Få gange i “A Good Day to Die Hard” fornemmer man en snert af den gnist, der gav originalen krudt i røven og ændrede actiongenren for evigt. Men den gnist bliver desværre hurtigt slukket igen, fordi instruktøren John Moore og manuskriptforfatteren Skip Woods ikke forstår, hvad de har med at gøre. De gode bemærkninger og den gemytlige atmosfære får aldrig frit løb, og i stedet for at koncentrere sig om manuskriptet, karakteren og humoren har Moore og Co. brugt 82(!) dage på at indspille filmens første biljagt. Hvis bare de havde brugt halvtreds af de dage på at raffinere drejebogen, havde “Die Hard”-seriens femte opus måske endt som en værdig fortsættelse i stedet for en kedsommelig brøler. ”Jeg har fået nok af det her lort”, siger en af skurkene midt under biljagten. Det har vi desværre også – kun tyve minutter inde i filmen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Hr. Nielsen 11 år siden

#30 Rigtig fin pointe. Personligt synes jeg nu også skurken fungerer fint i DH4. Han er ingen Hans Gruber, men hvis alle skurke i actionfilm, skal måles op mod ham (og det må de skam gerne), så falder de fleste jo til jorden.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#32 KasperBS 11 år siden

Øv havde glædet mig til denne film. Skal ind se den imorgen med 2 kammerater, spørgsmålet er så om man bare bør afbestille sine billetter og spare pengene. Det er så trælst at sidde til sidst ved rulleteksterne med en dårlig smag i munden, frustreret over de penge man har brugt på billet, cola og popcorn, oven på en dårlig filmoplevelse.
Gravatar

#33 Høegh 11 år siden

Thomas E. Nielsen (31) skrev:
Personligt synes jeg nu også skurken fungerer fint i DH4. Han er ingen Hans Gruber, men hvis alle skurke i actionfilm, skal måles op mod ham (og det må de skam gerne), så falder de fleste jo til jorden.


Enig
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#34 Ispep 11 år siden

HonoDelLoce (29) skrev:
Hele setuppet var jo lige nøjagtig, at skurkene ikke havde regnet med en modstander som McClane


Det har skurkene jo aldrig regnet med. Mit problem var, at skurken i 4'eren blev lige rigeligt latterliggjort af helten. Det var en ulig balance. I flere henseender. Dette underminerede spændingen og gjorde skurken totalt ufarlig og nærmest impotent. Jeg kan godt lide Olaphant og han var godt valg. Rollen var bare for poleret til min smag.
Gravatar

#35 Ispep 11 år siden

Thomas E. Nielsen (31) skrev:
#30 Rigtig fin pointe. Personligt synes jeg nu også skurken fungerer fint i DH4. Han er ingen Hans Gruber, men hvis alle skurke i actionfilm, skal måles op mod ham (og det må de skam gerne), så falder de fleste jo til jorden.


Jeg sætter ham heller ikke op imod Rickman. Han var bare en forglemmelig skurk Olaphant, som aldrig fremstod farlig eller skræmmende, og dét mener jeg altså en skurk skal. Muligt ham i 2'eren ikke er verdens bedste skuespiller, men fuck han var blæst oveni hatten, som gjorde ham skræmmende, da han kunne finde på hvad som helst. Men måske var setuppet i 4'eren netop for fjollet - og computerhaj, der arbejder med nogle terrorister :D Det virkede kun i den henseende, at oldshool vs newschool om jeg så må sige, og det skabte nogle sjove kontraster, men som skurk-helt konfrontation, der er ikke meget at komme efter.
Gravatar

#36 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (35) skrev:
men som skurk-helt konfrontation, der er ikke meget at komme efter.
Nej hvis du ønsker at se Action-machoman Vs. Action-Machoman pure fist to the max, så er der ikke meget at hente. Men det er dog kun slutningen dette påvirker, som jeg lige ser det. Hele spillet mellem dem indtil der, fungerer mig fint. Jeg synes stadig det er den svageste film i serien (har jo så ikke set DH5), men dertil og så påstå at skurken slet ikke fungerer udfra de ønsker du har, sådan har jeg det ikke.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#37 Ispep 11 år siden

#36

Jeg mener ikke, at han SLET ikke fungerer. Olaphant kan jeg godt lide og han har til tider god udstråling i filmen samt flere sjove replikker til sine medarbejdere. Men overall var han mig en forglemmelig skurk. Dermed ikke sagt, at han var rædselsfuld, slet ikke. Mit største problem var stadig, at han virkede mig ufarlig - og det er synd.
Gravatar

#38 Ispep 11 år siden

Go' morgen dk's begge anmeldere giver 2 stjerner, og det er bestemt ikke kønne ord de har at sige..
Gravatar

#39 Benway 11 år siden

Vil også lige indskyde, at selvom jeg ikke synes Timothy Olyphant fungerede helt optimalt i 4'eren, synes jeg stadig, han var en hæderlig skurk. Han var i hvert fald uendeligt bedre end de anonyme størrelser i den her.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#40 elwood 11 år siden

Selv om jeg godt er indstillet, på at den måske er dårlig, og det, så vil jeg aldrig tage hendes ord for noget særligt, kan ikke fordrage hende.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: