Cuarón, forfatteren Rowling og Steven Kloves, der har skrevet screenplayet, har skabt en fantastisk fortælling, som indeholder alle de klassiske eventyrelementer plus det løse. Klart den bedste af de tre “Harry Potter” film, og den mest selvstændige af de tre. Der er kræset for detaljerne og intet virker overladt til tilfældighederne. Filmen er visuelt betagende, flotte kamerature, skæve vinkler, fantastiske special effects – og alt sammen underbygget af endnu et formidabelt John Williams score. Det bliver ikke bedre så find trygt tryllestaven og kosten frem – igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-lollipop 19 år siden

synes personligt at 1'eren er den eneste af filmene der lever op til bøgernes standard
Gravatar

#32 filmz-mette bach 19 år siden

Var inde og se filmen i går og må indrømme at jeg blev noget skuffet. Det skal lige siges at jeg har læst alle bøgerne. Harry Potter-filmens nye stil ser jeg både gode og dårlige sider ved. Den følger godt HArry´s udvikling fra dreng til mand, og jeg kan godt se at stemningen, der gik fra magisk til dyster, gør filmen mere attraktiv for det ældre publikum. MEn hallo, det er jo også en "børnefilm" og jeg synes at meget af den magiske stemning man kan føle i bøgerne og på de første film er blevet twisted lidt. Ikke umiddelbart til det gode efter min mening.

Jeg tror det er svært at få skrevet de sidste bøger ned til et manuskrift, der kan være børnevenligt. Flammernes Pokal er helt klart den bedste bog, men den er også sådan cirka tre gange tykkere end den første. Det ville være umuligt at fange hele historien og de små detaljer i en film, som sikkert ikke må overstige 2 1/2 time på grund af det unge publikum. Jeg synes heller ikke at Fangen fra Azkaban formåede det. Der er mange løse ender, og fx der hvor de kommer end i Det Hylende Hus går det alt for stærkt.

Detaljer som hvorfor det er en hjort hans patronus er, og venskabet der var mellem pettigrew, Black, Lupus og far Potter er slet ikke beskrevet. Røverkortet som Harry får af Weasley tvillinger havde jo også tilhørt disse personer. De tre af venner blev jo også alle animaguser(tror jeg nok det hed)for at være sammen med deres ven Luous, som ved hver fuldmåne blev varulv.

Det er flotte billeder, men jeg synes dog det var mærkeligt at mange locations var lavet om. Fx Hagrids hytte.

Alt i alt var det en ok film. Men man har haft for travlt med at presse alt for meget ned i en film. Hvordan man løser det problem fremover, ved jeg ikke. Men hvis du virkelig vil opleve Harry Potter universet så læs bøgerne. 1-0 til bøgerne efter min mening...
Gravatar

#33 filmz-lollipop 19 år siden

Mette jeg kan kun give dig ret i alt det du skriver. For mange ting blev ikke nævnt.

Som du også nævner tror jeg de får problemer med 4'eren og 5'eren. I bøgerne er der rigtig mange små detaljer som har betydning for slutningen. Hvis de skal have alt det med bliver det en meget lang film og samtidig en meget kedelig og langtrukket film.

Så selvom jeg er lidt skuffet over filmene (på nær 1'eren som jeg synes er den der ligner mest bogen) så glæder jeg mig til at se hvordan de formår at lave 4'eren så dem der ikke har læst bogen har en mulighed for at forstå den samtidig med at de skal få os der har læst bøgerne til at være tilfredse. Det bliver en meget svær opgave og den bliver bestemt ikke nemmere når det er 5'eren der skal laves
Gravatar

#34 filmz-mette bach 19 år siden

#2 Carter....

Hej! Moulin Rouge er den FLOTTESTE film der nogensinde er lavet!! Den er Så fantastisk og rummer SÅ meget! Det er klart man er lidt skeptisk overfor en moderne musical, men prøv liige at se "imellem linjerne" :)
Gravatar

#35 Slettet Bruger [2050520735] 19 år siden

#32: Nu har jeg også læst bøgerne, så det er ikke noget problem for mig, men du burde måske lige sætte en spoiler-advarsel på den besked...
Gravatar

#36 filmz-belli 19 år siden

film og bøger er to forskellige ting. Jeg synes treeren er meget god. Den er meget anderledes end de to andre. Mere psykologisk. Af bøger er det også treeren jeg bedst kan lide. Jeg giver den 5/6
Gravatar

#37 filmz-louiise 19 år siden

Jeg synes den er total god !
Men det er SLET ikke det samme som i bogen !
Der er ændret en masse, men den er stadig MAX sej ;)
Louiise
Gravatar

#38 filmz-mira091190 19 år siden

Jeg synes bare det er en SUPER god film... Jeg håber at Daniel Radcliffe kommer til at spille Harry i alle filmene... Ellers gider jeg sgu ik' at se dem!
Gravatar

#39 filmz-Proz 19 år siden

damn den instruktør skulle fyres. skuespillerene spillede overbevisende, men instruktionen var elendig, og klipningen næsten lige så elendig. Flere steder i filmen handler figurene uden nogen grund, eller også så skifter de humør så hurtigt at man ikke når at fatte hvad der sker, hvis man ikke har læst bøgerne og kan huske dem. men skuespillerne, og det faktum at det er en god bog, trak alligevel filmen op, sådan til at den var pengene værd. men en eller anden burde altså sparke den instruktør et meget personligt sted.
Gravatar

#40 El vez 19 år siden

Er det ikke manuskriptet man bør kritisere hvis handlingen er usammenhængende ?
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."

Skriv ny kommentar: