Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 BN 10 år siden

Ispep (100) skrev:
Jeg hører dog over i den positive ende med et solidt 4tal ud af 6. 7tal på den store.

Jeg for min del hører til i samme ende som ... nah, det klarer jeg lige med citat-funktionen:

BN (39) skrev:

Richard Corliss fra TIME Magasine: "Alt i alt er The Desolation of Smaug en flot præstation, der næsten matcher storheden fra Jacksons Lord of the Rings-film."

http://www.filmjournal.com: "Med en tilbage begynder Jacksons Tolkien-film alle at føles som dele af den samme helhed, som etablerer et episk eventyr med mørke temaer om grådighed og World War II-inspirerede trusler mod civilisationen ..... Elementerne klikker fornuftigt sammen i Desolation of Smaug, på en måde som de ikke har gjort siden Eventyret om Ringen."

JoBlo's Movie Emporium: "THE DESOLATION OF SMAUG er en noget nær perfekt blanding af den foregående trilogi, ligesom den serverer Bilbo Baggins' egen fulde historie -"

thewrap.com: "Peter Jackson skaber en medrivende, intens fortsættelse der byder på den samme slags forrygende action - og følelsesmæssige engagement - som gjorde "Rings"-filmene til et kulturfænomen."
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#102 Ispep 10 år siden

Well, så kan du dele din enighed med dem.
Gravatar

#103 BN 10 år siden

Haha. Anmeldelsen er faktisk sjov at læse, fordi Tarantrier i bund og grund har nogle ret skæve og urimelige synspunkter indimellem:

"de irriterende højtidelige elvere"

--- (Hvordan mon Tarantrier opfatter elverne i LOTR?)

"Men lige så rutsjebane-vildt det hele er, lige så kedeligt bliver det også, når majestætisk selvhøjtidelige og i bund og grund dybt irriterende wanna-be-Aragon, Thorin, sammen med de syv eller flere små dværge stjæler skærmtid."

--- (hahaha, en af dramaets absolutte hovedpersoner Thorin er "irriterende" og ligefrem "stjæler" skærmtid!)

"Bilbo - der selvfølgelig skal gennemgå den store Frodo-udvikling fra tam til tapper"

--- (*fniser* Der er vist noget Tarantrier har fået helt galt fat i. Bilbo skal ikke gennemgå nogen "stor Frodo-udvikling". Nej, Bilbo har eventyrlysten i forvejen - det har Frodo ikke, og han får den heller aldrig. Som Frodo selv siger i LOTR til Bilbo: "I'm not like you."

"da det er en prequel, er det meget oplagt, hvem der ikke er i fare for at dø, og jeg er ikke synderligt bekymret for de dværge, menneske eller elvere, der måske er."

----- (Nej, det er ikke oplagt, og da slet ikke fordi det er en prequel! Jo, hvad angår Bilbo, Gandalf, Saruman, Elrond, Galadriel, Legolas og Gollum, men ikke nogen af alle de andre. Hvis Tarantrier derimod havde anført læsning af bøgerne som begrundelse for at man kan vide, hvem der ikke er i fare for at dø, var det en anden sag. Men uden viden om bøgerne og med filmene som eneste kilde er spørgsmålet om død og overlevelse bestemt ikke oplagt. Der er 60 år imellem begivenhederne i filmen The Hobbit og begivenhederne i filmtrilogien LOTR, så at Bilbo, Gandalf, Saruman, Elrond, Galadriel, Legolas og Gollum er de eneste personer man møder i LOTR, er ikke ensbetydende med, at alle de andre karakterer har lidt en voldelig død. De kan også have fået en naturlig død eller måske for enkeltes vedkommende blot befinde sig andre steder end vores helte i LOTR eller være der på andre tidspunkter.)

"Og når nu jeg lige fik nævnt elverne, så er Peter Jacksons forsøg med en lækker hun-elver next door, der kan falde for en lækker dværg og derved sætte et trekantsdrama op mellem hende, ham og Legolas, ja nærmest patetisk."

--- (Ja, uha, hvor det er altså bare ynkeligt med sådan en gang spirende kærlighed. For det var der jo bestemt ikke noget af i LOTR - slet ikke. ;-D)

"Generelt virker den megen skærmtid til Legolas som påtaget fan-service, der havde den stik modsatte effekt på mig."

--- (Det er så her at jeg næsten får lidt ondt af Tarantrier. Gad vide om han overhovedet kunne lide LOTR og Legolas' medvirken deri? Mit gæt er et nej.)

"Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer."

--- (Så Tarantrier holder ikke af Bilbo og holder ikke med ham. Han holder heller af og med Gandalf. Og hvad Thorin? Nå nej, han var jo "irriterende" og stjal skærmtid. hehe)

"med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af "Hobbitten" kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord."

--- (Hehe. Velkommen til Middle Earth - stedet hvor personerne meget, meget tit udtaler sig i højtidelige vendinger. Om det så er Gandalf, Saruman, Galadriel, Elrond, Aragorn, Boromir eller Denethor m.fl.)
Gravatar

#104 BN 10 år siden

BN (103) skrev:
Gad vide om han overhovedet kunne lide LOTR og Legolas' medvirken deri? Mit gæt er et nej.

I anmeldelsen af 'En uventet rejse' hævder han at kunne lide LOTR, men derfor kan det måske godt være, at han bryder sig om karakteren Legolas.
Gravatar

#105 Ispep 10 år siden

Dear mother of god!! :)

Vil der findes noget kritik af filmen, du ville kunne følge en lille bitte smule, BN? Eller har du ondt af os alle stakler ;)
Gravatar

#106 Kyllingebenet 10 år siden

Jeg glæder mig til at se den i morgen formiddag, har dig valgt ikke at se den i 3D - glæder mig dog urimelig meget! :)
Mental striptease..
Gravatar

#107 Lord Beef Jerky 10 år siden

BN - du kan ikke på den ene side sige, at der skal være plads til forskellige holdninger, og så bagefter skrive et alenlangt indlæg hvor du på hånende vis nedgør de holdninger anmelderen her har. Det hænger altså ikke sammen!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#108 BN 10 år siden

Ispep (105) skrev:
Dear mother of god!! :)

Vil der findes noget kritik af filmen, du ville kunne følge en lille bitte smule, BN? Eller har du ondt af os alle stakler ;)

Lad os et øjeblik omskrive dit spørgsmål og rette det mod dig selv:

Kan du nævne 20-30 store, væsentlige fejl og svagheder ved nogen af dine yndlingsfilm, nærmere bestemt dem du giver 6/6 eller 10/10? Altså ikke blot et par fejl, men en laaaang række fejl.
Gravatar

#109 BN 10 år siden

Lord Beef Jerky (107) skrev:
BN - du kan ikke på den ene side sige, at der skal være plads til forskellige holdninger, og så bagefter skrive et alenlangt indlæg hvor du på hånende vis nedgør de holdninger anmelderen her har. Det hænger altså ikke sammen!

Jeg håner ham ikke, og da slet ikke for overordnet at synes dårligere om 'The Desolation of Smaug'. Nej, jeg finder bare visse af hans argumenter (ikke dem alle) både fjollede og urimelige. Og vi har altså det her forum for at diskutere, anfægte og bestride hinandens holdninger - ikke kun for på overhøflig og konfliktsky facon at ae hinanden på kinden. Og du plejer nu heller ikke selv at holde dig tilbage, LBJ! ;-)

Desuden gøres der i rigt mål nar af MIG, fordi jeg eksempelvis forsvarer de tre Star Wars-prequels, og du har også selv indimellem lavet sjov, når du var uenig med mig i mine holdninger. ... Men humoren har pludselig forladt dig nu???
Gravatar

#110 Lord Beef Jerky 10 år siden

Nej nej, jeg synes bare ikke der skal være plads til forskellige holdninger! Derfor må jeg håne ligeså tosset jeg vil. Og jo, selvom der bestemt er humor i dit indlæg, er det hån at hæve sig på den måde. Jeg tror dog godt han kan tage det - bare rolig.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: