Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 Ispep 10 år siden

Nu ved du godt, at du skal gøre en fri plads til 3'eren på din top 10 ;) Men du har et helt år til at tænke over, hvilken film der må lade livet til fordel for Hobbitten 3 (rækker tunge) :)
Gravatar

#82 BN 10 år siden

Ispep (81) skrev:
Men du har et helt år til at tænke over, hvilken film der må lade livet til fordel for Hobbitten 3

Det er da nemt: Den nederste!

Men de film, der ligger fra nr. 11 og nedefter er nu ikke ligefrem døde! ;-D
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#83 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Ispep (79) skrev:

Jeg synes nu det er ret skægt. At jeg for et år siden forudså dette :0 Men jeg morer mig også tit med mine egne jokes.

:-)
Doctor Last Warning
Gravatar

#84 BN 10 år siden

Når man sådan bevæger sig rundt på nettet, får man en fornemmelse af, at mange af dem der stiller sig negative overfor 'The Hobbit', men som var ret eller meget begejstrede for LOTR, nærmest kun ville være tilfredse, hvis plottet var det samme som i 'The Lord of the Rings'. ... Det er ikke nok for dem at få det samme Middle Earth-univers, den samme stemning og magi, det samme bundsolide filmhåndværk fra PJ & Co. (herunder flere af de samme skuespillere, den samme cheffotograf, den samme komponist, de samme special effects-folk o.s.v.) ... Næh, alting skal vist helst være det samme! Og således kaster en del sig ud i beklagelser og suk over det langsomme opstarts-tempo (som 'The Fellowship of the Ring' også havde), antallet af dværge, graden af munterhed, manglen på en større konflikt, tilføjelser til plottet i forhold til bogen (selvom LOTR indeholdt ligeså mange, og selvom adskillige af disse tilføjelser og baggrundsforklaringer faktisk er opfundet af Tolkien selv i tillægget til 'The Lord of the Rings'), 'Desolation' som værende alt for præget af at være et mellemspil eller uden egentlig begyndelse eller ende (en værre gang tom snak som også mødte 'The Two Towers') ... o.s.v.

Jeg kunne ikke forestille mig nogen bedre prequel-trilogi eller forhistorie til LOTR end den, vi indtil nu har set i PJ's Hobbit-trilogi.
Gravatar

#85 Kruse 10 år siden

BN (84) skrev:
den samme stemning og magi, det samme bundsolide filmhåndværk fra PJ & Co.

Hvis det dog bare var tilfældet. "The Hobbit" kan desværre ikke matche LOTR på disse punkter, og hvis den kunne ville jeg ingen problemer have med at vægte "The Hobbit" på samme niveau som LOTR. Det er bare ikke sådan det forholder sig, og det er nu den kritik jeg er stødt mest på i anmeldelser.

BN (84) skrev:
suk over det langsomme opstarts-tempo (som 'The Fellowship of the Ring' også havde)

En lang opstart gør jo heller intet, hvis karakterene er interessante, men når så mange af karaktererne i "The Hobbit" føles så ligegyldige, så bliver den lange opstart et problem.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#86 BN 10 år siden

Kruse (85) skrev:
Det er bare ikke sådan det forholder sig,

Jo, det er lige præcist sådan det forholder sig. Der eksisterer ikke en sådan forskel på de to trilogier.

Kruse (85) skrev:
En lang opstart gør jo heller intet, hvis karakterene er interessante, men når så mange af karaktererne i "The Hobbit" føles så ligegyldige, så bliver den lange opstart et problem.

Men de føles jo ikke ligegyldige, men derimod sympatiske, joviale og menneskelige.

Nej, det holder ganske enkelt ikke stik med de der indvendinger. Ifølge mig og mange andre. ;-)

Gravatar

#87 Stilund 10 år siden

Æej hvor er i dog nogle sure mennesker ;-). Hobbitten er fed, den er ikke fantastisk men den oser af fede effekter, følger ikke bogen slavisk men optimere historien. Den lider dog lidt af at være action præget som alle i andre også siger, dertil vil jeg mene at, Smaug scenen vejre det hele op. Jeg vil mene det er årets fedeste film, ikke bedste! I skal se den... gør det, gør det!
Gravatar

#88 Kruse 10 år siden

BN (86) skrev:
Der eksisterer ikke en sådan forskel på de to trilogier.

Der er omtrent ligeså stor forskel som fra Bourne-trilogien og til "The Bourne Leagacy" :)

BN (86) skrev:
Ifølge mig og mange andre. ;-)

Og i følge endnu flere, så forholder det sig ikke som du siger.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#89 Ispep 10 år siden

BN (84) skrev:
nærmest kun ville være tilfredse, hvis plottet var det samme som i 'The Lord of the Rings'. ...

Ih ja, lad mig da bare få det samme plot, og så.....

Men ellers siger Kruse vel det jeg også tænker. Apropos det langesomme tempo/omhyggelige opbygning i "Fellowship" kontra En "Uventet Rejse", så er der bare kvalitetsmæssig forskel. Bedre historie, bedre karakterer. Kan du ikke se det, så tror jeg ingen levende menneske er i stand til at forklare dig det... En Uventet Rejse har en overlang intro, som slet ikke retfærdiggør den ret tynde historie og flade karakterer... muligt du gider bruge 45 min på 117 dværge skaber sig, jeg gør ikke. Nu er der 2 Hobbitten-film som er ude, en lang film på 6 timer og personerne er stadig flade... det er da næsten utroligt og så kan man spørge sig selv, hvad tiden er blevet brugt på. I den anledning burde du se en film som The Avengers og opdage, hvordan persongalleriet skal skrues sammen på den type film.

Nu har jeg ikke læst bøgerne, men jeg fornemmer bare ikke der ligger mere bagved end gøgl, hvilket er helt fint, havde Jackson blot gjort mere ud af tingene og formet de vigtigste karakterer bedre, men ak... skal vi virkelig vente til den tredje for at få persongalleriet til at fungere?
Gravatar

#90 BN 10 år siden

Kruse (88) skrev:
Og i følge endnu flere, så forholder det sig ikke som du siger.

De ville passe perfekt ind i en reklame for en optiker. ;-)

Skriv ny kommentar: