“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#111 Patriarch 11 år siden

BN (107) skrev:
Lige en umiddelbar reaktion efter mit biografbesøg i går aftes:

Hvis nogle af dem, der er forbeholden overfor 'Hobbitten - en uventet rejse' hører til den kategori, der finder 'Ringenes Herre'-filmene, så må jeg sige, at ikke forstår, hvad det var det faldt for ved 'Ringenes Herre', og hvilke kvaliteter det er de kigger efter!

For stemningen, magien og kvaliteten er ikke bare intakt i 'Hobbitten - en uventet rejse', nej, den er næsten mere end det!

På grund af visse brugeranmeldelser troede jeg, at der først ville "ske noget" (komme action) i sidste halvdel af filmen - men det gjorde der allerede i første halvdel af film.

Nogle havde med deres skriverier også givet mig det indtryk, at filmen var fyldt med humor af en slags, man ikke så i 'Ringenes Herre' - men disse personer må vist have glemt Merry og Pippins klovnerier, drengestreger og falden over hinanden i 'The Fellowship of the Ring', foruden den komiske skildring af hobbitternes vaner og særpræg, ja, den generelle munterhed, der præger Bilbos fødselsdagsfest.

Jeg så filmen i 2D og med 24 fps, og såvel de smukke billeder i dette format som den ånd eller stemning, der præger filmen, gør, at jeg er vildt fascineret over, at en film fra 2012 føles som om den er lavet for 10-11 år siden.

Humoren var den samme. Enig. Mit problem var at jeg ikke finder den overordnede historie og karaktererne lige så interessante. Og så blev det hele i øvrigt lidt "samey". Jeg er dog nok sneget mig op på en 4/6 da jeg fortsat har lyst til at gense filmen. Hvem ved hvad der herefter sker.

Og teknisk fungerede 3D'en og HFR ikke for mig bl.a. fordi det distancerer sig for meget fra min oplevelse af LOTR. Men det problem slap du så for.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#112 Slettet Bruger [1782337233] 11 år siden

Kviesgaard (104) skrev:

Findes der ikke andre biografer i Århus end Cinemaxx? Jeg synes efterhånden, jeg kun læser dårligt om Cinemaxx på det her forum, så jeg håber da, at Århus er stor nok til andre biografer, men de er måske lige så ringe som Cinemaxx?

I tilfældet med fribilletter kan andre biografer naturligvis ikke bruges.

Jo, der er flere biografer i Aarhus. Jeg undgår for så vidt muligt altid CinemaxX, da jeg stort set altid oplever et eller anden problem med fremvisningen. Men det var svært denne gang, da det ikke var mig der bestilte billetterne. Filmen virkede til at være udmærket, men jeg tror jeg venter med at gense den, til den ankommer på blu-ray.
Gravatar

#113 doom WAD 11 år siden

BN (107) skrev:
Lige en umiddelbar reaktion efter mit biografbesøg i går aftes:

Hvis nogle af dem, der er forbeholden overfor 'Hobbitten - en uventet rejse' hører til den kategori, der finder 'Ringenes Herre'-filmene, så må jeg sige, at ikke forstår, hvad det var det faldt for ved 'Ringenes Herre', og hvilke kvaliteter det er de kigger efter!

For stemningen, magien og kvaliteten er ikke bare intakt i 'Hobbitten - en uventet rejse', nej, den er næsten mere end det!

Jeg har altid en advarselslanpe tænkt vedr. en SW prequel-lover :-)
Gravatar

#114 Highland Park 11 år siden

Doc Doom (113) skrev:
Jeg har altid en advarselslanpe tænkt vedr. en SW prequel-lover :-)

[url=
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#115 Ispep 11 år siden

Som jeg skrev, så var filmens første del mig lidt kedelig. Det tager pænt lang tid for at Bilbo skal overbevises, med klicheer og lange intro'er af forskellige dværge som gør samme ting. Det var mig lidt kedeligt. Men derfra synes jeg den kommer flot op i tempo, men altså... historien fandt jeg ikke var berettiget til næsten tre timer, og alligevel forblev bipersonerne uinteressante. Men den vinder for mig som et godt eventyr-ride i universet, som får en til at slappe af og føle sig et sted hen. Men der er lidt for lidt på spil i dette, trods alt, børne eventyr, men tror måske ikke det kunne gøres anderledes alligevel??
Gravatar

#116 doom WAD 11 år siden

Highland Park (114) skrev:
[url=

:-D
Gravatar

#117 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (108) skrev:
Tempoet i Hobitten går ofte fra søvndyssende til intenst på få sekunder

Det oplevede jeg ikke nogen eksempler på. Styrken ved Peter Jacksons filmatisering af Tolkiens eventyr har altid været, at de roligere øjeblikke, naturscenarierne og karakterscenerne, som giver dramaet den nødvendige fylde eller baggrund, har været ligeså interessante at overvære som actionscenerne.

Thomas E. Nielsen (109) skrev:
Jeg ser det ikke som et problem med denne vekselvirkning mellem tempo og stilhed, som er i enkelte scener. Det elsker jeg faktisk.

Også jeg!

instruktøren insisterer på at få alt med fra bogen og tilmed tilsætte en masse nyt overflødigt materiale.

Det oplevede jeg heller ikke nogen eksempler på. Den dramatiske finale er efter sigende en udbyggelse af eller tilføjelse til historien, men den var en af de allermest tilfredsstillende dele af filmen og rev mig fuldstændigt med.

ligefrem ikke at kunne forstå kritikken, forstår jeg så slet ikke, at du ikke kan (forvirret? hehe).

Jeg kan selvfølgelig forstå den rent forstandsmæssigt ... hehe. Men ved sammenligning med den faktiske film kan jeg ikke forstå den.

Patriarch (111) skrev:
Og teknisk fungerede 3D'en og HFR ikke for mig bl.a. fordi det distancerer sig for meget fra min oplevelse af LOTR. Men det problem slap du så for.

Nemlig! :-)

Ispep (115) skrev:
historien fandt jeg ikke var berettiget til næsten tre timer

Det er længe siden jeg har oplevet, at (næsten) 3 timer er fløjet så hurtigt afsted - det samme sagde min ven, som var med inde og se filmen. Så med dette plus min begejstring for plottet i tanke må jeg vist erklære mig meget, meget uenig.

Historien er såmænd fin nok, selvom den aldrig når det store episke niveau Ringenes Herre besad. Men det vidste jeg nu godt på forhånd.

Og den viden er essentiel. Det er ikke hele Midgårds skæbne der står på, men "bare" et helt folks (dværgene) fremtid. At Sauron og Ringen og alt hvad deraf følger lurer i baggrunden, giver filmen et tilpas pondus, som fint lægger op til de senere begivenheder i 'Ringenes Herre'.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#118 Ispep 11 år siden

Troede ikke du skrev mere til mig? :D

BN (117) skrev:
Så med dette plus min begejstring for plottet i tanke må jeg vist erklære mig meget, meget uenig

Ja, det kommer da så sandelig ikke bag på mig :D
Gravatar

#119 MMB 11 år siden

BN - En ikke særlig uventet anmeldelse
Gravatar

#120 BN 11 år siden

Foeller (119) skrev:
BN - En ikke særlig uventet anmeldelse

Det er da ikke min skyld, at Peter Jackson & Co. er så gode til at lave de her film!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: