Få gange i “A Good Day to Die Hard” fornemmer man en snert af den gnist, der gav originalen krudt i røven og ændrede actiongenren for evigt. Men den gnist bliver desværre hurtigt slukket igen, fordi instruktøren John Moore og manuskriptforfatteren Skip Woods ikke forstår, hvad de har med at gøre. De gode bemærkninger og den gemytlige atmosfære får aldrig frit løb, og i stedet for at koncentrere sig om manuskriptet, karakteren og humoren har Moore og Co. brugt 82(!) dage på at indspille filmens første biljagt. Hvis bare de havde brugt halvtreds af de dage på at raffinere drejebogen, havde “Die Hard”-seriens femte opus måske endt som en værdig fortsættelse i stedet for en kedsommelig brøler. ”Jeg har fået nok af det her lort”, siger en af skurkene midt under biljagten. Det har vi desværre også – kun tyve minutter inde i filmen.
Skriv ny kommentar:
#41 Stitch 11 år siden
#42 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden
#43 Patriarch 11 år siden
#44 Ejlif 11 år siden
#45 Jb-film 11 år siden
- Men vi har den tidstypiske filmserie Dødbringende Våben – og så har vi Die Hard.
Andre falder enten igennem – eller drukner lidt i mængden af krimiactionfilm.
Omvendt så er jeg ikke enig med forskellige avisanmeldere i dag, at Bruce Willis bare skal lade sig pensionerer!
Jeg ser bestemt ikke nogle af de yngre skuespillere, der har den samme gnist som en god actionskuespiller!
#46 Frederik 11 år siden
+1
Ærgeligt at anmeldelserne er så entydige. Den første "Die Hard" er et mesterværk.
John McClane var en forholdsvis normal mand, og det gav hændelserne i filmen en god dosis plausibilitet. John McClane var ikke en overmenneskelig, men Willis formåede at tilføje noget cool til rollen alligevel. Alan Rickman som skurken er et genialt valg. Hans Gruber er farverig, og tænker altid fem skridt foran. Han bliver kastet ud i et mentalt spil med McClane, og er stadig i stand til at gennemføre sin plan og næsten slippe af sted med det.
Filmen er vidunderligt gennemtænkt og koreograferet af John McTiernan. Der er hints til John og Hollys mulige skilsmisse uden at publikum får det hamret ned over hovedet, og McClanes forhold til Al er virkelig godt skruet sammen.
#47 danish99 11 år siden
#48 elwood 11 år siden
Det er fordi Die Hard nok er den mest mediocre, cliché action oplevelse du kan se på film, der er ikke rigtig noget nytænkende i Die Hard filmene.
Det kunne gå an dengang de 2 første film udkom da du ikke havde mange andre alternativer når det gjaldt action men efterhånden er vi blevet træt af at se på de samme stunts og macho amerikanske action helte i over 20 år nu.
Jeg kan sagtens klare flere stunts ala. Die Hard 1, og Macho Amerikanske helte, hvis bare det er godt udført :)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#49 Fed7haS 11 år siden
Jeg gik fra filmen 100% på grund af måden den var filmet på.. Shaky Cam, unødige Zoom, alt for hurtig panorering, osv osv.. jeg hadede bourne filmene pga den måde de var filmet på, specialt i action scenerne... denne film er meget dårliger :S jeg undres om det helt eller delvis skyldes Cinemaxx hvor jeg så den? eller om filmen bare er filmet af en abe på redbull? Jeg syntes det var den dårligst filmet film jeg har set nogen sinde.. og efter 20 minutter fik jeg nok... så vil bare høre hvad andre syntes om dette eller om det er mig der bare ikke er moderne nok til at forstå Shaky Cam dillen...
#50 IK 11 år siden