myrdes af maskerede psykopater. “Forbandelsen” er helt klart en mere uhyggelig film end nyere amerikanske gysere som f.eks. “Jeepers Creepers”, “Fear.Com”, “Cabin Fever”, etc., og den er endda bedre end den japanske original, men nogen genremæssig milepæl bliver den aldrig. Blev man skræmt af “Ju-on” vil ens nerver nok blive flosset af at se “Forbandelsen”, og er man fan af genren vil man ikke blive skuffet. Håber man derimod på en uhyggelig historie, så gyser man sandsynligvis forgæves.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 darkwizat 19 år siden

#29 kan du havde ret i er bare ikke sådan man læser det ved første øjekast :-)

#28

hvis at det var mendt som et spørgsmål
må jeg jo undskylde at jeg misforstod dig.
Gravatar

#32 filmz-Asta 19 år siden

#31 Jeg undskylder også herfra..... :) og jo, det var ment som et spørgsmål ;)
"P-p-please, Raoul. I can give you stars. Just drop the refrigerator on my head one more time"
Gravatar

#33 darkwizat 19 år siden

#32 :-) ja vi kan jo alle misforstå nogle gange
Gravatar

#34 filmz-traun^2 19 år siden

Super film.
Skal 100% ha' den på dvd...
Gravatar

#35 filmz-pierre 19 år siden

kunne godt mene om the ring lidt! kan godt lige the ring.

#36 19 år siden

#5: Hvad? Jeg har hele tiden gået i den tro, at det var Predator 3 der var tale om!? Helt enig! Det cover er vildledende.

#37 19 år siden

Jeg er ikke enig i anmeldelsen her på Filmz. Jeg er ligeglad, om man benytter sig af billige tricks som høje strygere og knagen, blot det virker efter hensigten. Jeg er lige kommet ud af biografen, og The Grudge er umiddelbart på Top 3 over gysere, som har skræmt mig mest (sammen med The Exorcist, set første gang i tv i starten af 80'erne, og Candyman, set i biografen i starten af 90'erne). Jeg giver et klart 6/6, når den bedømmes som gyser.

Skal lige siges, at mine forventninger var medio.

#38 19 år siden

Jeg forstår heller ikke, at flere ovenfor 'beskylder' The Grudge for at spille på chokeffekten. Det gør den da netop ikke! En chokeffekt betegner jeg som noget pludseligt. Der er måske 2-3 gange den gør brug af en pludselig effekt (herunder den som #16 nævner, og som jeg ikke fandt specielt skræmmende). Bortset herfra bygges gysene op med en optakt efterfulgt af en gradvis afsløring af det skræmmende. Og at dét lykkes så godt, er netop det, der gør filmen så fed - i modsat til lige netop gysere, der benytter sig af chok.
Gravatar

#39 filmz-yoshimura 19 år siden

Jeg skulle ellers lige hilse at sige, at slutningen i den unratede udgave af The Grudge er væsentligt federe end den, man har set i theatrical version, og så er der i øvrigt en del mere dialog, der forklarer nogle detaljer, der førhen var lidt uklare i forhold til historien. Alt i alt en noget bedre film end det "originale" cut.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#40 evermind 19 år siden

Det er ikke så tit, jeg synes, at gysere er uhyggelige, hvilket ærgrer mig en del, da jeg så får knapt så meget ud af dem, som jeg egentlig kunne ønske.

Jeg var småskeptisk over for The Grudge grundet de lunkne anmeldelser (bl.a. her), men synes dog, at den gjorde et endog rigtigt godt arbejde med uhyggen - det er faktisk den mest creepy film, jeg har set i meget lang tid. Ser frem til at se den unratede udgave, yoshimura nævner ovenfor...
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"

Skriv ny kommentar: