Cuarón, forfatteren Rowling og Steven Kloves, der har skrevet screenplayet, har skabt en fantastisk fortælling, som indeholder alle de klassiske eventyrelementer plus det løse. Klart den bedste af de tre “Harry Potter” film, og den mest selvstændige af de tre. Der er kræset for detaljerne og intet virker overladt til tilfældighederne. Filmen er visuelt betagende, flotte kamerature, skæve vinkler, fantastiske special effects – og alt sammen underbygget af endnu et formidabelt John Williams score. Det bliver ikke bedre så find trygt tryllestaven og kosten frem – igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmz-vassago 19 år siden

#39; fint med lidt kritik, men har du nogle argumenter, eksempler eller lign. - jeg har lidt svært ved at se hvorfor den skulle være dårlig klippet og instrueret - eller ligefrem elendig som du siger.

Ikke at det behøver at betyde noget, men den tredje af filmene er faktisk den højst 'ratede' af dem alle sammen (IMDb) - så Cuarón har da haft fat i den rigtige ende :)

Jeg synes både instruktion og klipning fungerede glimrende, der var mange scener hvor man virkelig blev grebet af stemningen - og hvor man, til trods for at det er en 'børne' film, fandt den en lille smule uhyggelig. Eksempelvis scenen i toget, hvor Potter for første gang stifter bekendskab med en dementor. Scenen i skoven, hvor Harry og Hermione er er på flugt, er også god.

Jeg er flere steder, interviews og artikler, stødt på en 'sætning'/statement (i forskellige variationer) ytret af store instruktører og stjerne-skuespiller - som nogenlunde kan opsummeres til følgende: En god instruktør kan ikke lave en god film uden at have gode skuespillere - og en god skuespiller kan ikke redde en film, hvis instruktøren er røv-dårlig.

Det kan jeg kun være enig i, alle skal have en hvis standard for at kunne skabe noget godt/stort. En piv-dårlig instruktør går ikke ud og laver en ny "Citizen Kane" eller "Memento" - og ikke en gang De Niro, Hoffman, Hackmann eller Sean Pean ville kunne have gjort en forskel - det kunne måske løfte filmen en lille smule. Omvendt ville Spielberg, Kubrick eller Scorsese heller ikke kunne lave en klassiker med holdet fra Glamour eller Horton-sagaen.

Hvis skuespillerne spiller godt, er det bl.a. instruktørens fortjeneste - det er trods alt ham der instruerer dem...
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#42 filmz-super-boi 19 år siden

Jeg er tilhænger af harry potter :] hard-core, og må sige, at 3'eren virkelig gjorde indtryk på mig, jeg har altid haft lyst til at læse harry potter bøgerne, men kunne bare ikke få startet. Men lysten kom bate smækkende ved at se 3'eren :] de overvældende effekter osv.
Jeg var inde og se den til præmiere (præmiere er det eneste som holder!!) og gik hjem og næste dag vågnede jeg op med en trang til at læse bøgerne, og fik faktisk læst alle 5 bøger på lidt under 14 dage :D så hvis folk vil inspireres til at læse bøgerne skal de bare se 3'eren ;] 6/6 fra mig
Gravatar

#43 filmz-løjse 19 år siden

Bøgerne er bedre, for man får mange flere detaljer osv.. Men det er klart det ikke helt kan lade sig gøre i film.
Fangen fra Azkaban er bedre end de forrige to, men jeg tror aldrig, jeg vil synes filmene er mere end okay, når jeg har læst bøgerne.
Gravatar

#44 filmz-løjse 19 år siden

Nårh ja! Jeg giver den 3 ud af 6.
Gravatar

#45 The Duck 19 år siden

giver den 5/6, rigtig god film, synes de har dispenseret godt og taget det vigtigste og bedste med. Synes desuden at Rupert spiller kanon når man tænker på han ikke er ældre.
bøgerne er selvfølgelig klasser bedre, men det er også de bedste bøger jeg nogensinde har læst, og de bliver bedre for hver udgivelse synes jeg: 5, 4, 3, 1, 2. Der var lige smutteren med 2'eren som jeg ikke synes var ligeså fænomenal som de andre, men dog stadig en fantastisk bog.
Gravatar

#46 The Duck 19 år siden

#26 tja der er jo ikke nogen muggles der ser det, nu er det godt nok lang tid siden jeg har læst 3'eren så kan ikke lige huske om han gør det i bogen......Elsker Allan Rickman i de film, den perfekte Severus Snape...
Gravatar

#47 filmz-mullepigen 19 år siden

Filmen slår de andre med flere længder!!!!!
what about a sekond breakfast???
Gravatar

#48 Spanner 19 år siden

Tak, mullepigen
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#49 filmz-rija 19 år siden

Meget god film..
men! syntes det er lidt træls at man ikk ser det samme hogwarts som man plejer. det meste har ændret sig.. sådan som lærene sidder og sådan som lokalerne ser ud. Jeg syntes klart det er en god film men det havde været bedre hvis det havde været på det gamle hogwarts
Gravatar

#50 filmz-bloom 19 år siden

Den er jo TOTAL mega nice den her film.... SE den hvis du ikke har set den... det vil man ikke fortryde;) KnusS

Skriv ny kommentar: