Afslutningen på serien betyder selvsagt også, at vi langt om længe når det punkt, hvor Harry må marchere mod skæbnen for omsider at krydse tryllestav med Voldemort, men selvom det bliver et forventeligt stort øjeblik, så forbliver “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” en følelsesmæssig relativt fjern størrelse. “Del 1” sluttede med en decideret tåreprovokerende tone, og der er ganske enkelt ikke noget tilsvarende her. Man er underholdt, men egentlig ikke voldsomt engageret af fortællingen.

Filmens kluntede epilog er dog det eneste deciderede fejltrin, og ellers så står “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” tilbage som en tilfredsstillende afrunding på en lang serie, der trods skiftende instruktører og store op- og nedture har formået at holde et imponerende højt niveau. Daniel Radcliffe selv har modtaget en del hårde ord for rollen som drengen med lyn-arret, men han gør sin smalle skikkelse og åbne udtryk til et aktiv her og forlader serien som dens ubestridte hovedperson med sin hidtil stærkeste præstation. Også for ham bliver dette på alle måder et værdigt punktum.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Bruce 12 år siden

#19 Alle anmeldere som skriver så meget, har op- og nedture. Når Ebert er bedst er han The King og får mig til at hygge mig, med et sprog, som jeg finder meget indbydende.

Eksempel
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#22 MMB 12 år siden

#21

Ingen tvivl om, at Ebert er fantastisk. Det er bare ret tydeligt, at sådan noget magi ikke er en genre, han er vant i. Men han tilhører jo også en hel anden generation. Og den artikel du linker til er i øvrigt intet mindre end fantastisk - ligesom alle hans Scorsese anmeldelser i øvrigt. Kan specielt godt lide hans The Last Temptation of Christ anmeldelse. ;)
Gravatar

#23 Bruce 12 år siden

#22 Jeg læste dit indlæg forkert og så "anmeldelser". Sorry :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#24 Slettet Bruger [2154971915] 12 år siden

#16: Ja, du har selvfølgelig ret i, at det kun er en halv bog, der filmatiseres. Min pointe er blot, at når det alligevel er den korteste film i serien, så ville den ikke tage skade af, hvis man brugte et par minutter mere på at dvæle ved nogle enkelte scener og personer. Men det er helt klart ovre i småtingsafdelingen.

Jeg kan godt mærke, at jeg allerede trænger til at se filmen igen for at få den helt genopfrisket, men
jeg er bare ikke helt sikker på, hvad skikkelsen gjorde godt for i filmen. Jovist, det blev forklaret, at det var Voldemort i en eller anden form, men blev det forklaret, hvorfor han var der, og hvad betydning havde det, at han var i en sådan forkrøblet tilstand? Måske er det bare mig, der blot et døgn efter at have set filmen husker dårligt - i så fald undskylder jeg - men jeg mener ikke at huske, at det blev forklaret, hvorfor han egentlig var der.
Gravatar

#25 MMB 12 år siden

#23

No probs. ;)
Gravatar

#26 MMB 12 år siden

#24

Jeg er ret sikker på, at Dumbledore sagde, at det var en del af Voldemort, som var ved at dø. På forhånd har vi jo fået at vide, at Harry er den sidste horcrux, så det giver jo lidt sig selv, at det er den del af Voldemort, som er inde i Harry.
Gravatar

#27 Slettet Bruger [2154971915] 12 år siden

#26:
Se bare der - det er, hvad der sker, når man glemmer en enkelt replik. Nu du siger, at Dumbledore nævner, at skikkelsen er ved at dø, husker jeg udmærket godt, at han siger det.

Din forklaring retfærdiggør også, hvorfor Voldemortskikkelsen er til stede i scenen. Den fangede jeg ellers ikke lige umiddelbart, da jeg så filmen, på trods af at have læst bogen to gange (senest for et år siden), men man kan vel ikke klandre filmskaberne for at tvinge seeren til også rent faktisk at tænke lidt selv. Det var jeg så åbenbart ikke lige i stand til i pågældende scene, hvilket naturligvis ikke bør gå ud over min dom af filmen. Jeg takker for genopfriskningen af min hukommelse. :)

Gravatar

#28 MMB 12 år siden

#27

Det var da så lidt. :)

Jeg er 95% sikker på, at jeg har ret i, det jeg siger. Ellers må der lige være et par stykker, som kan be- eller afkræfte det.

Jeg har faktisk ret meget lyst til at se filmen igen. :)
Gravatar

#29 Batsy 12 år siden

Har os lyst til at se den igen, og håber det bliver på BD!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#30 Slettet Bruger [2154971915] 12 år siden

#28 og #29: Hørt!

Skriv ny kommentar: