Cuarón, forfatteren Rowling og Steven Kloves, der har skrevet screenplayet, har skabt en fantastisk fortælling, som indeholder alle de klassiske eventyrelementer plus det løse. Klart den bedste af de tre “Harry Potter” film, og den mest selvstændige af de tre. Der er kræset for detaljerne og intet virker overladt til tilfældighederne. Filmen er visuelt betagende, flotte kamerature, skæve vinkler, fantastiske special effects – og alt sammen underbygget af endnu et formidabelt John Williams score. Det bliver ikke bedre så find trygt tryllestaven og kosten frem – igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Lovechild 19 år siden

Som film er den ganske udemærket. Men som del af Potter universet er denne film en sand torture oplevelse for kendere.

De har flyttet "The Womping Willow" i forhold til film 2 (placering ikke nærmere specificeret i bøgerne så vidt jeg husker). Det samme gælder for Hagrids hytte, den er også blevet flyttet/lavet om i forhold til tidligere film.

Harry bruger magi i Dursley hjemmet, vel vidende at det vil få ham smidt ud - meget ulogisk.

Og selve historien er redigeret så meget at alle de dyber læggende plot punkter er gået tabt hvilket gør filmen meget overfladisk. Det er gjorde bog 3 så god var at den bandt mange af de små hints fra de to forgående bøger sammen, og viste J.K. Rowlings viden og indsigt i hendes univers, og dette mangler helt fra filmen.

Filmen var mindst 1 time for kort til at fortælle historien med den nødvendige detalie grad. Hvis de gør det samme med bog 4 som er endnu længere og mere komplex så sætter jeg en pris på manuskrift forfatterens hoved.

Dog på den positive side er filmen meget flot, og Hogwarts og dets omgivelser virker mere overbevisende, og skuespillet er udemærket, om end ikke så dybdegående og med så meget følelse som i film 1 og 2 - især er Radcliffe's præstation ikke noget at skrive hjem om. Effecterne dog generelt ganske gode, især nød jeg Aunt Marge scenen, om end den er noget mere komisk i filmen end i bogen, og Buckbeak er ganske godt lavet. Dementorene tager dog prisen som filmen absolute bedste effekt, de små hår på nakken stod op da scenen ombord på toget kom - det fungerende bare så godt.

Fremfor alt er jeg nok skuffet over at filmen ikke levede op til den samme kvalitet som de to forgående, i forhold til hvor godt de holdt dig til bøgerne.

Nå ja, og var det bare mig eller så den varulv lidt kikset ud?
Gravatar

#12 filmz-karlerminven 19 år siden

#11.. nej det er ikke bare dig... den varulv var MEGET kikset! Den var alt alt alt for spinkel... Til dem der har set gyserfilmen Dog Soldier som hidtil havde min personlige pris som kiksede varulve så har Harry Potter 3 sku lige indtaget 1. pladsen.. hvis jeg skulle nævvne en perfekt varulv så ville jeg nok sige dem fra Van Helsing! Men okay der skal jo også være plads til de lidt mindre!
----
What is a not-joke?
Gravatar

#13 Kalle Ferm 19 år siden

#11 Nu har jeg ikke set filmen endnu - men man er jo nødt til at erkende at dette er FILM - og ikke en bog. Filmen hverken skal eller kan leve op til bogens detaljerigdom. Nogle ting ville man naturligvis ønske kunne komme med i filmatiseringen - men tough luck. Sådan er det jo altid...
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#14 filmz-marty 19 år siden

Det er jo latterligt! Man kan da ikke give 4 stjerner (what ever) til en af de bedste film længe. Samtidigt påpeger anmelderen at det er den bedste af Harry Potter filmene, og alligevel giver personen kun 4 til en sådan film. Det vil altid være en subjektiv affære, men 9/10 andre anmemeldere giver den 5, og som I selv kan se her på siden, så er brugerne også enige i at være UENIGE med jer... Latterligt!
Gravatar

#15 Kalle Ferm 19 år siden

Tsk, nu er en anmeldelse jo SUBJEKTIV magneto.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#16 filmz-rhcp 19 år siden

Filmen i sig selv er nogenlunde god. Efter min mening den dårligste af de 3 harry potter film (indtil videre). En anden ting er det elendige skuespil, som kommer af den lille harry dreng.

Eks. Midt i filmen hvor han bliver ked af det, og begynder at græde, nej nej hvor var det elendigt skuespil :)
Al deres barnlige jokes, skal de bare droppe til næste gang.
Gravatar

#17 filmz-pherkel 19 år siden

#14 - hvor er det du vil du hen? Det her ligner mere 50/50:

Politiken 4/6
B.T. 4/6
Berlingske 4/6

Filmland 5/6
JP 5/6
E.B. 5/6
Gravatar

#18 Nikmi 19 år siden

Jeg er for træt til og læse alt men hr anmelder. det lyder ikke som om du har Læst bøgerne? der er ligesom ikke meget og gøre ved at plottet i filmen hvis de ikke skal gå ALT fra langt væk fra bøgerne. Men kan trøste dig med at bog 4 og 5 er 100 gange bedre end de 3 forgænger
Gravatar

#19 filmz-Asta 19 år siden

#11 Så vidt jeg husker så bruger Harry også magi hos Dursley'erne i bogen, alene af den årsag at han hellere vil straffes på Hogvarts, end at blive boende der......selvom det måske kan virke ulogisk :-)

#18 Jeg synes nu ikke at 4 & 5 er bedre end de 3 første. Uden de 3 tror jeg ikke at historien ville være nær så spændende :-)
Jeg kan meget godt lide at man i bøgerne, kan fornemme at karaktererne bliver ældre :-)

Og der ud over, så glæder jeg mig til at se filmen + de 4 andre :-)
-
"P-p-please, Raoul. I can give you stars. Just drop the refrigerator on my head one more time"
Gravatar

#20 filmz-snehvide 19 år siden

jeg synes den er den bedste af dem alle 3. og så er det rigtig godt de endelig har fåget stil. men jeg synes ikke at dumbeldore skulle have sat til skæk. og jeg synes også det er dårlig at draco er sådan en bangebuks i denne film. det er det eneste dårlig ved den. den får 5*
hallo hav do, you do

Skriv ny kommentar: