“Forrest Gump” er en tidløs hyldest til menneskets viljestyrke. Den er nøjagtig lige så opløftende, morsom og aktuel i dag, som den var tilbage i 1994. Indimellem fortaber Robert Zemeckis’ Oscar-sluger sig dog i overflødige gennemgange af det 20. århundredes begivenheder, men selvom filmen altså ikke er perfekt, så er udgivelsen det dæleme. Transferet er superbt, lydsporet ligeså, og der er timevis af ekstramateriale, som alt sammen er værd at bruge tid på. Et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 BN 14 år siden

Enig i bedømmelsen.

Og så er jeg også særdeles enig i følgende:

Det er pudsigt, hvordan ordet "amerikansk" er blevet synonymt med "sentimentalt", og hvordan begge ord er blevet til slemme fyord. Man skal være påpasselig med at generalisere, men mange af os europæere er åbenbart blevet immune over for optimistiske film fra Hollywood og omegn. Jovist, mange amerikanske film er næsten kvalmende sukkersøde. Men klapsalverne har det med at være højere, når en film ender brat eller trist. Glimrende film kan runde af med håb eller glæde, hvorefter ironiske latterbrøl overdøver applausen. Er vi bare blevet mere kyniske eller mindre håbefulde? Er vi så trætte af vores egne liv, at vi ikke kan døje at se andre (selv fiktive) mennesker klare ærterne? Er vi virkelig så smålige og forargede over amerikanernes naivitet og stolthed, at vi automatisk tiljubler depressive historier og fniser af positive i protest? Måske maler jeg fanden på væggen, men jeg synes sgu, der er tale om en trist tendens.



http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#2 Patriarch 14 år siden

Must have...
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 HonoDelLoce 14 år siden

Åh den skal da vidst smides i afspilleren hurtigst muligt.. Har den stående ovre i skabet, men har simpelthen ikke fået taget mig sammen til at få den genset efter jeg fik den hentet hjem på BD..

Nu skal det da vidst være ..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#4 filmz-Megan Fox 14 år siden

Fantastisk film 6/6 og skal da helt klart have den på BD.
Gravatar

#5 MOVIE1000 14 år siden

Forrest Gump er den bedste Tom hanks film, man kan få, og nu også på BD, den skal jeg eje, hvor er det dejligt man snart har fødselsdag :) så håber jeg at jeg enten får den eller en del penge :)

6/6 bare for filmen, BD må det nærmest give 8/6 ;)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#6 evermind 14 år siden

Lige en fejl i anmeldelsen: Hovedrolleindehaveren er benævnt Tom Hanks. Det skal selvfølgelig være Tom Hans. ;)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#7 TheEnd 14 år siden

Har altid undret mig over hvorvidt Gump egentlig forstod 'Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get' 's dybe mening. Synes at filmen lægger op til det, men tror ikke at det er så oplagt.

En af de bedste film i filmhistorien og den bedste med relation til 'nam krigen.
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#8 filmkorn.dk 14 år siden

Hvad fanden Johan, vi er enige, og jeg synes du rammer plet med din indledning til anmeldelsen.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#9 filmkorn.dk 14 år siden

Den fåes i øvrigt til ca. 95.- på play.com (inkl. lev.)
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#10 filmz-Bruce 14 år siden

Jeg var som de fleste imponeret, da jeg så denne første gang i biografen. Men min fascination er aftaget med årene. Skal ikke afvise, at snigende kynisme i mine syn på film er en del af grunden. Men det hænger ikke helt sammen med min forkærlighed for musicals, som næsten alle som én, er feelgood oplevelser. En film som Amelié er jo også i samme boldgade og denne har holdt vand i mine øjne.

Zemeckis flotte effekt arbejde i filmen, kan ganske givet have haft en stor indflydelse på min oplevelse dengang og måske den med tiden aftagende imponator effekt, har fået mig til at revidere helhedsoplevelsen.

Ingen tvivl om, at Hanks spiller glimrende, men jeg har svært ved at more mig over indholdet, som jeg gjorde i 90'erne.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: