For Darren Aronofsky har der været langt op til den mesterlige forgænger – “Requiem for a Dream”. Nok for langt. Alligevel bør “The Fountain” bestemt ikke undervurderes, og trods åbenlyse banaliteter har han fat i den lange ende. Både auditivt og visuelt er “The Fountain” altså et animerende stileksperiment. Men stilen har også en anden funktion. Den underbygger nemlig den stemning, som fortællingen desperat – og med held – forsøger at skabe. I virkeligheden burde filmens visualisering af livets cyklus, fødsel, død og genfødsel nok være stof til eftertanke. Måske burde man stoppe op og reflektere over livets gang. For hvad er livet egentlig for en størrelse, når det kommer til stykket?
#1 JannikAnd 17 år siden
#2 filt 17 år siden
#3 17 år siden
fangede jeg slet ikke. Kan skyldes at jeg blev helt henført af filmen, noget jeg tit savner ved de hollywoodproduktion, der kommer på samlebånd.
Jeg var heller ikke i stand til at forudsige hvad der skete i filmen, hvilket i mine øjne giver en film kvalitet. Hvad sjovt er der ved at se en film, hvor man aligevel kan gætte ( og gætte rigtig ) hvad der sker næst? Hvis jeg skal anbefale en film i år, så bliver ubetinget The Fountain.
God påske
Kviesgaard
#4 Outbound Sith 17 år siden
Men jeg er i hvert fald helt sikker på, at jeg er rigtig, rigtig glad for denne film. filts sammenligning med "2001: A Space Odyssey" er jeg meget enig i: Enten synes man, at filmen er fantastisk, eller også er man af den mening, at det er noget new age bræk. Jeg er i den første lejr, men jeg kan sagtens forstå dem, som synes filmen er noget sjask. Men man kan ikke undgå at tage stilling.
Stor kunst!
6/6
Fox Mulder
#5 filmz-BrotherJack 17 år siden
Jamen, hvis det er sådan film der ikke kan beskrives med ord, skruer jeg bestemt forventningerne i vejret!
#6 dolphinfriendly 17 år siden
Dette er ikke en bare en oplevelse, det er en sensation - på højde med "2001", som #2 også er inde på. 4/6 er en virkelig jævn vurdering til en film man nok enten elsker eller hader - eller ikke giver sig hen til. :) "The Fountain" er baseret på baggrund af Aronofskys kræftsyge (nu døde) mor, hvilket gør det til en meget personlig film, der behandler det ingen har lyst til at tale om - accepten af tabet af dem der står en nærmest.
Absolut 6/6 herfra
#7 filmz-Angel Eyes 17 år siden
"The Fountain" er et stykke modigt og originalt filmkunst, som kræver tilvending - jeg har, som andre, stadig ikke fordøjet oplevelsen fuldkomment... og jeg så allerede filmen i Juli måned sidste år :)
Den bedste sammenligning jeg kan komme med er Tools seneste album "10.000 Days" ;)
#8 filmz-raga_muffin 17 år siden
#9 pulse83 17 år siden
#10 filmz-theassociate 17 år siden