Få gange i “A Good Day to Die Hard” fornemmer man en snert af den gnist, der gav originalen krudt i røven og ændrede actiongenren for evigt. Men den gnist bliver desværre hurtigt slukket igen, fordi instruktøren John Moore og manuskriptforfatteren Skip Woods ikke forstår, hvad de har med at gøre. De gode bemærkninger og den gemytlige atmosfære får aldrig frit løb, og i stedet for at koncentrere sig om manuskriptet, karakteren og humoren har Moore og Co. brugt 82(!) dage på at indspille filmens første biljagt. Hvis bare de havde brugt halvtreds af de dage på at raffinere drejebogen, havde “Die Hard”-seriens femte opus måske endt som en værdig fortsættelse i stedet for en kedsommelig brøler. ”Jeg har fået nok af det her lort”, siger en af skurkene midt under biljagten. Det har vi desværre også – kun tyve minutter inde i filmen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 HonoDelLoce 11 år siden

Ispep (17) skrev:
#16

Jeg synes også problemet med underlegne skurke opstod i 4 eren. Willis tog nærmest pis på Olaphant og gjorde ham til grin. Det gik ikke tidligere..


Aaarh, det ved jeg nu næsten ikke.. Elwood har nævnt et eksempel fra den første film, og i 3'eren kører McClane et par gange rundt med Jeremy Iron's Gruber-dude også..

I 4'eren har det bare den konsekvens, at skurken bliver personlig - lidt ligesom i 1'eren. McClanes store mund får ham så at sige i større problemer.
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#22 Ispep 11 år siden

#21

Ja det Elwood nævner er intet, og gør stadig ikke Hans underlegen. I 4eren har skurken taget MacClanes datter til fange, og stadig ævler MaCClane løs om hvordan han vil smadre skurkens fjæs da de taler i telefonen. Og datteren der lige skal spille smart ved at afsløre for farmand hvor mange skurke de er tilbage, hvilket kun udløser...... en lussing? På intet tid er Olaphant ovenpå, og det fandt jeg ærgerligt for spændingen og ham som skurk, da han aldrig rigtigt fremstod farlig nok.
Gravatar

#23 Benway 11 år siden

elwood (19) skrev:
John McClane er nu også ganske drilsk i 1'eren, men på en lidt anden måde, og det blir leveret så meget bedre.

Hans Gruber: Eh, that's... very kind of you. I assume you are our mysterious party crasher. You are most troublesome, for a security guard.
John McClane: [imitates buzzer] Sorry Hans, wrong guess. Would you like to go for Double Jeopardy where the scores can really change?

Ansigtsudtrykket Alan Rickman laver herefter er prizeless 8-)


Absolut. :) Rickman er så blændende i den film, og en stor del af nydelsen i den er at se hans kølig facade krakelere efterhånden som tingene går ham imod.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#24 BN 11 år siden

Benway (16) skrev:
Her er det bare så satans let. Selv når han står og skyder mod en døråbning, bliver de bare hjerneløst ved med at strømme ind af den for at blive pløkket, som om de var zombier. Man skulle tro, de ville tænke sig bare lidt om, når den første eller anden var blevet dræbt.


Die Hard 5: The PC Game
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#25 elwood 11 år siden

Benway (23) skrev:
Absolut. :) Rickman er så blændende i den film, og en stor del af nydelsen i den er at se hans kølig facade krakelere efterhånden som tingene går ham imod.


For ikke og tale om forhandlingsscenen med, har lige glemt hans navn, kølig og beregnede Hans Gruber overfor den nok mest påtrængende sælger, det er dømt til og fejle.

En anden ting, som Die Hard på fornem vis laver, er at den klassiske kliche scene er det vel næsten i action film, hvor skurken har fået fat på noget som helten holder af, og skal nu true ham til og komme frem og overgive sig, her sørger de for på "snedig" vis at gøre Hans Gruber ude af stand til og få fat på McClane, og give ham den besked.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#26 Benway 11 år siden

elwood (25) skrev:
For ikke og tale om forhandlingsscenen med, har lige glemt hans navn, kølig og beregnede Hans Gruber overfor den nok mest påtrængende sælger, det er dømt til og fejle.


Ja og McClaine får også et par solide verbale klask tilbage:

John McClane: No more bullets. What do you think, I'm fucking stupid, Hans?
Hans: [elevator opens] You were saying?

:)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#27 Ericmase 11 år siden

elwood (8) skrev:
Billede 2
McClane Remember no Russians hehe


There you got me, haha! :D
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#28 elwood 11 år siden

Genialt manuscript, og jo det mener jeg sku, dialogen er så fantastisk mellem de forskellige, også scenen med Holly, da hun går ind til Hans Gruber...

Holly Gennero-McClane: I have a request.
Hans Gruber: What idiot put you in charge?
Holly Gennero-McClane: You did. When you murdered my boss. Now everybody's looking to me. Personally, I'd pass on the job. I don't enjoy being this close to you.

So good :)

Nå men jeg skal lige høre, har de så fundet en eller anden obskør måde og bruge Ode to joy på, de brugte den jo i traileren og det virke bare hel forkert, nærmest som om det her sku være en jubilæums udgave af Die Hard i 1'eren, blir den jo brugt perfekt til scenen med the Vault, hvor de alle sammen står og venter til døren går op.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#29 HonoDelLoce 11 år siden

#22

Aldrig ovenpå? Fordi McClane bliver ved med at provokere eller hvordan? Hele setuppet var jo lige nøjagtig, at skurkene ikke havde regnet med en modstander som McClane, men tværtom regnede med, at det ville blive en breeze.

Jeg kan s'gu ikke sige så meget andet end jeg er vildt uenig i din opfattelse :)

Jeg synes netop det fede ved Olyphant's skurk var, at han blev ved med at virke så cool. Selv når han tydeligvis var ved at gå op i sømmende holdt han sig forholdsvis rolig udadtil og lod i stedet sine frustationer komme ud som spydige (og, for mit vedkommende, oftest skidesjove) kommentarer til sine medsvorne omkring deres uduelighed.
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#30 Høegh 11 år siden

Jeg synes nu også at det ender med at fungere ganske udmærket i 4'eren. For der er jo aldrig nogen tvivl om at Thomas Gabriel er et geni når det kommer til computere og planlægning. Men hvad hjælper det når hulemanden McClane alligevel bare render rundt og gokker alle i nøden med sin kølle.

Det virker fordi filmen meta-joker med hvor svært det rent faktisk er for skurken at stoppe McClane til trods for overlegen intellekt og en hær af specialetrænede fodtusser.
For selvom McClane måske ikke er det største computergeni eller for den sags skyld nogen sofistikeret taktiker, så er han edderma'me fokuseret og effektiv i sin måde at ødelægge alt på sin vej.
Thomas Gabriels specifikke sæt af evner kommer ganske enkelt bare til kort når det drejer sig om en stenaldermand som McClane. Og det synes jeg passer godt sammen med McClanes, i denne omgang, ekstremt vigende hårgrænse.
Det der må ske må ske, måske

Skriv ny kommentar: