Cuarón, forfatteren Rowling og Steven Kloves, der har skrevet screenplayet, har skabt en fantastisk fortælling, som indeholder alle de klassiske eventyrelementer plus det løse. Klart den bedste af de tre “Harry Potter” film, og den mest selvstændige af de tre. Der er kræset for detaljerne og intet virker overladt til tilfældighederne. Filmen er visuelt betagende, flotte kamerature, skæve vinkler, fantastiske special effects – og alt sammen underbygget af endnu et formidabelt John Williams score. Det bliver ikke bedre så find trygt tryllestaven og kosten frem – igen.
#11 filmz-Lovechild 20 år siden
De har flyttet "The Womping Willow" i forhold til film 2 (placering ikke nærmere specificeret i bøgerne så vidt jeg husker). Det samme gælder for Hagrids hytte, den er også blevet flyttet/lavet om i forhold til tidligere film.
Harry bruger magi i Dursley hjemmet, vel vidende at det vil få ham smidt ud - meget ulogisk.
Og selve historien er redigeret så meget at alle de dyber læggende plot punkter er gået tabt hvilket gør filmen meget overfladisk. Det er gjorde bog 3 så god var at den bandt mange af de små hints fra de to forgående bøger sammen, og viste J.K. Rowlings viden og indsigt i hendes univers, og dette mangler helt fra filmen.
Filmen var mindst 1 time for kort til at fortælle historien med den nødvendige detalie grad. Hvis de gør det samme med bog 4 som er endnu længere og mere komplex så sætter jeg en pris på manuskrift forfatterens hoved.
Dog på den positive side er filmen meget flot, og Hogwarts og dets omgivelser virker mere overbevisende, og skuespillet er udemærket, om end ikke så dybdegående og med så meget følelse som i film 1 og 2 - især er Radcliffe's præstation ikke noget at skrive hjem om. Effecterne dog generelt ganske gode, især nød jeg Aunt Marge scenen, om end den er noget mere komisk i filmen end i bogen, og Buckbeak er ganske godt lavet. Dementorene tager dog prisen som filmen absolute bedste effekt, de små hår på nakken stod op da scenen ombord på toget kom - det fungerende bare så godt.
Fremfor alt er jeg nok skuffet over at filmen ikke levede op til den samme kvalitet som de to forgående, i forhold til hvor godt de holdt dig til bøgerne.
Nå ja, og var det bare mig eller så den varulv lidt kikset ud?
#12 filmz-karlerminven 20 år siden
What is a not-joke?
#13 Kalle Ferm 20 år siden
#14 filmz-marty 20 år siden
#15 Kalle Ferm 20 år siden
#16 filmz-rhcp 20 år siden
Eks. Midt i filmen hvor han bliver ked af det, og begynder at græde, nej nej hvor var det elendigt skuespil :)
Al deres barnlige jokes, skal de bare droppe til næste gang.
#17 filmz-pherkel 20 år siden
Politiken 4/6
B.T. 4/6
Berlingske 4/6
Filmland 5/6
JP 5/6
E.B. 5/6
#18 Nikmi 20 år siden
#19 filmz-Asta 20 år siden
#18 Jeg synes nu ikke at 4 & 5 er bedre end de 3 første. Uden de 3 tror jeg ikke at historien ville være nær så spændende :-)
Jeg kan meget godt lide at man i bøgerne, kan fornemme at karaktererne bliver ældre :-)
Og der ud over, så glæder jeg mig til at se filmen + de 4 andre :-)
-
#20 filmz-snehvide 20 år siden