Det lader til at den klassiske ‘teenie-slasher’ genre har fået et nyt modstykke i de amerikanske remakes af asiatiske horrorfilm, og det må siges til deres forsvar at de tilfører gyseren en større grad af modenhed, der strækker sig ud over liderlige teenagere som myrdes af maskerede psykopater. “Forbandelsen” er helt klart en mere uhyggelig film end nyere amerikanske gysere som f.eks. “Jeepers Creepers”, “Fear.Com”, “Cabin Fever”, etc., og den er endda bedre end den japanske original, men nogen genremæssig milepæl bliver den aldrig. Blev man skræmt af “Ju-on” vil ens nerver nok blive flosset af at se “Forbandelsen”, og er man fan af genren vil man ikke blive skuffet. Håber man derimod på en uhyggelig historie, så gyser man sandsynligvis forgæves.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-happyhansen 19 år siden

Er enig i anmeldelsen - men ikke i den sidste vurdering som lander på sølle 3/6.

Jeg syntes osse ligeom anmelderen at remaket er langt bedre end den originale, og hvis man ikke kan se det, jamen så er man sku lidt for forelsket i japanske film. Så kan man have åh så mange fordomme overfor remakes, men de ER altså bedre til det brede publikum.

Jeg vil gå så langt og lande på 5/6 da denne film virker efter hensigten. Så den til surprise sidste måned i Imperial, og jeg lyver ikke når jeg siger, at stort set hele publikum i salen havde en uforglemmelig oplevelse. Folk klappede, krøb ned i sædet, gemte sig bag jakken m.m. - så virker filmen sku efter hensigten. Den skal nemlig skræmme, og det gør den.

Jeg spår denne film store chancher i de danske biografer. Simpelthen pga. den mund til mund effekt den vil have. Lidt ligesom Matrix i sin tid - en film som pludselig dukkede op fra no mans land og overraskede positivt. Folk vil anbefale den, måske ikke som en oscaroplevelse, men som et godt (anderledes)gys. Og dem er der jo ikke så mange gode af i forvejen.

Mit opråb. Skid hul på hvad diverse anerkendte anmeldere skriver (for de er sku nok i bund og grund forelsket i netop den klassiske japanske udgave), og lyt til dine venner og bekendte. Jeg er sten-sikker på at de vil anbefale den som en sikker creepy oplevelse ud over det sædvanlige.

Og så lige her til sidst: Må indrømme at lydsiden er helt sublim i denne film, hvor der virkelig bliver spillet højt på sindsygt høje toner m.m. Ret godt - og til tider ulideligt ha ha.

God fornøjelse
Gravatar

#2 filmz-thomasb84 19 år siden

Rigtig fed film. Har dog ikke set den originale japanske version endnu. Virkelig lang tid siden jeg er blevet så skræmt af en film. Kan klart anbefales.
An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing
Gravatar

#3 filmz-vassago 19 år siden

#1: Jeg var helt sikkert også landet på 5/6 :) - men sådan er vi jo så forskellige...
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#4 ks 19 år siden

Jeg lander også på 3/6. Jeg er egentlig meget enig i anmeldelsen, omend jeg følte mig lidt skuffet da filmen sluttede og jeg må ærligt erkende, at den langt fra levede op til de, måske alt for høje, forventninger jeg havde til den.

Jeg har ikke set originalen, men den her giver mig ikke specielt meget til at gøre en indsagt for, at få fat i den originale. Jeg synes ikke historien var specielt interessant, modsat fx det amerikanske remake af Ringu, og den var alt for afhængig af chokeffekter fremfor en egentlig atmosfære. Jeg ser istedet frem til Ring Two nu, håber den er ligeså suveræn som 1'eren.
Gravatar

#5 filmz-Bruce 19 år siden

Man har stadig neglet coveret til Predator. Tilgi'r jeg aldrig!

Tyveri
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 Bardoboy 19 år siden

Glæderm ig rigtig meget til at se den, har virkelig savet Sarah Michelle Gellar efter hun stoppede i Buffy..
Gravatar

#7 filmz-dwal 19 år siden

En helt igennem hæslig, kedelig og tam film.
Gravatar

#8 Spanner 19 år siden

Yawn... Ud over et par enkelte udmærkede scener med godt gys, synes jeg ikke at The Grudge kommer i nærheden af andre film i genren som The Ring og Dark Water. Historien hænger for mig slet ikke sammen og der er alt for mange løse ender.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#9 filmz-vassago 19 år siden

Løse ender som hvad?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#10 filmz-gimleno1 19 år siden

Jeg har absolut ingen obskøn forkærlighed overfor japanske film men jeg syntes sgu den japanske var MEGET bedre. Den amerikanske er ALT for cheesy...den slutning er set en million gange før og kunne lugtes langt væk..
..my hovercraft is full of eels..

Skriv ny kommentar: