Paul Greengrass har lavet en gribende actionfilm med et krigshærget Irak som kulisse, der hverken forsimpler den komplekse konflikt i Mellemøsten eller prædiker så meget, at filmen nogensinde truer med at gå i stå. “Green Zone” ser fremragende ud på Blu-ray, den lyder endnu bedre, og ekstramaterialet er både dybdeborende og spændende. Dette er en af årets hidtil bedste udgivelser.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 The Insider 13 år siden

For ikke at tale om The Messenger, som jeg netop har set :-)
War. War never changes.
Gravatar

#32 filmz-ab 13 år siden

Jeg ved nu ikke om Harsh Times burde være under kategorien. Men Hurt Locker var fed, men handlede måske knap så meget om politiske intriger. Body Of Lies var ikke så god, Green Zone var heller ikke. Jarhead var tilgengæld fed, men ingen af disse vil kalde sig klassikere i stil med Saving Private Ryan, Dommedag Nu og andre store film. Eller hvad?
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#33 dh-ad 13 år siden

Hmmm, body of lies siger du. Jeg ved, at jeg har set den, men kan ikke huske en bjælde derfra, og det plejer sjældent at være et tegn på kvalitet...

Harsh times var den i biograferne? Den kan jeg dog huske, meeeen den burde havde været "straigth-to-video". (Og når jeg siger straight-to-video, så siger jeg det ikke med Kramers entusiasme! :-) )

Og ak nej, the messenger faldt heller ikke i min smag. Faktisk lignede den lidt en kedelig tv-produktion fra 90'erne.

Men ja, den bedste er uden tvivl Hurt Locker, men som flere har bemærket, var det et sløvt felt til Oscar i år, og hvis det havde været et gennemsnitsår, havde den måske ikke engang været nomineret. Når det er sagt, synes jeg, at det var den rigtige vinder og fedt, at den slog Avatar.
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#34 Lord Beef Jerky 13 år siden

Jeg synes også rigtig godt om The Messenger, ellers er jeg ret enig omkring nyere krigsfilm. Der har ikke været en (anden) jeg har syntes godt om. Især da ikke Body Of Lies, makværk i mine øjne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#35 Zabriskie 13 år siden

Jeg håbede netop The Insider anmeldte denne, da han ser ud til at værdsætte Greengrass af mange af de samme årsager som mig selv. Jeg så den på Blu-ray i forgårs, og var også ganske begejstret.
Paul Greengrass er mester til at iscenesætte på sådan en måde, at virkelighedsillusion og ren filmisk thrill går fornemt hånd i hånd. Og dette gælder alle scener, ikke kun actionscenerne. Kameraet arbejder på en intuitiv flakkende facon, der minder mere om det menneskelige øjes springende punktnedslag end noget andet jeg har set, en form der kræver enorme håndværksmæssige evner af den tekniske afdeling, da fokus og billedkomposition er i konstant forandring.
Dette betyder dog ikke et kompromis ift. motivet kameraet indfanger på sin ujævne vej, da hver eneste komposition er billedskøn i en grad, der vidner om stort visuelt talent, samt et utroligt forarbejde, netop når kameraet arbejder så uroligt. Sammenblandingen af det pompøse cinemascope og det dokumentariske, håndholdte look, skaber et smukt udtryk.
De fleste scener i Green Zone, er løst på en anderledes, modig og original vis, men fordi Greengrass og fotograf har et så fornemt greb om filmsproget, glider det ligeså let ned som en pose popcorn og en halv liter cola; det er modigt at være så stilren og grænsebrydende på billedsiden i en film der skal ramme det brede publikum.

Og endnu engang viser Greengrass store evner som personinstruktør, i en film hvor ikke bare Matt Damon og Brendan Gleeson præsterer og forfører, men hele det store persongalleri af biroller leverer en overbevisende indsats.
Her overgår Greengrass klart de fleste andre af hollywoods hypede blockbusterkoryfæer, James Cameron, Christopher Nolan (ja!), Sam Raimi, Peter Jackson m.fl., som virker til at interessere sig mere for storslået pathos, end dybtfølte skuespilspræstationer, så kun hovedrolleindehavende a-liste-skuespillere synes at kunne trække den hjem på rutinen og talentet og musikken, hvorimod bi-rollerne lider.

Filmen er selvfølgelig ren underholdning, men det ved Greengrass også godt; han ved hvad han lover, og han ved, hvordan han skal holde løftet.
Dette er endnu en film fra Greengrass der lever helt og aldeles op til sin præmis; godt gedigent filmhåndværk, der tager selv seriøst på den fede måde.
Le temps détruit tout
Gravatar

#36 filmz-ab 13 år siden

#35

Jeg kan næsten ikke tro mine egne øjne :-) Kan ikke være mere uenig. For det første, så har Greengrass før beskæftiget sig med denne stilart, altså brugen af shaky cam. I Green Zone har fotografen blot taget ekstra speed. For mig er det ikke modigt, men lidt ensformigt. Det gik an i Bourne filmene, men denne her var så rodet, så rystende, at jeg måtte kigge væk, for det var så anstrengende. Denne trend er faktisk begyndt at irritere mig en smule. Man får slet ikke lov til at nyde actionscenerne længere som i good old days. Filmens persongalleri fandt jeg hullet som en si. Jeg tvivler på du kan finde ret mange, der finder Damon og birollerne spændende i Green Zone.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#37 Zabriskie 13 år siden

#36

Jeg vil gerne skelne mellem et spændende persongalleri og overbevisende skuespil. Green Zone er fyldt med karikerede figurer og arketyper, men ikke desto mindre leverer de overbevisende skuespillerpræstationer, modsat hvad førnævnte instruktører formår.

Jeg ved ikke hvad det vil sige at et persongalleri er "hullet som en si". Mangler der personer til at bære historien, eller er de psykologisk mangelfulde? Eller noget tredje?

Degraderingen af Greengrass' stil til "shaky cam", er for mig en total forfladigelse af den visuelle iscenesættelse han formår. Modsat mange andre forsøg på "shaky cam" er Greengrass kamerabevægelser ikke umotiverede, og han er dygtig til at etablere geografiske' rum på trods af urolighederne. Han arbejder med skæve kompositioner, hvor motivet presses af slørede forgrunde, og fylder konsekvent bredformatet ud med "brudte" objekter, personer, bygninger, biler osv., der smukt fodrer illusionen om en verden uden for filmens univers, den rigtige verden, hvilket fint underbygger Greengrass tilgang til historiefortælling i øvrigt. Hans brug af lange linser og den dertilhørende smalle dybdeskarphed giver dejligt intensive billeder selv i rolige scener, og hans sans for framing er i almindelighed en fryd at se på.
At afskrive Greengrass som en banal overforbruger af "shaky cam", eller medløber på en "trend", er forsimplet og overfladisk.
Greengrass har skabt en ganske særegen visuel stil som ikke kan kopieres ved at spænde et kamera omkring maven på en tyr i brunst (kh Bruce).
Le temps détruit tout
Gravatar

#38 The Insider 13 år siden

#37, en virkelig sober og detaljeret analyse af Greengrass' visuelle stil. Er rørende enig. Jeg synes i øvrigt netop en talentfuld herre som Nolan har fejlet i sit forsøg på at opnå den samme intensitet i sine håndholdte billeder - særligt slemt var det i "Batman Begins".
War. War never changes.
Gravatar

#39 filmz-ab 13 år siden

#37

Ja, filmen mangler personer til at bære historien. Man er ligeglad med både Damon og de andre.....og historien for den sags skyld. Fint skuespil? Jovist, men det finder jeg da også er i 238738365353 andre film. Inkl. Nolans, Jackson's og andre du nævner - langt bedre ifølge mig.

Derudover synes jeg faktisk, at det lykkedes f.eks Hurt Locker at kopiere stilen og var Green Zone ganske overlegen, både i stil og substans. Jeg ved skam godt, at Greengrass har skabt en særegen stil, jeg kan godt lide ham (han kan dog ikke hamle op med Spielbergs 20 min af Saving Private Ryan), og jeg synes netop, at manden overforbruger i Green Zone helt vildt og har skruet alt for højt op for blusset til min smag, hvor det blot bliver anstrengende at overvære.

#38

Måske derfor Nolan efterfølgende fandt ud af, at det gad han squ ikke, at lavede TDK med en langt federe tilgang :-) Begins var indrømmet lidt rodet i enkelte scener med Batman, men man kunne i det mindste følge med i resten af filmen.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#40 The Insider 13 år siden

#39, jeg synes nu også, at visse actionsekvenser i TDK er lidt "bøvlede", især den på natklubben. Men jovist, de fleste actionscener i TDK og Inception sparker røv, men naturligvis kommer de slet ikke i nærheden af sokkeholderne tilhørende kampscenerne og biljagterne i Greengrass' to Bourne-film ;-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: