“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#141 doom WAD 11 år siden

Nu kan jeg også være med. Så den i det der 48 ting 3D, og det havde jeg ingen problemer med, hverken hvad angår 1½ hastigheds fornemmelse eller tv-serie look.

1. halvdel, indtil de kommer til stenkæmperne: 7:6. Fuldstændigt magisk, måske endog bedre end Fellowship.

Derfra: 3:6 (med undtagelse af gådescenen, der får 5:6)

Specielt goblin kongen var meget ødelæggende synes jeg. Jackson idioti.

Og så var der for meget cliff-hanger fald på halen, ikke mindst flugten gennem goblin-bjerget, såkaldt "PJ King Kong-fjolleri"

Man skulle heller ikke være en ørn for at se at ørnene var dårlig cgi.

Virkelig synd at den ikke holdt kadencen hele vejen.

Samlet: en lille 5:6
Gravatar

#142 BN 11 år siden

Doc Doom (141) skrev:
Man skulle heller ikke være en ørn for at se at ørnene var dårlig cgi.

What?? Vil det sige, at det ikke var rigtige ørne?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#143 doom WAD 11 år siden

Du har haft ørnene åbne
Gravatar

#144 BN 11 år siden

Doc Doom (141) skrev:
Og så var der for meget cliff-hanger fald på halen, ikke mindst flugten gennem goblin-bjerget.

Wow! Det var for mig en af de mest frydefulde og vellykkede scener. Specielt
dværgenes brug af stiger (eller hvad det var) imod fjenden og Gandalfs slagkraft.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#145 Kviesgaard 11 år siden

Må tilstå, at jeg også fandt Gandalf særdeles beundringsværdig i slagscenerne i Gobling bjerget. Han er ikke sådan, at bide skeer med.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#146 enfilmnørd 11 år siden

Så fik jeg oogså set filmen, og det var en ret god oplevelse. Jeg vil dele min mening oo i to, da jeg åbenbart har haft en lidt anden oplevelse en d andre mht 3D HFR

Filmen - Milde spoilere
Jeg er en lillesmule Ringenes Herre-nørd. Jeg holder virkelig meget af universet. Det er stort epist, og med en lang og interessant historie. Tolikien har virkelig lavet noget specielt, i min optik. Hobitten var min bedste biografoplevelse i år. Jeg sat fuldstændigt overvældet . JEg har virkelig savnet den store historiefortælling på film. Avengers prøvede med en film, hvor universetr var større, men lykkedes ikke i samme grad. Ja den var lang, men sådan føltes den ikke. Den virkede lidt ligesom de extendet udgaver af LOTR, men for mig var det interessant. Hele historien blev sat i et større perspektiv. Det er ikke kun en flok dværge på tur, for at genvinde deres hjemland. Der er andre krafter på spil. Verden er i forandring, og ondskaben lurre. Nogen ignorere det, andre er på sporet af noget. Filmen er fuld af gode aktionscener, og gode karaktermomenter. Jackson har husket at lade figurerne bruge de rigtige navne til steder, og flere figurer har flere navne, alt efter hvem der taler til dem-. Universet virker så heltstøbt, og man har lystr til at tage på tur med den gæve flok. Den er lidt lang tid om at komme igang, men så kommer den igang. Dværgenes sang sætter gang i det hele, og denne melodi er så temaet filmen igennem. I næsten 3 timer, fik jeg lov at glemme alt omkring mig, og være i Tolkiens univers. Jeg skal ind og se den igen, og så glæderjeg mig til den næste film. Men jeg kan godt se, hvordan filmens næsten 3 timer, kan være svære at forholde sig til, hvis man ikke er inde i universet. Det er en film, der formoder at man har set originalerne, og den holder bestemt ikke altid biografgængeren i hånden. Det kan virke egoistisk, men jeg er glad for at se en film, der stiller krav til biografgængeren om at kende lidt til universet, nu der har været 3 tidligere film. En film skal i princippet kunne stå alene, men hvis hobitten skulle til at forklare sig helt, ville den være endnu længere, eller måtte undlade noget af det, der gør filmen så meget større, og del af et større univers. Bare min mening. Er ikke ude på at fornærme dem, der ikke har set de tilligere film

Det kan hænge sammen med forholdsvis lave forvetninger. Læste første halvdel af hobitten, i år (men har tidligere læst ringenes herre, silmarilion etc.), og var ikke vanvittig imponeret. DEt er sikkert en fantastisk børnebog, men mange af elementerne er virkelige træge at komme igennem. Hele første del med middagsselskabet, var jeg nær aldrig kommet igennem. DEr går også een rum tid, før der sker noget. DEt er ikke en dårlig bog ind til videre, der sker bare ikke ret meget, ud over nogle ret velfungerende scener. Derudover gav traileren til filmen mig bange anelser. Den så enormt fjollet ud, et af mine eneste kritikpunkter til originaltrilogien. Begge ting blev i min optik gjort til skamme, og derfor er jeg også ret glad for filmen

3D HFR - Milde spoilere
Jeg ved ikke om min lokale biograf har haft gammelt udstyr, men jeg har aldrig oplevet så klart et billede, som det jeg oplevede i biografen. De store landskaber, dværgenes rige, troldenes rige. Alting stod klart og lækker, med så mange detaljer, at mine øøjne knabt vidste hvad de skulle kikke på. Jeg kunne næsten lugte græsset. Det meste så mere virkeligt ud, end jeg har set før. Selvfølgelig havde det en indvirken på nogle af omgiverlserne, og figurerne. Nogle af omgiverlserne så ud som set, og den blege trold var ofte meget CGI af udseende. Det ødelagde dog ikke filmen for mig. Den store skala tingene er lavet på, med kæmpe landskaber, store huler o.lign. fik mig ind i eventyret. Jeg glemte til dels, at holde øje med kulisserne, og CGI montre. DEsignet var heltstøbt, og derfor virkede det. Så kunne jeg bare læne mig tilbage og nyde filmen, i super klart billede. Jeg er spændt på hvordan den næste biograffilm, med "normale 24 fs", vil tage sig ud, efter denne oplevelse. Måske er det bare noget jeg bilder mig ind?

Har dog tidligere haft en lignende oplevelse. Da jeg for nogle år siden, så tv hos en ven, der havde fået en ret god fladskærm så vi en serie, oig billedet så helt forkert ud i min optik. Billede var klart det så ud som om, de havde glemt at ligge "filmglansen" over. Billedet virkede ret ubehandlet. Det tog mig en del afsnit at vende mig til, men så lærte jeg også at sætte pris på det klare rene billede. Nu tænker jeg ikke over det, kun når jeg ser serien i fjernsynet på mit eget tv, og længdes efter det bedre billede. Tror måske det er derfor jeg så hurtigt vendede mig til dette? Bare en teori, selvom jeg ved rigtigt mange har tv der nok har givet samme oplevelse?

Holdt da helt op, det blev en lang post, sådn var den ikke tænkt
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#147 IK 11 år siden

Hobbitten

Så fik jeg også set Hobbitten, og jeg er for det meste ret positiv stillet. Den når ikke Ringenes Herre niveau, men det er stadig en tilfredsstillende prequel, der byder på gode takter. Det er den længste film jeg har set i biografen i år, og jeg finder det ret imponerende, at den næsten føles som den korteste. Tiden fløj simpelthen af sted og jeg morede mig gevaldigt under filmen. Martin Freeman og Ian McKellen er begge ret veloplagte, men en ’uventet’ skuespiller stjal meget af rampelyset under min oplevelse. Richard Armitage var ret karismatisk som Thorin, og han er faktisk den karakter jeg husker bedst efter noget tids fordøjelse af filmen. Jeg var vild med hans attitude og stemme. Mange af hans replikker kan selvfølgelig godt føles selvhøjtidelige, men det generede mig faktisk ikke. Det var altid leveret med et glimt i øjet, og det virkede sgu. :)

Jeg har nogle ankepunkter dog. HFR 3d fast forward motion innovation… ting er bare så ligegyldigt. Jeg fortryder faktisk, at jeg gav 135 kr. for det skidt. Det er sgu bare så distraherende. Muligt at det gjorde actionen mere indlevende, men i de rolige dialog sekvenser ser det så forkert og malplaceret ud. Nu ved jeg i hvert fald at efterfølgerne skal ses i old school 2d. På den positive side så var billedsiden ret skarp. Der var også perioder i filmen, hvor jeg følte at CGI’en tog overhånd. Jeg har ikke noget imod CGI, så længe det bliver brugt med omhu, men der var uheldigvis perioder, hvor det ikke var det kønneste syn for øjet, men omvendt var der også øjeblikke hvor det fungerede rigtig fint. Scenen med de 3 store trolde fandt jeg faktisk vellykket. Humoren kan selvfølgelig diskuteres. For mit vedkommende faldt det faktisk ret let med filmens tone, så jeg krummede ikke tæer. Fandt det ikke altid lige morsomt, men for det meste efterlod det mig med et smil på læben. Jeg var også lidt skuffet over, at Jackson ikke havde udforsket persongalleriet lidt mere. Dværgene var altså så intetsigende med undtagelse af Thorin. Jeg husker sgu ingen af dem. Hverken deres navne eller kendetegn. Jo, der var ham den gamle der fortalte Thorins historie, og ja, det var det.

Jeg har mine kritik – og ankepunkter til filmen, og jeg opsummerede nogle ovenfor. Det er dem jeg kom i tanke om på stående fod. Men der selvfølgelig sekvenser i filmen, hvor jeg var så opslugt af begejstring. Misty Mountain sangen var jo en himmelsk scene. Den sad lige i skabet, og det er helt vildt hvad fraværet af instrumental baggrundsmusik nogle gange kan skabe. En hypnotiserende og sanselig scene, og den stilhed i biografen glemmes ikke så hurtigt. Gollum scenen var også ret nervepirrende. Andy Serkis er helt forrygende.
Overall en ganske vellykket prequel, der sikkert bliver noget bedre med en Extended Edition. :)
Gravatar

#148 Slettet Bruger [3977473402] 11 år siden

IK (147) skrev:
Overall en ganske vellykket prequel, der sikkert bliver noget bedre med en Extended Edition. :)

I lyset af, at man allerede laver tre film i stedet for to, som planlagt oprindeligt, har jeg svært ved at se hvad en extended edition skulle gøre, udover at trække filmen i en negativ retning.
Gravatar

#149 MMB 11 år siden

Karakterudvikling, men det kommer næppe til at ske.
Gravatar

#150 Slettet Bruger [3977473402] 11 år siden

Foeller (149) skrev:
Karakterudvikling, men det kommer næppe til at ske.

Men vi har jo kun set én af tre film, så det er vel ikke helt umuligt, at det netop kommer til at ske i de efterfølgende... så der er vel næppe behov for at male fanden på væggen endnu. :)

Skriv ny kommentar: