Selv ni år efter premieren har ingen af Hollywoods mange, nyproducerede storfilm formået at overgå “Gladiator”. BD-udgivelsens kontroversielle transfer kunne have været værre, men burde have været bedre. Både skivens eksemplariske lydspor og exceptionelle ekstramateriale scorer dog topkarakter uden det store besvær. Umiddelbart virker det desværre usandsynligt, at Universal genudgiver filmen på Blu-ray med et forbedret transfer, så hvis du er fan, kan du sagtens tillade dig at købe filmen igen øjeblikkeligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Bruce 14 år siden

#20 Hehe, hvis du har undgået mine ramblerier i de seneste år, så skal jeg gerne gentage :) Jeg var SÅ skuffet over KoH, da jeg så den i Imperial. Jeg svinede den til og kunne knibe mig op på 6/10. Fuldstændig usammenhængende og uinteressant.

DC er ikke kun 45 minutter ekstra. Det ændrer ALT. Pace, historie, plot og får flere scener til at have en anden betydning. En kæmpe rød linie er slet ikke med i theatrical cut, men fylder meget i DC. Cadeau til Scott for overhovedet at kunne have klippet filmen til, udenom den "historie". De 45 minutter ekstra til LOTR Fellowship er intet ifht. hvad disse 45 minutter gør for KoH DC.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#22 BN 14 år siden

bruce (19) skrev:
Og det er endda ikke for at forklejne Gladiator, som er en glimrende ramasjang film, flot filmet og med en særdeles karismatisk frontfigur. Men når glasuren er pillet af, så er tematikken eddermaneme hul.


Det er muligt, at tematikken er langt mere enkel i 'Gladiator', men dens historie er også mere personlig og i kraft heraf mere følelsesmæssigt engagerende (eller rørende, om du vil) end historien i 'Kingdom of Heaven'. Trekantsdramaet mellem Russell Crowe, Connie Nielsen og Joaquin Phoenix er i mine øjne noget stærkere end dramaet mellem Orlando Bloom, Eva Green og Marton Csokas, selvom dette bestemt også er godt.

Men indrømmet: Der er dage hvor 'Kingdom of Heaven - DC' hos mig vinder på sin helhed og mere brede og episke historie. Og hvad Orlando Bloom angår, så ligger hans styrke for mig at se i det underspillede, det nedtonede, og her elsker kameraet ham, ligesom det gjorde med hans Legolas i 'Lord of the Rings'.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#23 Skeloboy 14 år siden

#21 - hehe, kan sgu ikke huske, hvad folk skriver :)

Synes som sagt KoH er en ok film, og det er selvom jeg har set den måske 6-10 gange på ½ år...men tror sgu nok lige jeg må købt DC så:)
Gravatar

#24 filmz-Bruce 14 år siden

#22 Trekantsdramaet i Gladiator er fyld for at drive Maximus' frem på sit hævntogt. Publikum vil have Maximus ud i ringen, se dramaet, høre one-liners'ne. Det lille politiske spil i korridoren med Derek Jacobi bygges der slet ingen suspense op til. Puf så er den skid slået og så er vi tilbage i arenaen.

Trekantsdramaet i KoH er heller ikke noget særligt. Men til gengæld har vi et politisk intrigespil, startende helt tilbage i rækkerne i Frankrig i Balians familie. I kirken, i adelen, religion, hvor værdigrundlag sætte op mod hinanden og hvor ridderlighed både kommer fra de laveste klasser og fra modstanderne. Korruption og råddenskab.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#25 filmz-Utyske 14 år siden

#23 -

Det kræver ellers talent helt at have undgået de mange lovprisninger som KoH: DC har fået her på filmz. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#26 BN 14 år siden

Skeloboy (20) skrev:
Nu har jeg set KoH til hudløshed, fordi jeg brugte den i specialet. Men kun biografudgaven, og den er sådan set ok, men aldrig virkelig god. Har fået at vide, at KoH DC skulle være rigtig meget bedre...passer det?


Er særdeles enig med bruce omkring Dc-udgavens forbedring af filmen, og jeg kan ikke tilføje ret meget. Kun dette:

- En vigtig ting fra filmens start fremstår i et noget andet lys.

- En bestemt konflikt rundes bedre af, men uden at forfalde til klichéer.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#27 Skeloboy 14 år siden

#25 - hehe, well, DC kom ud 2 år før jeg var på filmz...:)
Gravatar

#28 filmz-Utyske 14 år siden

#27 -

Jo jo, men udgaven er næsten også blevet lovprist non-stop siden da. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#29 BN 14 år siden

bruce (24) skrev:
#22 Trekantsdramaet i Gladiator er fyld for at drive Maximus' frem på sit hævntogt. Publikum vil have Maximus ud i ringen, se dramaet, høre one-liners'ne.


Jeg oplever det ikke som fyld. Og efter kampen mod Jens Ole Thorsen's gladiator, nedtones actionsekvenserne markant til fordel for et mere psykologisk drama (trekantsdramaet), og den afsluttende kamp har
pga. den døende Maximus og hans syner af konen og sønnen
og som følge af sin tunge, langsommelige form mere karakter af tragedie end action.

Og på det tidspunkt hvor oprørsplanen mod kejseren
er forpurret og de fleste af Maximus' gladiator-venner nedkæmpet,
er det den psykologiske kamp
hvor Commodus for en tid har overtaget med sit vanvid og sine trusler og Maximus er smidt bag tremmer igen
der fylder filmen, og filmen går derefter ikke tilbage til ordinær action og der er heller ikke nogen one-liners længere.

Det stærkeste for mig i 'Gladiator' er ikke selv hævnmotivet, men Maximus' længsel efter sin mistede kone og søn,
noget han kun får kortvarig, uholdbar lindring for gennem Lucilla.
Billederne af dem og det berømte billede af Maximus der vandrer gennem kornmarken, samt da han
åbner døren til dette liv efter døden
, er det der gør stærkest indtryk på mig i hele filmen, sammen med scenen hvor han håner publikum for deres blodtørst ("Are you not entertained?") og de gange hvor han fuldstændig ydmyger Commodus overfor publikum ved dels at vende ham ryggen, dels at nægte at efterkomme dennes nedadvendte tommelfinger i forbindelse med en anden såret gladiator.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#30 Skeloboy 14 år siden

Gladiator...3/6...:)

Så er den 4-disc DC bestilt af KoH..:)

Skriv ny kommentar: