Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

I Am Legend - Jeg havde set frem til et spaendende remake af The Omega Man, men istedet er den ikke andet end et Will Smith one man show, da de ovrige karaktere er saa svage at man ikke interessere sig for dem. De "syge" mennesker bliver skildret som Zombier a la Redient Evil og var slet ikke skreammende, som i den gamle, hvor de var som en sekt/kult der ville tage over. Bevars den har da en til tider flot billedside, men jeg fandt den stadig en kende for kedelig.

2/6 herfra
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#2 filmz-DocDoom 16 år siden

Er det bare mig, der ikke har set traileren ordentligt, eller indeholder denne anmeldelse ikke lidt af en spoiler?

Vampyrer!
Det vidste jeg sgu ikke, omend jeg godt har lagt mærke til, at der optræder en lidt
afmagret, skaldet fætter i et kort klip i traileren

"der blot var blevet benyttet...
...virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre"

Uden at have set filmen: You said it! Lær nu for helvede af Peter Jackson:
Orkerne i LOTR - latex, en håndfuld mudder og så lidt CGI til øjnene - that's the way to do it!

Nu skal jeg ikke dømme anmelderen for hårdt i denne sag, da jeg ikke har set filmen, og bl.a. ikke kan vide, om det afsløres meget hurtigt.

Og som altid skylder man jo under alle omstændigheder anmelderen tak for hans indsats! :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#3 MouseMickey 16 år siden

#2 Tænkte jeg også over.. Synes måske det er lige afslørende nok.. Da traileren ligger meget op til at man ikke ved hvem der er tilbage ud over Robert Neville
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#4 akerman 16 år siden

Enig med kommentarer.. utroligt skuffende film.

Er fedt at se New York, ligesom det var fedt at se fremtidsvisionen i Children of Men. Men hvor COM var spændende og indholdsrig, er I Am Legend en tom, kedelig skal.

2/6

ps: Hvorfor kalder folk dem vampyrer, det er det jo ikke. Langt fra.
Gravatar

#5 Patriarch 16 år siden

#4

Langt fra?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#6 Kyllingebenet 16 år siden

Nice, jeg glæderm ig så meget til at se den - og ja - jeg er Will Smith fan :$
Gravatar

#7 Michael Andersen 16 år siden

Jeg rendte tilfældigt ind i optagelserne af "I Am Legend" tilbage i februar, hvor min far næsten kom op at slås med en af statisterne, så jeg har et lidt specielt forhold til filmen og glæder mig meget til at se den :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#8 filmz-xlarti 16 år siden

Til jer derude der ligesom jeg undrede sig meget over den totalt underlige / dårlige slutning så kan jeg informere om at det er IKKE den rigtige slutning. Den blev ændret pga. fokusgrupper og et typisk hollywood kompromis.

Once Will Smith, Anna and the boy lock themselves in the room with the glass wall in his basement (along with the unconscious female zombie), Smith tries to plead with the zombies, saying he can still cure them. However, Smith eventually sees/understands that all the zombies really want is the female zombie (who hasn't been cured and is NEVER cured). So, much like the scene in Jurassic Park: The Lost World where Jeff Goldbloom & co open the door to their trailer and give the mother T-Rex her baby back, Smith does the same. He takes a chance and unlocks the glass door and gives the dominate zombie the female back. The zombies surround Smith and kind of growl and intimidate him, but ultimately, all the zombies just walk away (with the unconscious body of the female in tow) and do absolutely nothing to Smith, the woman and the boy.

The next (and final) scene begins with a voice over from Anna talking about hope (or something... I was so pissed to be hearing her voice end the movie, I don't remember what she said, specifically) accompanied by shot (the next day) from inside a car (I think it was the red Mustang from the opening scene) with Smith, Anna and the boy driving away, leaving New York City, presumably to find the survivors Anna had spoken about earlier.


Så de tog en interessant historie med et udfordrende budskab og skrottede det til fordel for en almindelig monsterfilm. Vi kan da håbe på en Directors Cut om et par år..
Gravatar

#9 BN 16 år siden

#8:

Say what?? Dagbladet Informations anmelder havde da ellers fået mig til at tro at
Will Smith sprang sig selv og en flok zombier i luften i slutningen af filmen og derved reddede kvindens, men ikke sit eget liv
- denne anmelders undskyldning for at røbe dette, er at historien er blevet filmatiseret tidligere, ja, faktisk to gange før.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#10 filmz-Angel Eyes 16 år siden

#9: Ifølge Weekendavisens anmeldelse, så er slutningen heller ikke som antaget i #8. Men den skulle samtidig adskille sig fra bogforlæggets slutning...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

Skriv ny kommentar: