Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.
#1 bjarke 10 år siden
#2 kasper0204 10 år siden
Man kan bestemt godt mærke, at dette er et mellemled som leder op til en finale. Enkelte gange fandt jeg den mindre ufokuseret; ja, tænker jeg tilbage, fandt jeg introduktionen af Beorn (kort fornøjelse), skovelverne og Bard ret forhastet i en film der ellers også er konstant gang i. Det giver måske mere mening i sidste film, men på nuværende tidspunkt virkede nogle af de nye karakterer overflødige og nok endda ligegyldige.
Nåh jo, og så irriterede slutningen mig en smule. Det skyldes muligvis i høj grad nok, at den sluttede meget pludseligt og på et slags højdepunkt, hvor jeg var suget allermest ind i universet. Slutningen kom i mindre grad bag på mig. Jeg synes, at "cliffhangeren" fungerede bedre i den første, hvor slutningen i denne mindede mere om en cliffhanger i en tv-serie, hvor fortsættelsen følger i næste uge - ikke først om et år.
Ud over første afsnit om Smaug, er det udelukkende irritationsmomenter fra min hånd. Men jeg er generelt absolut positiv over for filmen, som, alene på grund af Smaug, bliver til et snarligt gensyn i mørket.
God fornøjelse til jer alle :o)
#3 JannikAnd 10 år siden
#4 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
Præcis hvad jeg frygtede.
Det tog George Lucas fire Star Wars-film at blive George Lucas.
Det tog Peter Jackson fire Tolkien-film at blive George Lucas.
#5 Ispep 10 år siden
#6 David Munch 10 år siden
#7 Lord Beef Jerky 10 år siden
#8 Ispep 10 år siden
Hvor har du de "facts" fra? At del 2 skulle være på højde med LOTR?
#9 Lord Beef Jerky 10 år siden
#10 Lord Beef Jerky 10 år siden