Få gange i “A Good Day to Die Hard” fornemmer man en snert af den gnist, der gav originalen krudt i røven og ændrede actiongenren for evigt. Men den gnist bliver desværre hurtigt slukket igen, fordi instruktøren John Moore og manuskriptforfatteren Skip Woods ikke forstår, hvad de har med at gøre. De gode bemærkninger og den gemytlige atmosfære får aldrig frit løb, og i stedet for at koncentrere sig om manuskriptet, karakteren og humoren har Moore og Co. brugt 82(!) dage på at indspille filmens første biljagt. Hvis bare de havde brugt halvtreds af de dage på at raffinere drejebogen, havde “Die Hard”-seriens femte opus måske endt som en værdig fortsættelse i stedet for en kedsommelig brøler. ”Jeg har fået nok af det her lort”, siger en af skurkene midt under biljagten. Det har vi desværre også – kun tyve minutter inde i filmen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Jb-film 11 år siden

Fed7haS (49) skrev:
Om filmen er dårlig eller ej kan jeg ikke helt sige da jeg gik efter 20 minutter, og grunden til dette henleder mig til et spørgsmål.

Jeg gik fra filmen 100% på grund af måden den var filmet på.. Shaky Cam, unødige Zoom, alt for hurtig panorering, osv osv.. jeg hadede bourne filmene pga den måde de var filmet på, specialt i action scenerne... denne film er meget dårliger :S jeg undres om det helt eller delvis skyldes Cinemaxx hvor jeg så den? eller om filmen bare er filmet af en abe på redbull? Jeg syntes det var den dårligst filmet film jeg har set nogen sinde.. og efter 20 minutter fik jeg nok... så vil bare høre hvad andre syntes om dette eller om det er mig der bare ikke er moderne nok til at forstå Shaky Cam dillen...


Det trak også lidt ned med det rystende kamera i Bourne-filmene - selvom handlingerne var ok.

Bortset fra visse Dogme-film, hvor det rystende kamera var ok, så er der efterhånden en manifestation i filmbranchen om, at ligne Bourne-filmene handlingsmæssigt som teknisk - det er til at få kvalme over!
Gravatar

#52 BN 11 år siden

Fed7haS (49) skrev:
jeg hadede bourne filmene pga den måde de var filmet på, specialt i action scenerne .....

historien er ikke tilstedeværende. Man er i hvert fald ikke interesseret i hvad der foregår


Og JEG elskede Bourne-filmene for den (mesterlige) måde de var filmet på, specielt i action-scenerne ... men derfor synes jeg stadig ikke, at alting skal laves på den måde, endsige at shaky cam overhovedet passer til en Die Hard-film. En Die Hard-film skal laves som ... ja, en Die Hard-film.

Jeg har endnu ikke set 'A Good Day to Die Hard', men jeg har godt bemærket, at visse scener der vises kort i traileren, ser noget kunstige ud, formentlig p.g.a. CGI. Og mit forhåndsindtryk er også, at der er mere fokus på skyderier og eksplosioner end på plot/historie.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#53 elwood 11 år siden

[url=]Hehe rocksang omkring Die Hard filmene, den er sku ganske catchy :)[/url]

Perfekt til en fredag.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#54 Ispep 11 år siden

BN (52) skrev:
formentlig p.g.a. CGI. Og mit forhåndsindtryk


Go' Morgen dk's anmeldere viste nogle klip fra filmen inden de skulle anmelde den. En helikopter-scene hvor Willis hænger, eller noget i den stil, og det så virkelig forfærdeligt kunstigt ud.. Det fatter jeg så ikke, da man har så mange muligheder idag og filmen har ikke kostet 100 kr at producere. Jeg må også lytte til flertallet og sparer de penge, for jeg tror næsten ikke engang på overraskelser mere :D Jeg ser den dog nok alligevel på Blu Ray.
Gravatar

#55 BN 11 år siden

Ispep (54) skrev:
Go' Morgen dk's anmeldere viste nogle klip fra filmen inden de skulle anmelde den. En helikopter-scene hvor Willis hænger, eller noget i den stil, og det så virkelig forfærdeligt kunstigt ud.. Det fatter jeg så ikke, da man har så mange muligheder idag og filmen har ikke kostet 100 kr at producere. Jeg må også lytte til flertallet og sparer de penge, for jeg tror næsten ikke engang på overraskelser mere :D Jeg ser den dog nok alligevel på Blu Ray.


Jeg venter også til den udkommer på skive. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#56 Ericmase 11 år siden

Ser filmen snart og håber på det bedste selvom de fleste af jer siger det omvendte.

Det kan godt være filmen er dårlig (vi får se hvad min mening bliver), men jeg synes [url= nummer[/url] fra soundtracket er epic!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#57 Batsy 11 år siden

Ericmase (56) skrev:
Ser filmen snart og håber på det bedste selvom de fleste af jer siger det omvendte.

Det kan godt være filmen er dårlig (vi får se hvad min mening bliver), men jeg synes [url= nummer[/url] fra soundtracket er epic!


Marco Beltrami plejer som regl altid at komme med et fremragende soundtrack, 3:10 to yuma, The hurt locker, Warm bodies, Hell boy, selvom manden af og til vælger de forkerte film. Dog når han formår at vælge de rigtige, så er det satme også det værd. 3:10 to yuma soundtrackt er guld værd, "A bible study" stykket er så fantastisk.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#58 Ispep 11 år siden

Batsy (57) skrev:
fremragende soundtrack, 3:10 to yuma


JAA!!
Gravatar

#59 Batsy 11 år siden

Ispep (58) skrev:
JAA!!


Vidste du ville komme på banen :D
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#60 gladiator 11 år siden

MIN OPLEVELSE AF DIE HARD 5

Nu fik jeg set den, og den der gamle fingerregel med - at hvis de giver for meget væk i traileren, så er filmen ofte ikke god, holder næsten her.

Har læst de fleste af anmeldelserne fra aviserne og diverse hjemmesider, og er delvist enig.

Det som jeg skuffes aller mest over er, at 20th Century Fox nedprioriterer serien så meget nu, at de vælger at bruge dårlige manuskriptforfattere og ikke mindst en instruktør, som aldrig har lavet en god film
Skip Woods som har skrevet filmen, har dog på fanget selve McClane okay. Den korte introduktion til McClane synes jeg var god - skydebane, ældre at se på, grå skænk i 'håret' og lidt spirreskæg. Det klædte filmen. Herfra kan det desværre ikke gå hurtigt nok.
Alt ræset indtil far og søn mødes er desværre forhastet og usammenhængende.
De komiske kommentarer er der stadig mm.

MEN HVAD JEG IKKE FATTER ER, AT MAN BRYDER MED EN FORMEL SOM FUNGERER:
1. at man vælger at gøre Die Hard til en ligegyldig actionfilm, ved at blæse på karakterskuespillet. Der er minimalt med baggrundshistorie bag skurkene - Det har vi ALTID fået...! Hvorfor gør de det, hvad er motivet osv.
2. At startscenen er SÅÅÅ forhastet. Die Hard starter altid ud med opbyggende scener
3. At man kan vælge at gå væk fra, at filmen skal slutte med sirener, ambulancer mm.
4. At man skal drage SÅ mange paralleller til de tidligere film, at det er kvalmende. 4'eren var overdrevet, men i det mindste nytænkende og holdt sig til formlen!
5. At man hyrer et dræn til at instruere den...

Bruce Willis gør hvad han kan, og der er flere scener som jeg faktisk kan lide med McClane, end der var i 4'eren. Der var noget super vittige kommentarer og McClane'ske momenter.

Hele far og søn tingen skulle selvfølgelig også komme, da datteren var i den sidste. Jeg ville dog ønske de snart satte ham i en situation, hvor han ikke havde sidekicks med HELE vejen, som i 1'eren og 2'eren.
Kemien mellem John & Jack er også fin, og der er flere fine scener hvor man får at mærke, at McClane har været den halvskidte far man har forventet, men uden at gøre det med vilje.

Og så vil jeg faktisk gå så langt, og sige at filmen faktisk var rigtig underholdende, til trods for den forhastede start, indtil sidste akt. Det er simpelthen der filmen taber pusten i selv-referencer og ligegyldig twist, som aldrig får tiden til at få indflydelse alligevel.

Faktisk lå filmen til 4 stjerner, lige indtil turen går til sidste akt. Det er skræmmende at nogen overhovedet har godkendt dette....! Det er så åndsvagt elendigt skrevet, at det gør helt ondt.

Die Hard var en franchise, hvor alle afsnit havde sin del af bidrage med. Men med 5'eren her er der nødt til at blive strammet gevaldigt op, hvis de vil slutte ordentligt af, hvilket jeg stadig håber intentionen er. For selvom de 5 år siden sidste film, tydeligt har sat sine spor på Bruce Willis, synes jeg stadig han kan bære det, han har stadig gnisten i rollen - Han mangler simpelthen bare at filmselskabet respekterer hvilken guldklump de har med at gøre af en franchise, og ikke hyrer 3.-4. rangs manuskriptforfattere og instruktører til at klare opgaven. Da slet ikke når de ikke kan finde ud af at holde sig til formlen!

Mine ord om filmen må derfor være - 'Don't fix what ain't broken'!

3/6 herfra.

Skriv ny kommentar: