Afslutningen på serien betyder selvsagt også, at vi langt om længe når det punkt, hvor Harry må marchere mod skæbnen for omsider at krydse tryllestav med Voldemort, men selvom det bliver et forventeligt stort øjeblik, så forbliver “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” en følelsesmæssig relativt fjern størrelse. “Del 1” sluttede med en decideret tåreprovokerende tone, og der er ganske enkelt ikke noget tilsvarende her. Man er underholdt, men egentlig ikke voldsomt engageret af fortællingen.
Filmens kluntede epilog er dog det eneste deciderede fejltrin, og ellers så står “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” tilbage som en tilfredsstillende afrunding på en lang serie, der trods skiftende instruktører og store op- og nedture har formået at holde et imponerende højt niveau. Daniel Radcliffe selv har modtaget en del hårde ord for rollen som drengen med lyn-arret, men han gør sin smalle skikkelse og åbne udtryk til et aktiv her og forlader serien som dens ubestridte hovedperson med sin hidtil stærkeste præstation. Også for ham bliver dette på alle måder et værdigt punktum.
#21 Bruce 13 år siden
Eksempel
#22 MMB 13 år siden
Ingen tvivl om, at Ebert er fantastisk. Det er bare ret tydeligt, at sådan noget magi ikke er en genre, han er vant i. Men han tilhører jo også en hel anden generation. Og den artikel du linker til er i øvrigt intet mindre end fantastisk - ligesom alle hans Scorsese anmeldelser i øvrigt. Kan specielt godt lide hans The Last Temptation of Christ anmeldelse. ;)
#23 Bruce 13 år siden
#24 Slettet Bruger [2154971915] 13 år siden
Jeg kan godt mærke, at jeg allerede trænger til at se filmen igen for at få den helt genopfrisket, men
#25 MMB 13 år siden
No probs. ;)
#26 MMB 13 år siden
#27 Slettet Bruger [2154971915] 13 år siden
Din forklaring retfærdiggør også, hvorfor Voldemortskikkelsen er til stede i scenen. Den fangede jeg ellers ikke lige umiddelbart, da jeg så filmen, på trods af at have læst bogen to gange (senest for et år siden), men man kan vel ikke klandre filmskaberne for at tvinge seeren til også rent faktisk at tænke lidt selv. Det var jeg så åbenbart ikke lige i stand til i pågældende scene, hvilket naturligvis ikke bør gå ud over min dom af filmen. Jeg takker for genopfriskningen af min hukommelse. :)
#28 MMB 13 år siden
Det var da så lidt. :)
Jeg er 95% sikker på, at jeg har ret i, det jeg siger. Ellers må der lige være et par stykker, som kan be- eller afkræfte det.
Jeg har faktisk ret meget lyst til at se filmen igen. :)
#29 Batsy 13 år siden
#30 Slettet Bruger [2154971915] 13 år siden