Der er dog både eventyr og forsonende moraler såsom venskab og næstekærlighed at hente i “Det gyldne kompas”, og selvom filmen enkelte steder tenderer fantasy-light, så kan både store og lidt mindre roligt begive sig i ly for vinterkulden og opleve julens glade budskab i fantasifuld forklædning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-protoZ 16 år siden

Jeg har læst alle bøgerne og glæder mig til se denne trilogi og hvordan filmen udvikler sig. Jeg skal forhåbenligt snart ind og se den!!
Jeg håber dog noget så inderligt at filmen følger bog 2 og 3 i sådan en grad at man skal være ældre end den nuværende målgruppe for filmen.
Gravatar

#32 filmz-simon krogh 16 år siden

Jeg syn's filmen er for tynd og for hurtigt færdig. Jeg har læst bogen op til flere gange og der er mange vigtige cener fjernet feks den hvor roger får skåret sin daimon væk og dør. Filmen får 3 ud af 6 ret dårligt præstation af chris weitz.
Gravatar

#33 Riqon 16 år siden

#32 - Nooh! Det har de da vel ik fjernet?! :(
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#34 Slettet Bruger [3044872515] 16 år siden

# 27:

1. Det ændrer stadigvæk ikke på, at forummets brugere primært er voksne.

2. og 3. Som jeg skriver i #24, så synes jeg heller ikke, at det 'hører til her', men jeg troede blot, at han måske ville se det her.

Og derudover synes jeg dybest set stadig, at det er synd for ham. Indlæg, der er skrevet i ramme alvor, er måske ikke ligefrem skrevet med den intention at få andre til at smile.
Gravatar

#35 filmz-DocDoom 16 år siden

#34 din sidste sætning:

Det gi'r ham hår på brystet. What doesn't kill you makes you stronger! :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#36 fatcat 16 år siden

#34 - havde håbet ikke at skulle sige mere om denne sag men dine argumenter gør at jeg lige bliver nødt til det alligevel.

1. Og hvad så? At alle herinde var 94 år gammel - betyder da ikke at en der er 12 ikke må give sin holdning til kende - for hvis det er tilfældet så er Filmz ikke et sted for mig...

Og hvad definerer en voksen? Alderen? Du skriver selv at du lige er fyldt 22 år - så er du IMO ikke voksen - du er kun 3 år fra teenagealderen. Men alderen er da bedøvende ligegyldig. Hvis Erlingur666 kun skrev om teletubbies eller Bamse og kylling - så ville jeg nok også foreslå at han smuttede over til Arto, men han skriver (i denne tråd i hvert fald) om det relevante emne - om hans glæde over at skulle se filmen med sin far og derefter om hans oplevelse - det er sgu da det eneste rigtige - jeg bliver glad over at han er så interesseret i film at han gider bruge sin tid her inde - men det kan jo være du nu har skræmt ham bort. Og det er da ikke noget nogen herinde som kan være stolte af - eller ??

2. og 3. Du er godt klar over, at du bare kan sende ham en besked direkte til ham? Så er du sikker på at han læser den. Og så behøver vi andre ikke læse dine kommentarer - som du selv synes ikke hører til her.
"I'm not going to waste my time arguing with a man who's lining up to be a hot lunch."
Gravatar

#37 Outbound Sith 16 år siden

Filmens helt store problem er, at den ikke er 45 minutter til 1 time længere. Den første time virker utroligt rodet og forhastet. Filmen kaster om sig med sted- og personnavne, uden at man rigtigt får tid til at fordøje alle oplysningerne. Og de fleste personkarakteristikker fra bogen er blevet ofret på The Alter of The Mighty Dollar for at få presset filmen ned under to timer. Det er synd og skam, og jeg håber at der kommer en betydeligt længere udgave på DVD til næste jul.

Det andet store problem er musikken i den første time. Den er på grænsen til forfærdelig! Alt for pompøs og opstyltet, uden at der er nogen grund til det i handlingen. Men det bliver heldigvis bedre i den sidste halvdel.

De bærende skuespillere spiller godt, og Dakota Blue Richards var en positiv overraskelse. Men mange af birollerne lider under alt for lidt tid til forklaring af deres motiver og baggrund.

Men heldigvis er alt ikke splidt. Effekterne og production designet er noget af det mest imponerende, jeg mindes at have set nogensinde. Intet af det virkede tilfældigt eller ufærdigt. F.eks. har Weta helt tydeligt fået styr på deres bluescreen-optagelser, som ellers var af tvivlsom kvalitet i tidligere film (selv enkelte steder i LOTR!).

Filmens slutning generer mig egentlig ikke. Den minder meget om slutningen på Fellowship of the Ring. Problemet her er bare, at vi ikke kan være helt sikre på, at der kommer en fortsættelse. Hvis der gør, skal jeg dog helt afgjort se den!

3/6 (et udviddet cut vil kunne komme op på 5/6)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#38 mr gaijin 16 år siden

#37 Jeg er meget enig. Jeg lagde ikke selv så meget mærke til musikken, men det gjorde andre, som jeg så filmen med.

Et udvidet cut vil helt sikkert hjælpe filmen. Filmens flow i biografversionen er lidt som at se en fire timers film på fast forward.

Jeg tror ikke, at Chris Weitz har været en dårlig instruktør. Skuespillet og andet er som sagt godt. Men filmselskabet har sat alt for mange penge på spil på filmen, og derfor har de åndet ham ned af nakken og presset filmen ned på under to timer. De har været for usikre til at satse på en længere film, og det har kostet dem dårlige anmeldelser. Dumt.

Som tidligere nævnt vil jeg give biograf-versionen 4/6, men det er nærmere 6 end 7 på IMDB-skalaen.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#39 casper 16 år siden

jeg har ikke selv været inde og se den endnu, men skal når jeg lige kan finde tiden til det (jeg står i butik).

men da det nu er en børnefilm synes jeg alle skal have lov til at skriver hvad de mener også er der ikke nogle som skal nedgøre det. alle har ret til at skriver hvad de mener. og hvis dem som er lidt ældre ikke akn tåle det er det nok dem som skal finde et andet sted. jeg staver selv af h... til og det er ikke altid at jeg får sat komma. det er der bare ikke noget og gøre ved.

og skulle der nu være en som har fået ondt i røven kan i bare skrive
Gravatar

#40 filmz-DocDoom 16 år siden

#39: Jeg må indrømme, at jeg har liiidt ondt i røven. Men det skyldes primært, at jeg har spist en masse chili plus en hel pakke rosiner i går.
That's no moon. It's a space station.

Skriv ny kommentar: