Få gange i “A Good Day to Die Hard” fornemmer man en snert af den gnist, der gav originalen krudt i røven og ændrede actiongenren for evigt. Men den gnist bliver desværre hurtigt slukket igen, fordi instruktøren John Moore og manuskriptforfatteren Skip Woods ikke forstår, hvad de har med at gøre. De gode bemærkninger og den gemytlige atmosfære får aldrig frit løb, og i stedet for at koncentrere sig om manuskriptet, karakteren og humoren har Moore og Co. brugt 82(!) dage på at indspille filmens første biljagt. Hvis bare de havde brugt halvtreds af de dage på at raffinere drejebogen, havde “Die Hard”-seriens femte opus måske endt som en værdig fortsættelse i stedet for en kedsommelig brøler. ”Jeg har fået nok af det her lort”, siger en af skurkene midt under biljagten. Det har vi desværre også – kun tyve minutter inde i filmen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Stitch 11 år siden

[slettet af admin]
Gravatar

#42 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden

Godt at se der slås hårdt ned på de gentagne trollangreb.
Doctor Last Warning
Gravatar

#43 Patriarch 11 år siden

Som man burde gøre ved så mange andre franchisefilm. Halvér budgettet. Tænk småt og kreativt. Skær ned på antallet af locations.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#44 Ejlif 11 år siden

Så DH5 i går aftes.....øj, hvor er den sløj og nøj, hvor er jeg skuffet. Ingen formildende omstændigheder ...overhovedet. Jeg synes, at to stjerner er MEGET generøst... sikke en skam, at det skulle ende sådan (selvom BW vistnok har sagt ja til er 6'er men jeg håber dæleme ikke, at det bliver til noget....især ikke, hvis det bliver samme hold som her...)
Gravatar

#45 Jb-film 11 år siden

Ved at lade den foregå i et rent russisk, kriminelt miljø, så har man måske fjernet et element – i stedet for at lade den foregå på den hjemlige arena i Amerika?

- Men vi har den tidstypiske filmserie Dødbringende Våben – og så har vi Die Hard.

Andre falder enten igennem – eller drukner lidt i mængden af krimiactionfilm.

Omvendt så er jeg ikke enig med forskellige avisanmeldere i dag, at Bruce Willis bare skal lade sig pensionerer!

Jeg ser bestemt ikke nogle af de yngre skuespillere, der har den samme gnist som en god actionskuespiller!
Gravatar

#46 Frederik 11 år siden

Patriarch (43) skrev:
Som man burde gøre ved så mange andre franchisefilm. Halvér budgettet. Tænk småt og kreativt. Skær ned på antallet af locations.



+1

Ærgeligt at anmeldelserne er så entydige. Den første "Die Hard" er et mesterværk.


John McClane var en forholdsvis normal mand, og det gav hændelserne i filmen en god dosis plausibilitet. John McClane var ikke en overmenneskelig, men Willis formåede at tilføje noget cool til rollen alligevel. Alan Rickman som skurken er et genialt valg. Hans Gruber er farverig, og tænker altid fem skridt foran. Han bliver kastet ud i et mentalt spil med McClane, og er stadig i stand til at gennemføre sin plan og næsten slippe af sted med det.


Filmen er vidunderligt gennemtænkt og koreograferet af John McTiernan. Der er hints til John og Hollys mulige skilsmisse uden at publikum får det hamret ned over hovedet, og McClanes forhold til Al er virkelig godt skruet sammen.



Gravatar

#47 danish99 11 år siden

Kære anmelder lad dog vær med at sammenligne denne med die hard 4, jeg har lige set den nye, og jeg vil gi den 4 små stjerner, for man er godt underholdt. Tror man forventer det samme kæmpe store show som i nr 4. Vi var et stort firma på 3 rækker i biffen og stort set alle synes ok om filmen.
King
Gravatar

#48 elwood 11 år siden

Hehe en person forsøger og forsvare de lave karakter til filmen, overfor en bruger, der gir udtryk for folk bare hopper med på vognen, det som også hel fint, hans "argumenter" er jeg dog langt fra enige i.

Det er fordi Die Hard nok er den mest mediocre, cliché action oplevelse du kan se på film, der er ikke rigtig noget nytænkende i Die Hard filmene.

Det kunne gå an dengang de 2 første film udkom da du ikke havde mange andre alternativer når det gjaldt action men efterhånden er vi blevet træt af at se på de samme stunts og macho amerikanske action helte i over 20 år nu.


Jeg kan sagtens klare flere stunts ala. Die Hard 1, og Macho Amerikanske helte, hvis bare det er godt udført :)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#49 Fed7haS 11 år siden

Om filmen er dårlig eller ej kan jeg ikke helt sige da jeg gik efter 20 minutter, og grunden til dette henleder mig til et spørgsmål.

Jeg gik fra filmen 100% på grund af måden den var filmet på.. Shaky Cam, unødige Zoom, alt for hurtig panorering, osv osv.. jeg hadede bourne filmene pga den måde de var filmet på, specialt i action scenerne... denne film er meget dårliger :S jeg undres om det helt eller delvis skyldes Cinemaxx hvor jeg så den? eller om filmen bare er filmet af en abe på redbull? Jeg syntes det var den dårligst filmet film jeg har set nogen sinde.. og efter 20 minutter fik jeg nok... så vil bare høre hvad andre syntes om dette eller om det er mig der bare ikke er moderne nok til at forstå Shaky Cam dillen...
Gravatar

#50 IK 11 år siden

Forfærdelig film. Uden tøven seriens absolutte lavpunkt. Jeg undrer mig over, hvorfor John Moore lovede os en action film fra den gamle skole, hvor der ville være en Old School og mere intim og intens tilgang til action eksekveringen. På chokerende vis er denne tilgang fuldstændig fraværende i Die Hard 5, der er lavet på tidstypisk maner med elendig kameraføring og redigering, og med overbrug af kunstige effekter. Undertegnede havde på intet tidspunkt overblik over actionen, fordi det hele var så rodet, uinteressant og uinspirerende iscenesat. Skurkene er intetsigende og ufarlige og historien er ikke tilstedeværende. Man er i hvert fald ikke interesseret i hvad der foregår, og vores helte, er heller ikke så fascinerende. Der er intet karakter eller personlighed i hverken personerne, historien, tonen eller filmens stil. Det hele føles så banalt og trivielt. Man efterlader filmen blankt, og man har næsten intet at tage stilling til. Selvom der sker en del i filmen, og mange bliver slået ihjel osv., er man på intet tidspunkt bekymret eller anspændt. Der er virkelig intet at komme efter. Det hele er uden passion og indlevelse.

Skriv ny kommentar: