“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#251 Hr. Nielsen 11 år siden
#252 doom WAD 11 år siden
#253 davenport 11 år siden
Elsker den biograf :)
#254 doom WAD 11 år siden
Eller som man også siger: Min Tamfugl hedder Ulfrun! Igen.
#255 davenport 11 år siden
#256 doom WAD 11 år siden
#257 whysoserious 11 år siden
HFR var også en sindsygt fed oplevelse, på forhånd var jeg utrolig skeptisk da jeg havde læst at den "fjernede" lidt det filmiske, men det synes jeg slet ikke. Det gav filmen et løft og liv jeg aldrig har set mage. Scenerne på bjergkanten, nede i grotterne med alle orkerne osv osv, helt suverænt.
Jeg er på! Kom bare med den næste tak!
#258 Lord Beef Jerky 11 år siden
#259 Highland Park 11 år siden
Med tanke på Jacksons tidligere Tolkien-film har jeg dog meget svært ved at tro på, at filmen slutter pludseligt.
#260 BN 11 år siden
Ja, lad os få marginaliseret dem, der er fuldstændig tilfredse med den film. Dette gøres bedst ved at bruge BN som skræmmemiddel: "Du vil da vel ikke ligne BN, vil du?" ... Eller som DocDoom skrev, må man være på vagt, når en film bedømmes som fantastisk af en person, der kan lide de tre Star Wars-prequels.
Ved du hvad, her er da en bedre måde: