Vil man genopleve bogen visuelt og ønsker man en tro kopi, skal man holde sig langt væk, da værket kun vil skuffe fælt. Men kan man holde ud at se en glatbarberet udgave af en nyklassiker, pakket ind i et hurtigt plot og flotte effekter, så se den endelig. De, der ikke på forhånd er bekendt med Guiden, vil med sandsynlighed more sig mere end dem der kender det hele i forvejen. Heldigvis er filmen dog ikke udelukkende en skuffende oplevelse selv om man er Adamskender. Ser man gennem fingre med de mange udeladte detaljer og den noget overfladiske personkarakteristik, vil man kunne læne sig tilbage og faktisk nyde de mange gange, hvor man, måske mod sin vilje, bliver nødt til at grine med og nikke genkendende til sidemanden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Nikmi 18 år siden

jeg har læst bøgerne. og jeg må sige jeg var LIDT skuffet over filmen. forventet bare lidt mere selv om jeg var klar over fra start af at man umuligt kunne få bare 2% af bøgernes indhold ned i en bog :P. Tror jeg ville have brudt mig meget mere om filmen hvis jeg aldrig havde læst bøgerne. En ting jeg fek's savnede. var et rumskib der så ud som en gummisko :D
Gravatar

#2 dyg 18 år siden

Tjo, meget enig i meget af det. Men jeg synes nu at Mos Def og Zooey gør det udemærket. Problemet er, at jeg kigger mere efter Arthur, Zaphod, Ford og Trillian, end efter hvordan Mos, Zooey, Martin og Sam gør det. Og der mener jeg at især Zaphod/Sam falder udenfor. Ham var jeg jævnt skuffet over, især når man ved hvor god Sam Rockwell kan være. Rent anatomisk skuffede han mig også, bryder mig ikke om måden hans andet hoved er lavet på, og ligeledes hans tredje arm. Den er gemt 99% af tiden. Hvorfor må vi ikke se den når han går rundt?

Angående Arthur:
Hvorfor skal han pludseligt være så bange og underdanig inde ved Humma Kavula? Det synes jeg ikke passer til ham. I min verden (og nu tænker jeg på hvordan han har været i filmen op til det punkt) vil han højst være ligeglad med situationen, men ikke så tøset.


Er yderst enig i, at historien er forjaget og forhastet, og den virker til tider ret rodet, hullet og med mangel på kontinuitet.

Nu fremhæves effekterne, og jeg er da også enig i at f.eks. Magrathea er utroligt flot. Men samtidigt virker nogle af de andre effekter som om de kun er halvfærdige. Lidt for sjusket.

Og ja, slutningen kommer ret brat, med mange åbne ender. Hvorfor glemmes Humma Kavula side-historien helt?
Er Zaphod helt ligeglad med hoved #2?


En god ting er der da kommet ud af filmen. Lysten til at læse bogen er blusset op, og jeg er snart halvvejs med første historie. Dejligt eventyr.

Nå, men den har fået 2/6 herfra (egentligt 4/10 = 2.4).
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#3 dyg 18 år siden

Jeg savnede jo egentligt også en Hoovooloo ved Zaphod's tale ved Heart Of Gold præsentationen :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#4 filmz-ill 18 år siden

Har også læst bogen, og er enig med anmelderen. Filmen er bare middelmådig.
.
Gravatar

#5 elwood 18 år siden

ja jeg har sagt min mening før i Hvad laver du nu tråden, men jeg er stortset enig med NayZe. mit største skuffelse var nok at scenen med bulldozeren i starten var lavet hel om.

Og man blev self. til efter rulleteksterne eller well halvejs igennem dem, hvor der kom en lille sjov ting fra The guide 8-)

jeg bliver altid til rulleteksterne er færdig, og heller ikke denne gang blev jeg skuffet.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#6 filmz-quick 18 år siden

Eftersom jeg ikke har læst bogen, har jeg svært ved at blive skuffet i forhold til den. Jeg vil dog også indrømme at der er mange løse ender og ubesvarede spørgsmål, men i en film af denne kaliber hvor det hele alligevel er så åndsvagt, er jeg tilbøjelig til at acceptere underlige ting som facts.

Jeg følte mig hele filmen igennem rigtig godt underholdt... og skulle man dømme efter stemningen i salen, var jeg ikke den eneste :). Giver den 5 ud af 6 (sikkert til manges utilfredshed), men synes det var en rigtig god film og har bestemt tænkt mig at se den igen :)
Gravatar

#7 filmz-Martin Schou 18 år siden

Hvorfor er der ingen kommentarer til sangen "So long, and thanks for all the fish" i starten af filmen? Jeg har aldrig oplevet et biografpublikum bryde ud i klapsalver efter introen af en film og før filmen er færdig. Det gjorde de sgu til den sang.

Pragtfuldt, selvom den desværre næppe bliver nomineret til en Oscar - kunne være fedt at høre den fremført live ;)
I'm not left-handed either.
Gravatar

#8 elwood 18 år siden

hehe ok så, den er meget sjov, men jeg synes selve forklaringen om delfinerne med The guide var sjovere, for mit vedkommende, også et af de rigtig sjove afsnit i bogen.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#9 mcdave 18 år siden


hvis man ser på kærestefaktoren, fik denne film 1000 flere rosende ord med på vejen end selv Batman Begins, en film som jeg syntes er fremragende...
Men nu er kærester jo også mere til storhovedet depressive roboter med store sørgelige hundeøjne, end de er til kappeklædte hævnere.

btw: er det bare mig, eller ligner Marvin mistænkeligt meget om et Sony's elektroniske kæledyr, som har prøvet at sluge en ballon?!?

tror heller ikke hun bryder sig om the Island, men den skal da ses på fredag.. glæder mig!
Gravatar

#10 filmz-hejmanden 18 år siden

Den var sgu sjov nok... #9 ja damen sad NÅÅÅ HVOR SYND da Marvin fik skudt hovedet :D

Skriv ny kommentar: