Afslutningen på serien betyder selvsagt også, at vi langt om længe når det punkt, hvor Harry må marchere mod skæbnen for omsider at krydse tryllestav med Voldemort, men selvom det bliver et forventeligt stort øjeblik, så forbliver “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” en følelsesmæssig relativt fjern størrelse. “Del 1” sluttede med en decideret tåreprovokerende tone, og der er ganske enkelt ikke noget tilsvarende her. Man er underholdt, men egentlig ikke voldsomt engageret af fortællingen.

Filmens kluntede epilog er dog det eneste deciderede fejltrin, og ellers så står “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” tilbage som en tilfredsstillende afrunding på en lang serie, der trods skiftende instruktører og store op- og nedture har formået at holde et imponerende højt niveau. Daniel Radcliffe selv har modtaget en del hårde ord for rollen som drengen med lyn-arret, men han gør sin smalle skikkelse og åbne udtryk til et aktiv her og forlader serien som dens ubestridte hovedperson med sin hidtil stærkeste præstation. Også for ham bliver dette på alle måder et værdigt punktum.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 MMB 12 år siden

Lige nu har Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II en bedre score på Rotten Tomatoes end Oscarvinderen fra i år (The King's Speech):
Gravatar

#42 Batsy 12 år siden

41# Imponerende!, selvom the Kings Speech efter min menning ikke HP DH part II =P, nok pga underholdnings skalaen og Harry potter har været en del af ens opvoksningsliv
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#43 MMB 12 år siden

#42

Meget! :) Min sammenligning skyldes nok mest, at jeg håber på en Oscarnominering, og anmeldelserne er ved at være så gode, at det ikke er usandsynligt mere. :) Men der er jo lang tid endnu...
Gravatar

#44 Batsy 12 år siden

43# De skal være heldige, men ja lad os da håbe men ikke sikkert self!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#45 IK 12 år siden

Foeller (41) skrev:
Lige nu har Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II en bedre score på Rotten Tomatoes end Oscarvinderen fra i år (The King's Speech):


Jeg kan simpelthen ikke forstå dens overpositive omtale. Jeg indrømmer, at jeg ikke er den største Harry Potter-fan. Har aldrig læst bøgerne, og fik først set de forrige film for ca. 6 måneder siden. Generelt synes jeg ganske fint om franchisen, hvor især nr. 3,4 og 7 del 1 leverer solid underholdning. Men denne synes jeg bestemt, er en af seriens svageste. Som BN nævner i anmeldelsen, er man følelsesmæssig fjern gennem hele filmen. Jeg var følelsesforladt det meste af tiden, og fik aldrig på fornemmelsen at der var fare på færde.
Gravatar

#46 Michael Andersen 12 år siden

#41 Ja jo, anmelderne har alligevel samlet set givet "The Kings Speech" en højere karakter (Average rating).

Hvis alle anmeldere giver en film 4/6 er den også 100% fresh, men uden at være noget særligt. Dermed ikke sagt, at de ikke synes om den sidste Potter (for det gør de jo), men bare at en høj tomatprocent i sig selv ikke er en imponerende bedrift.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#47 MMB 12 år siden

IK (45) skrev:
Som BN nævner i anmeldelsen


Benway...

Men ellers uenig. ;)

Michael Andersen (46) skrev:
#41 Ja jo, anmelderne har alligevel samlet givet "The Kings Speech" en højere karakter (Average rating).

Hvis alle anmeldere giver en film 4/6 er den også 100% fresh, men uden at være noget særligt. Dermed ikke sagt, at de ikke synes om den sidste Potter (for det gør de), men bare at en høj tomatprocent ikke i sig selv er en imponerende bedrift.


Helt enig, men The King's Speech average rating er ikke meget højere, og 8,4 er stadig meget imponerende. Bedre end de fleste Oscarnominerede film sidste år.
Gravatar

#48 Neranders 12 år siden

IK (45) skrev:
Jeg kan simpelthen ikke forstå dens overpositive omtale. Jeg indrømmer, at jeg ikke er den største Harry Potter-fan. Har aldrig læst bøgerne, og fik først set de forrige film for ca. 6 måneder siden. Generelt synes jeg ganske fint om franchisen, hvor især nr. 3,4 og 7 del 1 leverer solid underholdning. Men denne synes jeg bestemt, er en af seriens svageste. Som BN nævner i anmeldelsen, er man følelsesmæssig fjern gennem hele filmen. Jeg var følelsesforladt det meste af tiden, og fik aldrig på fornemmelsen at der var fare på færde.


Jeg er meget enig i det du her siger, også at især 3 og 7.1 levere rigtig god underholdning. Jeg var helt bange for, jeg var den eneste som var knap så positivt stemt (6/10) over for del 2.
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#49 daneimp 12 år siden

Tror ikke Søren Ildved har læst bøgerne - det har jeg dog, for nogle år tilbage og havde dermed tårnhøje forventninger til filmen. ALLE forventninger blev indfriet, alle de scener jeg husker bedst var gengivet som jeg husker det og det er for mig den bedste "bog til film" fortolkning jeg endnu har set - hvor jeg har læst bogen først.

Jeg er specielt glad for Snapes minder, som i hvert fald fik mine øjne til at løbe lidt. Skovscenen og samtalen mellem Harry og Dumbledore, samt den sidste afgørende kamp med alt hvad den inkluderede af Nevilles dekapitering af Nagini, de smukke scener hvor Harry og Voldemorts grønne og røde "magi" klasker sammen på gårdspladsen og det shot hvor oldstaven flyver fra voldemort til harry var præcis som jeg havde forestillet mig (bare i lidt andre omgivelser). Epilogen passede perfekt for mig i bogen og den var bare et must for filmen! Jo kostumerne og makeuppen var lidt fjollet når man lige havde set dem som unge, men det er bare et spørgsmål om tilvænning ;) Den skal have 6/6 stjerner fra mig!
Gravatar

#50 Kruse 12 år siden

daneimp (49) skrev:
Tror ikke Søren Ildved har læst bøgerne


Nu skal han heller ikke bedømme bøgerne, så det betyder ikke noget hvis han ikke har læst dem. Filmene skal kunne stå for sig selv, og ikke være afhængig af at man har læst bøgerne.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: