Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 BN 16 år siden

#10:

Ups ja, det var faktisk netop Weekendavisens anmeldelse jeg havde min viden om slutningen fra - ikke Informations.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#12 filmz-Is 16 år siden

Gider faktisk ikke engang se denne film i biffen. Der er mange der har talt så meget om den, men den vækker ikke min interesse...

Derudover er der mange andre film som vækker min interesse, fx Gone Baby Gone som jeg har ventet længe på, og har virkelig høje forventninger til...
Gravatar

#13 BN 16 år siden

#12:

Gider faktisk ikke engang se denne film i biffen. Der er mange der har talt så meget om den, men den vækker ikke min interesse...


velkommen i klubben.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#14 filmz-Is 16 år siden

13#
Tak ska du ha' :)
Gravatar

#15 mr gaijin 16 år siden

#7 Hvis statisten så ud som i traileren, kan jeg godt forstå, at din far følte sig truet :)
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#16 filmz-Alek 16 år siden

Jeg kunne ikke være mere enig i den anmeldelse!

Den første time af filmen elskede jeg ubetinget, pågrund af den stemningsfulde og ganske langsommelige opbygning, der gav sig god tid til at introducere hele situationen.
Den eneste anke her er de pinlige monstre. Det ville have fungeret meget bedre for mig, hvis der var kørt på antydningerne hele vejen igennem, og man aldrig fik dem helt at se.
Den sidste halve time, fucker tilgengæld en ellers vellykket film, fuldstændig op, og man fornemmer virkelig de steder hollywood har sat sig præg.
virkelig trist, at et meget mindre millionbeløb, og mindre (u)spektakulære cgi-effekter, ville have skabt en film klasser over.
Gravatar

#17 duuk74 16 år siden

Enig i den negative kritik i #1 og #4. Alt for meget "nu skal vi se at Will Smith kan spille skuespil" scener (virker ikke særlig godt), og fesne monstre.

5/10
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#18 Ash 16 år siden

Hvor kunne "I am Legend" have været en fed film. En meget interessant historie, med flere fine pointer som efterlader en med noget at tænke over, men det får den noget så eftertrykkeligt ødelagt for sig selv.

Og CGI-monstrene er simpelthen for pinlige. Selvom de skal ligne et eller andet levende, så mindede de mig frygteligt meget om robotterne i "I, robot".

3/6 - for Will Smith's præstation, og for den første time, or so, der fungerer pissegodt!
Gravatar

#19 filmz-DocDoom 16 år siden

Konklusionen er vist, at CGI bare endnu ikke er godt nok til at erstatte helel karakterer i film. Det gælder Gollum, Jar-Jar osv. Lær det nu, Hollywood, eller lær at lave bedre CGI!
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#20 filmz-xlarti 16 år siden

#9 Ja det er sådan filmen er - det jeg skriver er hvordan den var FØR den blev klippet om. Men der er lidt forskellige meninger om hvordan det så var den var. Det her kommer fra en der angiveligt arbejdede på effekterne:

The zombie chick on the table has a butterfly tattoo not the human one. She is the Alpha's (main zombie dude's) girlfriend/wife. He came for her and set everything up to get her. When they get in and start banging on the glass he commands his zombie dudes to stop and then draws a butterfly with his blood on the glass. Neville realizes that, opens the glass doors and wheels her out. At this point zombies are just standing around. There is actually a shot in the trailer from this version of the ending where one of the zombies hisses at him. So he wheels her out and gives her anti sedative. She comes to and makes out with her main zombie dude for a bit. He (main zombie) picks her up from the table and commands everybody to leave. Neville realizes that he killed about a hundred of em, he is the real monster. The last shot is the ford car leaving NY but I am not sure if Neville stays or goes..


Og ja - det jeg copy paster her stemmer heller ikke overens med bogen - men det ville stadig være en mere logisk afslutning på filmen efter min mening.

Skriv ny kommentar: