Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmz-Kragmose 16 år siden

Nogen der så Batman/Superman reklamen/logoet på en af bygningerne? Det lignede nærmest en teaser for en film!
Gravatar

#42 filmz-DocDoom 16 år siden

#39 bruce - fortsat diskussion om LOTR:

http://www.filmz.dk/forum/item/9967/#157
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#43 filmz-DocDoom 16 år siden

That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#44 Kalle Ferm 16 år siden

#40
Det er jeg også, men jeg synes så at det kristne islæt var en styrke..
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#45 Riqon 16 år siden

#44 - Fair nok, hvis du ik har set Superman Returns endnu, vil du sikkert kunne lide den.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#46 Kram 16 år siden

#20 - Den afslutning er da også 1000 gange federe end den som det blev til i filmen, fatter ikke de gad lytte til den fokus gruppe, hvis det var dem som fik det lavet om =/ - Platte Amerikanere. Suk.

Nej, selvom jeg godt kunne lide filmen (7/10) - Så fejler den bare så grumt på nogle punkter, som anmelderen også kommer ind på.

Men hvis I vil se noget rigtig fedt Sci-Fi, så burde I få set The Man from Earth (kan købes i LaserDisken) - Se det er kanon Sci-Fi :).
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#47 filmz-DocDoom 16 år siden

#45: Jeg nærmere sige: hvis han ik' har set Superman Returns endnu, vil han sikkert IKKE kunne lide den! Den stinker nemly' max... :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#48 gladiator 16 år siden

fedt lige at læse om den "orginale" slutning på filmen herinde... For jeg undrede mig nemlig vildt meget over, hvor scenen med SMith og monstrene var henne, var den ene netop hysser af ham, den er jo i traileren, som en tekniker har sagt åbenbart... Må indrømme jeg også er MEGET mere til den slutning, end den filmen har nu.... ÆRGELIGT.. HÅBER sku de kommer med en Directors cut, eller forlænget version.. something.. Ikke at den slutning der var i filmen var dårlig, den anden lyder bare meget bedre :)

Udover det syntes jeg at Will Smith spiller en ABSOLUT topklasse rolle... Den første time da han er alene.. Hans konstante nervøse, bedrøvede ansigtsudtryk og mimik er helt kanon. Han bliver kun bedre og bedre!

Filmen i sig selv er helt vildt god! Den slutter desværre for hurtigt. Slutsekvensen er for hurtigt overstået, der ku jeg godt have ædt 10 minutters høj spænding mere, men sårn sku det ikke være. Men den skal ejes, det er helt sikkert. En af årets positive overraskelser for mig hvertfald :)

5/6
Gravatar

#49 filmz-sanjo 16 år siden

#8
Hvor har du det fra?
"If there is no struggle, there is no progress"
Gravatar

#50 Riqon 16 år siden

#47 - Min pointe er bare, at hvis målet for om en film er god er antallet af referencer til kristendommen, så vil han nok kunne lide Superman Returns alligevel.

Hvad angår I Am Legend kunne det godt se ud til, at skabernes kristne lommefilosofi bøffede slutningen op. (Til gengæld kunne en bedre slutning alligevel ikke have reddet filmen fra at være urimelig langtrukken.)
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: