Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 bjarke 10 år siden

Jeg er langt mere begejstret for filmen end Andreas, som er en klar forbedring i forhold til forgængeren. Det er en mere helstøbt, medrivende og dynamisk film, der har et godt tempo, der leder fornemt hen til den fyldestgørende finale. Ja, filmen er lang, men jeg var på eventyret hele vejen, der desuden har en dejlig og mere mørk tone end forgængeren. 5 ud af 6 stjerner fra min side.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#2 kasper0204 10 år siden

Jeg er overrasket over, at Smaug ikke er omtalt noget mere. Fra da Smaug indtager scenen, sad jeg og gispede efter vejret af "dragende" (get it?) fascination. Jeg var totalt betaget. Fantastisk flot væsen - for slet ikke at nævne den buldrende røst som rusker godt i sædet og kroppen. Top-lækkert!

Man kan bestemt godt mærke, at dette er et mellemled som leder op til en finale. Enkelte gange fandt jeg den mindre ufokuseret; ja, tænker jeg tilbage, fandt jeg introduktionen af Beorn (kort fornøjelse), skovelverne og Bard ret forhastet i en film der ellers også er konstant gang i. Det giver måske mere mening i sidste film, men på nuværende tidspunkt virkede nogle af de nye karakterer overflødige og nok endda ligegyldige.
Jeg er glad for Evangeline Lilly (Tauriel) - men det eneste tidspunkt hvor hendes karakter skinner igennem, bogstaveligt talt, fungerede som en fin lille reference til Eventyret om Ringen.


Nåh jo, og så irriterede slutningen mig en smule. Det skyldes muligvis i høj grad nok, at den sluttede meget pludseligt og på et slags højdepunkt, hvor jeg var suget allermest ind i universet. Slutningen kom i mindre grad bag på mig. Jeg synes, at "cliffhangeren" fungerede bedre i den første, hvor slutningen i denne mindede mere om en cliffhanger i en tv-serie, hvor fortsættelsen følger i næste uge - ikke først om et år.

Ud over første afsnit om Smaug, er det udelukkende irritationsmomenter fra min hånd. Men jeg er generelt absolut positiv over for filmen, som, alene på grund af Smaug, bliver til et snarligt gensyn i mørket.

God fornøjelse til jer alle :o)
Gravatar

#3 JannikAnd 10 år siden

Jeg synes også, at denne har et langt bedre flow end forgængeren, omend der godt kunne være klippet en del af tredje akt. Jeg giver dog anmelderen ret i, at højtideligheden til tider grænser til det svulstige. Men i sidste ende hyggede jeg mig kosteligt!
Gravatar

#4 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Bedømt ud fra anmeldelsen:
Præcis hvad jeg frygtede.
Det tog George Lucas fire Star Wars-film at blive George Lucas.
Det tog Peter Jackson fire Tolkien-film at blive George Lucas.
Doctor Last Warning
Gravatar

#5 Ispep 10 år siden

Lyder ikke alt for lovende, men tror stadig på at den er bedre end en middelmådig dom.
Gravatar

#6 David Munch 10 år siden

Lyder som mere af samme skuffe som første del.. Og den var noget langt fra at være på LotR niveau... :(
Gravatar

#7 Lord Beef Jerky 10 år siden

Ud fra de 5-6 anmeldelser jeg har læst, tror jeg 2 eren er en klar forbedring. Alle har været skuffede over 1eren, og stort set alle mener, at 2eren er nogenlunde på højde med LOTR. Jeg ser den om en uges tid, så må vi se, om jeg endnu engang må erklære mig uenig med denne anmelder.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#8 Ispep 10 år siden

#7

Hvor har du de "facts" fra? At del 2 skulle være på højde med LOTR?
Gravatar

#9 Lord Beef Jerky 10 år siden

#8 haha, det er jo ikke facts endnu. Men prøv at læs Empires anmeldelse f.eks.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#10 Lord Beef Jerky 10 år siden

...og BN kommer nok også snart med sin anmeldelse.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: