Der bliver altid snakket om en dansk filmbranche i krise, men krisen kan være lidt svær at få øje på. Danmarks størrelse taget i betragtning skovler vi nærmest priser ind i form af Emmyer, Golden Globes og Oscars. “Hævnen” har gjort sit for at trække læsset, og der kan ikke være nogen tvivl om, at succesen fortsætter i udlandet, hvor filmen naturligvis også har fået stor opmærksomhed. Herhjemme kan vi glæde os over en dvd-udgivelse i høj kvalitet, så fans kan med god samvittighed opstøve Biers prisbasker igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Michael2t 13 år siden

Jeg er ret enig med denne anmeldelse. Et ganske solidt filmværk, men det er måske også i sidste ende problemet, da den er lige lovlig klassisk og ja "udpenslende" som sagt tidligere. Det virker ikke som om de store risiko har været inddraget, men der er i sidste ende ingen decideret fejl med filmen, og jeg nød den da.
Gravatar

#2 X&O 13 år siden

Jeg er rimelig uenig med anmelderen. Især omkring børneskuespillerne, som efter min mening er noget af det bedste skuespil fra børn jeg har set i lang tid - især i Danmark. Det der ofte kendetegner gode børneskuespillere er for det meste, at de virker mere voksne.

For mig virker det mest af alt som om filmen har skuffet anmelderens (forståeligt nok) høje forventninger, som så bliver forklaret med bagateller. Men da anmelderen praktisk talt reserverer de 6 stjerner til ikke eksisterende film, er det nok ikke helt forkert at anse filmen som en 5-stjernet affære i anmelderens optik.
Gravatar

#3 Bruce 13 år siden

Susanne Bier laver i Hævnen en så simplistisk 1-1 legemliggørelse af politiske emner, som har gennemsyret den danske debat de sidste ti år, at selv hr. og fru middel Jensen kan finde ud af biografens mørke, beriget og bekræftet i alle deres fordomme.

Der skal ikke sættes en finger på skuespillet undervejs, men flere af karaktererne i historien er så tydeligt skåret ud af pap karikeringer, både hvad angår miljømæssigt ophav, fremtoning og efterfølgende fremstilling af moralmæssige konflikter, at den personlige involvering i dramaet for undertegnede flere gange undervejs måtte beriges med småklukken over den tydelige instruktørmæssige manipulation.

Bier har virkelig fundet ind til kerneværdier i amerikansk kulturarv, som kan afstedkomme sorte tal på bundlinien, men hillemænd, hvor er der undervejs solgt ud af det kunstnerisk arvesølv.

Gaaaaaab!

3/6
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#4 JannikAnd 13 år siden

3/6, Bruce?
Gravatar

#5 Bruce 13 år siden

Jep, jeg brød mig ikke om den.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#6 DjBeau 13 år siden

X&O - The Wrestler, A serious Man og Where the wild Things are eksisterer skam :-)
What would Egon Olsen do?
Gravatar

#7 JannikAnd 13 år siden

#5 . Du misforstår. Jeg synes, du rater for højt, dine kommentarer in mente.
Gravatar

#8 Bruce 13 år siden

#7 Jeg synes godt om skuespillet fra knægten som var Mikael Persbrandts søn og Trine Dyrholm, men ja, det kan godt være jeg er lidt "sød" mod den, fordi det er en Bier og Oscar film. Irritationsmomenterne i den var for udprægede. Et lille 3 tal :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#9 X&O 13 år siden

DjBeau (6) skrev:
X&O - The Wrestler, A serious Man og Where the wild Things are eksisterer skam :-)


Jeg må indrømme det gik lidt hurtigt, og jeg fik ikke set individuelle karakterer på dine dvd-anmeldelser, det skal du selvfølgelig ikke klantres for. Men du holder dig alligevel fra at give top-karakterer uden videre, det syntes jeg både er godt og skidt.
Gravatar

#10 DoctorDoom 13 år siden

Sæt lige statuerne ved døren når du går, Bier **/******

Dejligt at det går godt for dansk film, men at det er denne film, der høster hæderen, er jo til grin. Mere banalt crap skal man lede længe efter!!!

Den er 10% Zappa, 5% Den Eneste Ene og 100% asshole!

Skriv ny kommentar: