“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#181 MMB 11 år siden
Tsk, tsk. ;)
Men synes du så, Hobbitten er til 10/10?
#182 MMB 11 år siden
Enig, enig! :) Og jeg har tror bestemt det til dels skyldes, at Ringenes Herre trilogiens manuskripter er bedre.
#183 BN 11 år siden
Det findes der to svar på:
1) Måske. Men jeg lægger mig aldrig fast på en karakter efter blot ét gennemsyn af en film.
2) Hvis jeg skulle tage efter den aktuelle overvældende grad af tilfredshed hos mig selv, ville jeg svare ja. Der var mange magiske øjeblikke i filmen. Men punkt 1 vejer tungest.
#184 BN 11 år siden
Well, men det synes JEG.
#185 MMB 11 år siden
Her er mine to svar:
1) Jeg har altid ret
2) Hvis jeg tager fejl, så læs regel 1.
#186 BN 11 år siden
#187 Ispep 11 år siden
Og jeg vinder altid i oddset, men kun få gange pengene igen :D
#188 Patriarch 11 år siden
Ja, lige det var rigtig gennemført.
#189 Batsy 11 år siden
Jeg kunne rigtig godt lide den, suprice rice!
Historien for mig var udemærket, det var ikke så meget slagkraft som Ringens herre, men den holdt mig optaget hele vejen igenmen.
Karekterne: Der er mange nye karekter, og favoritterne må være Bofur, Thorin, Balin og Radagast, det også dem jeg husker mest af, når jeg tænker en enkelt gang. De andre håber jeg får mere at byde på, kan godt forstille mig Gloin for mere screen time sammen med måse Legolas, siden han er castet med i part 2. De andre dværge var dog mest for sjovs skyld, og er glad for Pete ikke smed dem ud, fordi det tror jeg Tolkien fans, og Tolkien ham selv ikke ville have brudt sig om. Hvem ved, måske ville de dværge få lidt mere at sige i den næste film, og sidste part? Bilbo er en herlig karakter, og dejligt at se Ian holm tilbage og Freeman gør det udmærket, Gandalf (Thank god for Ian Mckellen!!!) er som altid den sure, varme og rådgivende mand som han altid er, og han havde 2 citater som jeg husker meget godt. Han må en af de mest in-spirende personer jeg har læst om og set på film. Det også godt at se Smukke Galadriel igen, hun holder sig godt hende Cate, og ikke mindst Sir Lee skal have en ros for at holde sig så godt.
Action scenerne var fantastiske, lige fra den første kampscene ved Erebor og til den sidste nervepirrende kamp scene, må sige at den er virkelig virkelg flot visuelt! Fantastiske effekter, make-up, det herligt at se de fantastiske designs igen og nye.
Musikken: Der bliver genbrugt, men det er ikke en dårlig ting!. Hoved musikken til soundtracket er stadig det bedste ved det hele, og Pejsesangen "misty Mountains" er fremragende, stemmningsfulde fra start til slut. Howard Shore har imponeret, glæder mig til at høre Smauq's soundtrack (håber der er et)
Hvad mere kan jeg skrive? oh well glæder mig hvertfald absurd meget til part 2, så part 1 har hvertfald underholdt mig nok til at jeg kunne se den mange gange igen. Håber dog at de andre dværge for lidt mere betydning i part 2, kan kun huske Bofur, Thorin, Balin, Kili, Tili, Gloin, Dori og Dwalin (Graham Mctavish ftw!) ja kan huske deres ansigter, men ikke deres navne. Dog er det ikke mærkeligt, Tolkiens hobbit bog gav jo ikke så meget fokus til de andre så vidt jeg ved.
Så den i 2D, og den var helt vildt flot i billedsiden, og lydsiden var fantastisk!
Alt i alt en fremragende eventyr film, humoren rammer for det meste plet, ja jeg synes det var sjovt da de bøvsede! :( Det ikke på højde på Ringens herre overhovedet, men stadig en værdig prequel!
8/10
#190 Hr. Nielsen 11 år siden
Hvis de er ligegyldige, så ødelægger de jo intet og dermed gør det jo intet de rent faktisk er der, selv om de intet lægger til historien? Jeg er dog enig i, at man har svært ved at huske dem og persongalleriet var bedre i LOTR (eller nemmere at huske og forholde sig til:) Men jeg synes ikke nødvendigvis Jackson skulle have sparet nogen af dem væk (og så håber jeg dog alligevel på at de træder mere i karakter i de to næste film:),