Disse skønhedsfejl ændrer dog ikke på, at “The Hunger Games” er en rigtig fin popcornsfilm, der ikke kun vil underholde, men også sætte spørgsmålstegn ved moderne værdier. I lange perioder er filmen eftertænksom underholdning af højeste karat, og Jennifer Lawrence gør også sit til, at “The Hunger Games” ikke ender i glemmebogen. ”Få dem til at huske dig” bliver Katniss beordret, da spillet begynder. Det råd har Lawrence taget til sig, og der er ikke nogen, der vil glemme hendes indsats foreløbigt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Nicki52 12 år siden

Var det ikke mellem 15 og 18 år de skulle være. Der vare bare nogen der ikke så så gamle ud.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#22 Babo84 12 år siden

Så fik jeg også set den. Jeg har ikke læst forlægget, og derfor er det udelukkende filmen jeg bedømmer. Og det var en lille overraskelse... men også kun en lille. Historien er egentlig udmærket sammensat med fint pace, som giver tid til historien og personerne kan træde frem. Dele af historien fungerer rigtigt godt, mens andre dele knap så godt - her tænker jeg lidt på spillets regler, som jeg synes var en kende for tåbelige indimellem, hvor overmagten hele tiden griber ind og ændrer små ting. Jeg ved godt filmen skal fungere som en slags "big brother", men synes måske det kunne eksekveres lidt anderledes. Selvom den talentfulde (og über skønne) Lawrence gør et hæderligt job her, så er resten knap så gode. Woody virkede for karikeret. Banks var lidt irriterende. Tucci var vældig morsom, indrømmet. Min anke stopper ikke helt endnu. Actiondelen var af den tidstypiske slags, med shaky-cam og hurtige klip, hvor man bare ikke får lov til at nyde en god koreografi. Derudover var der heller ikke de vilde scener, udover den allerførste scene på ø'en, som er ret brutal, og den store jagt-sekvens til sidst, skuffer også lidt sådan rent teknisk, og der går cgi i den (på den kedelige måde). Ellers er det en fin produktion, og jeg har faktisk ikke kedet mig på noget tidspunkt, trods nogle ankepunkter. Denne her undgår heldigvis med at være så tam og tåbelig som Twilight-serien, og selvom slutningen er en smule uforløst, ja så kunne jeg godt lide den sluttede lidt brat.

Vaklede mellem 3-4, men den får squ en 4/6
Gravatar

#23 Jolkro 12 år siden

Hvordan var den i forhold til Battle Royale?
Er det bare en Hollywood kopi, eller er den anderledes sammensat?
Ville gerne vide om den er værd at se i bio eller om man skal vente se den på flimmerboksen.
Hvis der er nogen tvivl så er jeg ret glad for den gamle kult-film Battle Royale.
Gravatar

#24 IK 12 år siden

Jeg synes det var en solid film. Lawrence er ligeså talentfuld som hun er bedårende, og hun beviser det også her. Hun er en kvinde med kød på, sagde en god ven. ;) Hun bærer filmen ret meget, og resten af rollesætningen gør det egentlig også fint nok, men det er kun hende man rigtigt husker efter rulleteksterne. Stærk præstation.

Ja, der er meget Shaky-cam i filmen, og det er ikke altid vellykket, men der er sekvenser, hvor stilen viser sin fulde potentiale. Startsekvensen på øen tog eksempelvis pusten fra mig, og en anden sekvens hvor hovedrollen ser syner, er dæleme også overbevisende eksekveret. Fotografen Tom Stern, der også er Clint Eastwoods foretrukne fotograf, har også gjort det godt. Filmens naturbiller er imponerende flotte, og det sidder også lige i skabet kombineret med James Newton Howards stemningsfulde musik.

Alt dette lyder som en top-film, men nej, filmen er bestemt ikke blottet for mangler. Der var til tider mærkelige og unødvendige plotdrejninger, der gjorde filmen mindre farligere, og til slut var CGI’en heller ikke køn. Den del kunne godt droppes eller laves rigtigt. ;) Efter filmen sad jeg lidt tilbage med følelsen af, at denne film mere er til fansene, fordi universet og historien i det hele taget, ikke rigtigt nåede at udfolde sig. Det synes jeg generelt har været det største problem med ungdomsfilm som eksempelvis Harry Potter franchisen, at de nærmest kræver, at man kender forlægget rigtig godt, for at få fuldt udbytte af filmen. Det er en skam, for The Hunger Games er bedre end alle sidste årtis ungdomsfilm, men alligevel bliver den fanget i samme fælde.

7,5/10
Gravatar

#25 Babo84 12 år siden

IK (24) skrev:
hovedrollen ser syner


Ja, den var faktisk cool og vækkede minder om noget Danny Boyle kunne finde på at lave. Også tinitus-lyden efter en eksplosion, var ret effektiv. Men men... af pommeren til med shaky, det virker ikke at frembringe en slags "realisme" her, og ender med at virke som et irritationsmoment. Det er dog ikke såå slemt og har da set værre eksempler, men alligevel nok rodet til at man ikke nyder koreografien ordentligt. Der var dog et par fede bue-skydninger, som var ret godt klippet sammen, men ellers på det jævne rent actionmæssigt, desværre. Vi er nogenlunde enige - den får en 6/10 på den store.
Gravatar

#26 IK 12 år siden

25#

Jeg kom faktisk i tanke om en scene i Batman Begins. Du ved hvilken. ;)
Der er i hvert fald ikke mange action-film der gavner af Shaky. Det værste eksempel jeg på stående fod kommer i tanke om, må være The A-Team, der er en rædselsfuld film, og med noget af det mest irriterende og kvalme- og hovedpinefremkaldende action tilgang, jeg mindes have overværet. Jøsses
Gravatar

#27 Babo84 12 år siden

#26

Jeg vil sige Green Zone og Cloverfield er værre, men okay. The A Team er heller ikke prangende, hvis jeg da kan huske skidtet.
Gravatar

#28 IK 12 år siden

Jeg nævner The A-Team i denne sammenhæng, fordi den nærmest kun benytter rystekamera under action, og det gør den absolut ikke godt. Lidt det samme med Quantum of Solace. Man har fuldt overblik i stille scener og establishing shots, men når det kommer til action, skal der rystes, blive uoverskueligt og det hele. Det virker som en nem og doven løsning. I Cloverfield og Green Zone er det en kunstnerisk tilgang, og det har jeg større forståelse for, selvom det også til tider er ret ucharmerende. 
Gravatar

#29 Babo84 12 år siden

IK (28) skrev:
I Cloverfield og Green Zone er det en kunstnerisk tilgang


Det vil jeg egentlig skide på om det er kunstnerisk valg eller ej, hvis lortet er rodet :) Det bliver for mig ikke bedre bare fordi jeg kender "sandheden" om et kunstnerisk valg. Jeg tror sågar, at det er ligeså "kunstnerisk" (læs: fallit) i The A Team, da Carnahan lavede tilsvarende stil i den gode thriller Narc. Men uanset hvad, så er det pisse trættende trend.
Gravatar

#30 [ikke godkendt bruger] 12 år siden

[Denne bruger afventer at blive godkendt til at deltage i diskussionen.]
"I love the smell of napalm in the morning..."

Skriv ny kommentar: