Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.
Skriv ny kommentar:
#111 Ispep 10 år siden
Hvor kommer det ind nu?? Selvfølgelig er der ikke "laaaang række fejl", ellers gav jeg ikke nogen film fuldt hus, selvom vi nok alle må "tilgive" i en eller anden udstrækning fordi vi tiltrækkes af bestemte ting. Jeg finder det bare påfaldende, at du altid stiller dig totalt uforstående overfor kritik....det er bare film, BN... Slaaaap af... du behøver ikke finde alle de kritiske indlæg på nettet og analysere for gennemgående kritik, og dernæst have ondt af de folk der har stillet sig kritiske. Du har så fundet nogle anmeldere som bekræfter din egen mening, det er flot, det er altid det nemmeste at gøre, men det kunne da også være spændende at dykke ned i en markant anderledes holdning, som kan være værd at lytte til.
#112 BN 10 år siden
Eftersom jeg har citeret ham andetsteds i forbindelse med den FØRSTE Hobbit-film, burde det give sig selv, at jeg ikke håner ham som person eller som anmelder, men går efter bolden (hans argumenter) i forbindelse med nr. Hobbit-film. Selvom han lægger ud med at sige, at han idag er en dragetand mindre begejstret for den første film end han var for et år siden, gav han jo interessant nok ikke udtryk for irritation over Thorin Oakenshields replikker i dén film, og ihvertfald kaldte han ham ikke dengang en "wanna-be-Aragorn", hvilket virkelig er lidt fjollet og urimeligt, eftersom Thorin og hans position som tronarving er opfundet af Tolkien.
#113 BN 10 år siden
Undskyld, men nu spørger du dumt. Du har lige skrevet:
Og dette spørgsmål stiller du i forbindelse med en af min yndlingsfilm, en 10/10-oplevelse.
Derfor mit modspørgsmål.
Jeg stiller mig ikke uforstående overfor VELBEGRUNDET kritik. Eller hvis nogen f.eks. skriver, at en film ikke fanger dem, at de ikke finder den spændende, at de ikke bryder sig om en bestemt skuespiller, at underlægningsmusikken ikke er god o.s.v., ja, så er det da ikke noget jeg stiller mig uforstående overfor. Man kan jo ikke diktere sig selv, at man SKAL kunne lide tingene. ... Men når der ikke er harmoni i tingene, såsom når nogen udtrykker begejstring for noget i én film og kritik af præcist det samme i en anden film, så stiller jeg mig uforstående og føler mig tilskyndet til at bruge forummet - som faktisk er beregnet til det(!!) - til at give udtryk herfor.
Øhh, jeg ved ikke lige hvad du snakker om her?? Jeg bruger - i lighed med tusindvis af andre mennesker imdb, RottenTomatoes, scope.dk og Filmz m.fl. til at læse anmeldelser, og så er det da klart, at jeg bemærker både de positive og negative udtalelser.
Hahaha. Hold da op hvor du modsiger dig selv!
Du vil gerne have mig til "at dykke ned i en markant anderledes holdning" end min egen. Må jeg spørge: Hvordan skulle jeg kunne gøre det, UDEN at finde "kritiske indlæg på nettet" og bemærke "gennemgående kritik"??? ;-D
#114 Lord Beef Jerky 10 år siden
#115 BN 10 år siden
Vi kan kun GÆTTE på, om dette også er Tarantriers begrundelse for, at Thorin er irriterende og stjæler skærmtid (har han mon overvejet det faktum, at hovedpersoner stjæler skærmtid i ALLE film?) - Han forklarer det jo ikke. Og hvis øgenavnet "wanna-be-Aragorn" sigter til kongemyndigheden, er denne ikke et udtryk for "fortolkning", men derimod en ting, der skyldes kildematerialet.
Men bortset fra det: Nå, Thorin er ikke en særlig interessant karakter i filmene? Wow! Det er for mig en helt igennem surrealistisk udtalelse, og ihvertfald er det ikke et almindeligt kritikpunkt hos anmelderne, som - når de har forbehold eller kritikpunkter - retter skytset mod andre ting, alt imens de fleste af dem roser Thorin-karakteren og Richard Armitages skuespilpræstation.
#116 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
En kort replik. Jeg er selv lidt mere begejstret for filmen end Andreas, men synes, at han argumenterer fint for, at Thorin inkarnerer filmens hovedproblem: Den alt for selvhøjtidelige tone. Derfor er Thorin, ifølge Andreas, irriterende.
Selv havde jeg også de største problemer med Thorin og elver-besøget. Skoven, Lakeshore og besøg hos dragen fungerede langt bedre, synes jeg.
Du skriver, at LOTR også var selvhøjtidelige. Ja, men ikke kun. Gollum og Gimli gav mig komiske pauser, der gav det perfekte modspil til alvoren. Dét mangler i Hobbitten, der ellers skulle være en mere let og børnet fortælling. Men respekt for forskellige filmoplevelser, sådan er det jo :)
#117 BN 10 år siden
At der skulle mangle humor i PJ's filmatisering af Hobbitten er ganske nyt for mig. Hvad med Bilbo og Gandalfs første møde, hvor tonen er let og munter, og hvor Bilbo er herligt forfjamsket? Hvad med Bilbos forvirring og desperation over pludselig at få sit hjem invaderet af dværge? Hvad med dværgene der æder ham ud af huset? Hvad med Gandalf der får et miniglas rødvin? Hvad med Bilbo der får kontraktens barske betingelser oplæst? Hvad med trolde-scenen? Hvad med den fede Bombur, der griber mad med munden og knuser stole under sin vægt? Hvad med Bilbos attitude efter at have sendt dværgene afsted i tønder og da han står alene tilbage?
#118 Lord Beef Jerky 10 år siden
#119 BN 10 år siden
Dér kan man bare se. Det som for dig er en af filmenes største svagheder, er for mig en af deres absolut største styrker: Thorin.
Jeg elsker den karakter og måden Armitage spiller den på. Det er simpelthen suverænt, synes jeg. I LOTR var Gandalf og Aragorn, samt indtil et vist tidspunkt også Frodo mine vigtigste holdepunkter. I Hobbitten er det Gandalf, Thorin og Bilbo.
Thorin skildres som barsk og myndig på overfladen, men varm og sympatisk underneden, men også som et menneske med svagheder. Det sidste ødelægger ikke min sympati for ham, for i så fald kunne jeg jo heller ikke have sympati for nogen mennesker i den virkelige verden.
#120 Lord Beef Jerky 10 år siden