Fountain, The
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 6. aug 2007 | Af: The Insider | Set på DVD
Forbindelsen mellem disse tre fortællinger er ikke helt let at gennemskue, og først efter flere gensyn synes brikkerne for alvor at falde på plads. Men i virkeligheden er det heller ikke noget traditionelt plotforløb i ordets bredeste forstand, der udgør en betydelig bestanddel af “The Fountain”. Fortolkningsmulighederne er mange (i sidste ende er der dog én, der synes at være den korrekte, men den skal naturligvis ikke afsløres her), og det er snarere tematikken, karaktererne og de følelser, de vækker, som er betydningsfulde. Det er formentlig denne stædige afvigelse fra ikke blot genren, men også filmmediets basale konventioner, der har fået visse til at anklage filmen for at være noget prætentiøst nonsens.
Hugh Jackman og Rachel Weisz (der er gift med Aronofsky) er formidable i hovedrollerne. Man betvivler aldrig deres kærlighed til hinanden, og de formår uden problemer at portrættere flere forskellige, men alligevel delvist ensartede inkarnationer af de samme roller. Derudover er filmen visuelt fortryllende. Både fotografen Matthew Libatiques blændende billeder, de fantastiske kulisser og de imponerende, men troværdige effekter overrumpler. Men af alle Aranofskys kollegaer bag kameraet er det musikeren Clint Mansell, der fortjener mest ros for at have komponeret sidste års formentlig bedste score, som den yderst kompetente Kronos-strygerkvartet og det skotske band Mogwai har opført. Nøjagtig ligesom musikken er “The Fountain” underfundig og vidunderlig.
Derudover byder dvd’en på dokumentaren “Inside the Fountain: Death and Rebirth” (77 min.), som er delt op i syv dele. Der er tale om en velproduceret og forfriskende oprigtig dokumentar, der heldigvis er blottet for selvhøjtideligt ævl og falskklingende komplimenter. Vi hører bl.a. en del om projektets problematiske fødsel, der især blev besværet af skuespilleren Brad Pitts (som Aronofsky er diplomatisk nok til ikke at nævne direkte her i dokumentaren) beslutning om at forlade projektet. En beslutning, som tvang Aronofsky til at skære ned på budgettet, skrive dele af manuskriptet om og udskyde optagelserne. Der er mange gode interviews og fascinerende ‘behind-the-scenes’ optagelser, som filmens fanskare ikke bør gå glip af.
“The Fountain” er absolut ikke en film for alle, og den har fået så blandet respons, at den er umulig at anbefale til nogen specifik målgruppe. Men for tilhængere af udfordrende drama, der inviterer publikum med på filmens rejse i stedet for blot at lade dem bevidne den, er Aranofskys fascinerende værk et must. Uanset, hvad du end måtte synes om filmen, kommer du med garanti til at fundere over den i ugevis, og hvor mange nutidige film kan prale af at have en sådan effekt på sit publikum? Transferet skuffer lidt, men det engelske DD5.1-lydspor imponerer, og dvd’en indeholder også en fremragende dokumentar om filmens tilblivelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet