Få gange i “A Good Day to Die Hard” fornemmer man en snert af den gnist, der gav originalen krudt i røven og ændrede actiongenren for evigt. Men den gnist bliver desværre hurtigt slukket igen, fordi instruktøren John Moore og manuskriptforfatteren Skip Woods ikke forstår, hvad de har med at gøre. De gode bemærkninger og den gemytlige atmosfære får aldrig frit løb, og i stedet for at koncentrere sig om manuskriptet, karakteren og humoren har Moore og Co. brugt 82(!) dage på at indspille filmens første biljagt. Hvis bare de havde brugt halvtreds af de dage på at raffinere drejebogen, havde “Die Hard”-seriens femte opus måske endt som en værdig fortsættelse i stedet for en kedsommelig brøler. ”Jeg har fået nok af det her lort”, siger en af skurkene midt under biljagten. Det har vi desværre også – kun tyve minutter inde i filmen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Zombi 11 år siden

Fuck it! Jeg skulle egentlig have set filmen i dag, men nu springer jeg den bare over.
Gravatar

#12 Slettet Bruger [3357743589] 11 år siden

Det er noget underligt, at McClane-charmen er forsvundet. Efter Kevin Smiths beskrivelse af optagelserne af Die Hard 4, havde jeg indtrykket af, at Willis i dén grad var indblandet i processen og en vigtig del af at få Die Hard til at være Die Hard.
Gravatar

#13 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden

24 timer giver **** med en positiv tekst
Doctor Last Warning
Gravatar

#14 McPeter 11 år siden

Var inde og se den i tirsdags og må stemme i. Franchisens dårligste film til dato. Middelmådig almindelig actionfilm, som man føler man har set før. Et plot der kunne være med i en Expendables film, bare uden den selvironiske tilgang.

Min ven mente at den manglede ping-pong-charmen fra især 1'eren og 3'eren, både i forhold til bad-guy, men også til hans allierede (betjenten + zeus)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#15 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden

utyske (9) skrev:
Mener du "jeg" og ikke "man"?


Du har tydeligvis ikke læst Det Forsømte Forår.

Særlingen og vegetaren Mogensen om kød:

"Man spiser ikke lig", hvor man er ham selv. Han bruger ikke ordet "jeg".
Doctor Last Warning
Gravatar

#16 Benway 11 år siden

En ting der også irriterede mig grænseløst er, at skurkene er så ufatteligt dumme i den her. Die Hard-seriens skurke er jo generelt ellers diabolsk kløgtige. Alene Hans Gruber er jo ret så udspekuleret i den første ("Shoot the glass" osv). McClaine er konstant underdog, og har virkelig problemer med at få nakket de på papiret overlegne skurke - hvilket jo netop gør det hele mere heroisk og sympatisk.

Her er det bare så satans let. Selv når han står og skyder mod en døråbning, bliver de bare hjerneløst ved med at strømme ind af den for at blive pløkket, som om de var zombier. Man skulle tro, de ville tænke sig bare lidt om, når den første eller anden var blevet dræbt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#17 Ispep 11 år siden

#16

Jeg synes også problemet med underlegne skurke opstod i 4 eren. Willis tog nærmest pis på Olaphant og gjorde ham til grin. Det gik ikke tidligere..

RIP Die Hard (1988-1995) var det en der skrev.
Gravatar

#18 Benway 11 år siden

Ispep (17) skrev:
Jeg synes også problemet med underlegne skurke opstod i 4 eren. Willis tog nærmest pis på Olaphant og gjorde ham til grin. Det gik ikke tidligere..


Ja, han var allerede lige lovlig skvattet.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#19 elwood 11 år siden

John McClane er nu også ganske drilsk i 1'eren, men på en lidt anden måde, og det blir leveret så meget bedre.

Hans Gruber: Eh, that's... very kind of you. I assume you are our mysterious party crasher. You are most troublesome, for a security guard.
John McClane: [imitates buzzer] Sorry Hans, wrong guess. Would you like to go for Double Jeopardy where the scores can really change?

Ansigtsudtrykket Alan Rickman laver herefter er prizeless 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#20 BN 11 år siden

Den første Die Hard-film har nu aldrig været noget stort eller epokegørende i min bog. Men den er solidt underholdende (især p.g.a. Bruce Willis) og væsentligt bedre end de fleste andre 80'er-actionfilm, hvilket hos undertegnede giver den status som en af 1980'ernes absolut bedste actionfilm - og dét er da bestemt ikke dårligt gået. Den får dog kun 8/10 af mig - ikke 9/10, endsige 10/10.

Alle Die Hard-filmene (eller indtil videre 1-4) har forlængst sikret sig en plads i min samling, og indimellem nyder jeg også et gensyn med dem. 'Die Hard' er og bliver den bedste af dem, mens efterfølgerne ligger på 7/10 (måske på nær 4'eren, som er den svageste).

Jeg tror simpelthen, det vil være for naivt at tro, at vi nogensinde får en Die Hard-film på samme kvalitetsniveau som 1'eren.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: