“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#301 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (298) skrev:
Der er intet traditionelt ved at have adskillige introduktioner inden filmens plot afvikles. Som sagt er det unaturligt at lave en introduktion, der forklarer baggrunden for historien, efterfulgt af en introduktion der klodset forsøger at binde LOTR sammen med denne film, efterfulgt af filmens egentlige introduktion med mødet mellem Gandalf og Bilbo.

Sikke en gang volapyk!

Baggrunden forklares retrospektivt af Bilbo, akkurat ligesom hele historien fortælles som et flashback. Ved flashbacks på film har det i over 100 år været almindelig praksis at springe tilbage i tiden og derefter frem igen, før man igen springer tilbage:

Vi ser Bilbo som gammel fortælle (gennem det han skriver i sin bog) om dværgfolkets skæbne - tilbage i "nutiden" taler Bilbo med Frodo - og derefter springer filmen tilbage til fortiden, hvor vi ser Bilbo som ung og ser ham tale med Gandalf. Her bliver vi i resten af filmen. ..... Det har ikke noget med "adskillige introduktioner" at gøre.

som du nok selv har bemærket, har anmeldere og seere på stribet sablet filmens begyndelse ned

Nej, jeg har kun set meget få personer kritisere filmens begyndelse, og jeg vil mene, at der er noget i vejen med deres dømmekraft, hvis de virkelig ikke kan se, hvor smidigt og elegant begyndelsen er håndteret. Det er dog heldigvis ANDRE anmeldere og filmfans der kan.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#302 BN 11 år siden

Ispep (300) skrev:
jeg synes heller ikke jeg var følelsesmæssig revet af personerne.

Aha. Well, jeg for mit vedkommende var solgt ved flere lejligheder: F.eks. da
Thorins ansigt blev fyldt først med skuffelse, derefter med vrede ved synet af de passive elvere, der ikke hjalp dværgene i forbindelse med dragen Smaugs angreb
- da jeg alene gennem Martin Freemans skuespil mærkede Bilbos savn, da
Gandalf og dværgene, der havde fyldt hans hjem med liv og munterhed, var væk næste morgen
- da Bilbo
længe stod med løftet sværd og betragtede Gollum, men valgte at skåne dennes liv - og sidst men ikke da Thorin [spoiler]anerkender Bilbos værd og giver ham et knus.

Ispep (300) skrev:
visuelt var det jo nærmest en udflugt til en anden verden, og det er sgu få film der formår at transportere en til.

Så sandt, så sandt. :-)
Gravatar

#303 Batsy 11 år siden

[quote=BN (302)]længe stod med løftet sværd og betragtede Gollum, men valgte at skåne dennes liv - og sidst men ikke da Thorin [spoiler=spoiler_3]anerkender Bilbos værd og giver ham et knus.[/quote

Nok en af de mest triste scener jeg har set Gollum og der havde man bare lyst til at give ham et kram. Ville på en måde ønske at han overlevede i Kongen vender tilbage, da han er stadig god og en sød og rar fyr, bag Gollum bæstet.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#304 Mr. Chriss 11 år siden

Hobitten: En uventet rejse

Var inde og se den i 2D så kan ikke udtale mig om den nye teknologi, men det er også
irrelevant får hold kæft hvor er det bare en fantastisk film.
Peter Jackson har virkelig formået at få det optimale ud af bogens første halvdel, og stemningen er fantastisk. Når først Bilbo forlader herredet, så kommer der den ene fantastiske scene efter den anden. Det hele at kulminere inde i bjerget, hvor at seriens mest interessante karakter gollum bringer alle følelser i kog hos en, og det ender med at men næsten sidder med en tåre i øjenkrogen lige som ham.

Som flere er inde på, er starten lidt kluntet, jeg tror den havde fungeret bedre, hvis man ikke havde taget scene med Blibo og Frodo med, men var gået direkte til mødet mellem Bilbo og Gandalf. Gandalf, der forresten også får massere af screentime, hvilket er fantastisk da Ian McKellen spiller som en drøm. Martin Freeman gør det også rigtig godt, generelt gør alle skuespillere det ganske udmærket. Visuelt er filmen også en perle, og det er en fantastisk verden vi bliver suget ind i.

Var bange får at jeg ville kede mig lidt, men der var næsten for meget action, kunne godt savne lidt mere dialog. Ellers var jeg både underholdt, og betaget af denne perle, håber at de næste 2 holder samme høje niveau.

9/10
Gravatar

#305 Snaden 11 år siden

Har lige været inde og se Hobitten i 3D HFR.

Det var en helt igennem god oplevelse. Der var på intet tidspunkt, hvor jeg synes at det haltede eller forringede oplevelse en mindste smule. Bevares, man kunne da godt have undværet brillerne, men i forhold til 48fps....nix. Det fungerede perfekt.

Jeg var som et lille barn, da man igen blev hvirvlet ind i Jackson/Tolkiens forunderlige univers, og jeg kunne snildt have taget 6 timer mere (hvilket jeg allerede glæder mig voldsomt til!).

Den eneste hage, jeg har på filmen er....at man sidder med en følelse af, at have set det hele før. Men det var som om, at man var mere overbærende og satte det i baggrunden, for gensyns glæden var stor.

5/6

Edit: åndsvage Iphone...
Gravatar

#306 Lord Beef Jerky 11 år siden

#301 Du har altid været en svær mand at diskutere med, så jeg trækker mig bare med det samme. God fornøjelse med ikke at kunne forstå andre menneskers meninger.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#307 Patriarch 11 år siden

Hvad mener du?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#308 Riqon 11 år siden

:)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#309 Riqon 11 år siden

Det er nok mit største ankepunkt i filmen... nåh ja, det og så der hvor bjergene bliver til Transformers... det var ret fjollet.

Øj, det havde jeg fortrængt! Ja, det var et "nuke the fridge" øjeblik.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#310 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (306) skrev:
#301 Du har altid været en svær mand at diskutere med, så jeg trækker mig bare med det samme. God fornøjelse med ikke at kunne forstå andre menneskers meninger.

Ja, for du er da bestemt altid selv en NEM mand at diskutere mand - det er klart!

Hmm ... ;-)

Jeg forstår så udmærket godt andres meninger, men det lader at du ligger under for den vrangforestilling, at "forståelse" er lig med "enighed".

Skriv ny kommentar: