Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 BN 16 år siden

#19 - Doctor Doom:

Hva'? Gollum??? Med forlov, men Gollum er da 100 procent vellykket. Jeg for mit vedkommende har aldrig siddet under filmene og tænkt på, at det kun var en computerskabt person. Man følte tværtimod i enhver henseende, at han bare var naturligt tilstede i scenerne sammen med skuespillerne.

Hvordan du kan inddrage Gollum som eksempel på, at Hollywood skal 'lære at lave bedre CGI', overgår min forstand!

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#22 Riqon 16 år siden

Enig med anmelderen i det meste - undtagen karakteren! :-S

Will Smith spiller fremragende, han har virkelig nogen stærke øjeblikke, men filmen er i sit store hele alt for langtrukken og stille, selv med ham i hovedrollen. Slutningen er noget søgt, og det er sandt, at monstrene på ingen måde er lige så skræmmende, som hvis de havde været portrætteret af rigtige skuespillere (som i andre zombie-film). Jeg deler heller ikke ligefrem anmelderens fascination af de tomme gader. Det tog bare pusten endnu mere ud af filmen.

Jeg kedede mig virkelig bare! Og jeg kan ellers godt lide solide dramafilm med fokus på skuespillet, så det var ikke det - der var bare alt for meget tomrum og tøven. Det gav desuden én tid til at tænke over alle plothullerne. Dialogen var ret intetsigende, til tider lidt for højtidelig til at man kunne tage det alvorligt, især hen imod den noget søgte slutning.

Gå ikke i biografen for denne her, medmindre du alligevel har tænkt dig at snave med kæresten det meste af tiden. Så er den sikkert dejlig fredelig at have i baggrunden.

2/6
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#23 duuk74 16 år siden

#22 Enig i det med dialogen. Iæsr monologen med: "hello, won't you say hello" synes jeg nærmest virkede grinagtig.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#24 cansi 16 år siden

# 21

Gollum er overdrevent overvurderet

Man skal være kritisk, overfor sådan et stort projekt, og det går altså ikke at gollum lyser i huden, mens hele omgivelsen omkring ham er mørkt.

Så jeg er da enig hvad # 19 skriver
Gravatar

#25 filmz-DocDoom 16 år siden

#21: Jeg ser, at jeg heldigvis ikke er alene, jf. #24.

I nogle scener fungerer han udmærket, fx. første gang man ser ham i TTT, hvor han kryber ned ad klippevæggen og kæmper med habitterne. Men fx. i scenen lige efter, hvor han klager over elverrebet, ser jeg simpelthen Roger Rabbit, som endnu engang er stukket af fra Toontown og er havnet i en real life spille-film. Der er simpelthen som om der har været forskellige aminatorer på Gollum-tjansen (hvilket der formentlig også har), og de har løst opgaven med skiftende held. Der er også mange andre scener, hvor han ikke fungerer, ja IMO faktisk de fleste. Næ, må jeg be' om en latexklædt-skuespiller-Gollum krydret md lidt CGI, som man ser ham i ROTK-åbningssekvensen, hvor han er i transformering fra hobbit til Gollum og kravler ind i bjergets skygge.

Gollm er dog langt fra den værste CGI-effekt i LOTR. De to værste, der virkelig gør ondt:

1) Vargene i TTT: Bevægelser, proportioner og texture stinker! PJ har da efter sigende også udtalt, at netop dén scene ville han gerne gøre om. Fint, så gør det, når du laver HD/Blu-Ray- udgaverne!!!

2) Da ringen smelter i slutningen af ROTK: Det ligner en dårlig kopi af T1000's afsluttende dødskamp i Terminator 2 fra 1991, hvilken scene også var halvsløv. Men ring-sekvensen, der er lavet på maskiner med et dusin år mindre på bagen, er om muligt endnu dårligere lavet. Hvis du ser ekstramaterialet til ROTK Extended, så er der et lille indslag om godkendelsen af netop den scene. Man ser PJ's ansigtsudtryk, da han nikker sin "PJ approval" - og han ser sgu ikke helt ud som om han selv tror på det! Han ligner en mand i tidsnød, og hvis jeg husker rigtigt, så var den scene for det første faktisk noget af det allersidste, der blev lavet, og for det andet mener jeg at erindre at de nævner, at de faktisk VAR i tidsnød.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#26 filmz-DocDoom 16 år siden

Tilføjelse ang. Gollum:

Nogle vil nok sige, at hvis Gollum havde været en live-skuespiller, så havde han ikke kunnet hoppe så meget omkring, som han gør. Nå, men det havde jeg så hellere undværet, frem for at skulle lægge øjne til den tegneserie-hoppebold. Andy Serkis gik i øvrigt op i den rolle med så meget liv og sjæl, at han faktisk hoppede og kastede sig rundt på settet stort set lige så vildt som den endelige CGI-figur, hvorfor man IMO fint havde kunnet 'klare' sig med ham live.

Og forstå mig ret: Gollum er rigtig flot lavet, imponerende, bestemt ... Hvis det var til en animationsfilm eller en delvis animationsfilm som Beowulf.

Men der går IMO nogle år enddu, før man er så langt fremme, at man kan tillade sig at lade en 100% CGI-figur indtage en decideret hovedrolle i en live spillefilm.

Well, 'nuf said!
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#27 duuk74 16 år siden

#26 I to kan jo evt. starte en tråd der hedder "Vi synes Gollum er dårligt lavet" ^^

Glædelig Jul
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#28 filmz-fidomuh 16 år siden

#25

Fint, så gør det, når du laver HD/Blu-Ray- udgaverne!!!


Yeah, for man optager jo hele filmen igen naar man skal indspille den paa Blu-Ray ... *host* *host* -.-

#Topic

Synes faktisk filmen var rimeligt habil..
Will Smith spiller faktisk godt i den her film og jeg synes scenerne med ham som solo er lige i oejet..

Men som mange ogsaa paapeger, saa er slutningen ret svag :/
At de valgte den nuvaerende slutning fremfor den fra traileren/manuskriptet er uforstaaeligt..
Men 4/6 herfra :)
Did you see a sign on the front lawn saying: "Dead Nigger Storage" ?!
Gravatar

#29 filmz-Kadann 16 år siden

#28 -

Hvorfor skulle man indspille hele filmen igen, for at lave rettelser i enkelte scener? Jeg mindes da ikke at Lucas genindspillede Star Wars, da han lavede rettelser i de film.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#30 BN 16 år siden

#26 - Doctor Doom:

Er skrigende uenig, ja, måbende målløs af forbavselse over din vurdering.

Men nej, jeg laver ikke en tråd om emnet, hehe. (jævnfør #27)

P.S. Er der nogen der ringer til Oscar-komitéen og beder dem trække deres Oscars for Bedste Effekter til LOTR-filmene tilbage? Så kan Peter Jackson lære det, kan han!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: