Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 BN 16 år siden

tilføjelse til #25 og #26:

Jeg er også uenig i kritikken af Vargerne i The Two Towers - jeg syntes, de både synede og fungerede optimalt.

Ligeledes med scenen hvor Ringen smelter i den glødende lava. Jeg syntes, scenen var flot, især da Ringens bogstaver lyste op en sidste gang, og eftersom så varm og glødende lava i lighed med flammer fra en ildebrand helt naturligt skaber et meget stærkt orange, kunstigt skær, var lavaen 100 procent vellykket. ... Det er ligesom med kunstigt lys, lamper og lygter, der i sagens natur giver et mere kunstigt og skarpere lys end almindelig dagslys. F.eks. kan vores egen stue herhjemme se flottere og mørkere ud i farverne om aftenen, mens det ser noget anderledes blegt ud i dagslys.

Min umiddelbare bedømmelse af CGI er altid baseret på, at tingene ikke ser uægte ud og derfor ikke distraherer. Og her mener jeg, at mange filmfans begår en fejl, idet de sidder og analyserer i stedet for at nyde og indleve sig i handlingen. De siger, de kan se, at det bare er effekter og CGI. ... Øh, sludder og vrøvl! Vi ved ALLE, at det er effekter og CGI, så hvor rimelig er sådan en betragtning?? Jeg ved da f.eks. også godt, at Robert De Niro
ikke døde i virkeligheden
i "Heat". Han fakede bare, den svindler! :-D

Eftersom Gollum og Vargerne på intet tidspunkt virkede (på mig) som om de ikke virkelig var til stede i scenerne, så kan det ikke betegnes som et faktum, at CGI og effekter ikke er vellykkede.

Det er og forbliver en smagssag, ligesom når en Robert De Niro-imitator af den ene part betegnes som perfekt, mens den anden part mener, at han ikke rammer De Niro's stemme rigtigt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#32 filmz-DocDoom 16 år siden

#28:
Yeah, for man optager jo hele filmen igen naar man skal indspille den paa Blu-Ray ... *host* *host* -.-

Den nåede Kadann så at svare på i #29, før jeg selv fik henvist til præcis det samme eksempel.

#30:
Er der nogen der ringer til Oscar-komitéen og beder dem trække deres Oscars for Bedste Effekter til LOTR-filmene tilbage?

1) Prisen er vel ikke uddelt kun for CGI-effekter..?

2) Hvis den alene ER udddelt for CGI, så - som du selv er inde på - er det i vidt omfang en smagssag, og selvom jeg måtte repræsentere et mindretal, så holder jeg dog fast i min holdning :-) Jeg synes fx ligeledes de tre nye Star Wars film (forunden af et sløvt manuskript) gennemgående er præget af overdreven brug af CGI, som om brug af CGI har været et mål i sig selv. Resultatet er scener, der ofte mest minder om en trailer til et nyt computerspil.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#33 filmz-Bruce 16 år siden

75-80% fungerede godt i LOTR filmen efter min ydmyge mening og det var særdeles tilfredsstillende, når man tænker på hvor omfangsrig den produktion var. Men som andre er inde på, så kørte PJ konstant med et enormt pres over hovedet, på at få færdiggjort hver film til jul, hvilket man tydeligt ser i ekstramaterialet og derfor er ikke alt blevet lige godt.

Vargene, Theoden og co's udbrud fra Helms Deep på hest, måden Rohan rytterne ridder gennem orkerne på den store slette i 3'eren og de udøde fra fra bjerget, var de absolut største brølere for undertegnede. En ting er at forblive i illusionen, en anden er at fortrænge det sete og det kunne jeg så ikke lige i disse scener. Men der skal nu mere til at fjerne det generelt gode indtryk af serien.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#34 filmz-DocDoom 16 år siden

#33: Lige præcis de scener du nævner har jeg nu ikke noget at udsætte på. Det må kræve et gensyn.

Og som du også er inde på: Grunden til at jeg overhovedet kritiserer filmene, er jo at jeg er helt vild med dem generelt. Derfor irriterer de ganske få øje-bæer mig også ekstra meget. Men jeg bliver ved med at være vild med dem; det er simpelthen den bedste filmpræstation i mange, mange år.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#35 BN 16 år siden

#34 - Doctor Doom:

det er simpelthen den bedste filmpræstation i mange, mange år.


Se, det er vi jo MERE end enige om! ;-)

Det er uden sammmenligning den bedst filmoplevelse jeg nogensinde har haft. En milepæl i filmhistorien.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#36 filmz-DocDoom 16 år siden

Jeg er enig. Jeg vil nok sige, at Star Wars A New Hope har gjort lige så stort indtryk på mig, men nu så jeg den også til biopremieren i Imperial i slutningen af 70'erne, da jeg var ca. 10 år. Jeg var ikke den samme knægt, da jeg forlod biografen.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#37 BN 16 år siden

#33 - bruce:

de udøde fra fra bjerget, var de absolut største brølere for undertegnede.


Hvordan det? Kunne du ikke lide at de var grønne og tågelignende, set på afstand (ligesom visse filmanmeldere har anket over)? Det kunne JEG til gengæld virkelig godt lide, fordi det gav illusionen af at de bogstaveligt talt susede gennem alt og alle for yderst effektivt og hurtigt at nedslagte orkernes hær.

måden Rohan rytterne ridder gennem orkerne på den store slette i 3'eren


Det synes jeg så til gengæld er en af de mest vellykkede scener, både dramatisk og visuelt, i hele filmen. Et stort øjeblik og stor filmkunst af Jackson og co.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#38 Kalle Ferm 16 år siden

Jeg er helt uenig med de fleste her - både jeg, og alle de andre jeg var afsted med til forpremieren var BLÆST væk!

Og så er der den religiøse side, som ingen af uransagelige grunde har kommenteret:

Jeg synes historien er meget stærk - også slutningen. Dels er det modigt, at de tør lade hovedpersonen dø i en blockbuster, dels er det utroligt interessant, hvordan de spiller på det religiøse hele vejen igennem. Diskussionen lyder gennem hele filmen:
- har Gud gjort det her, eller har han ikke?
- har Gud forladt de sidste mennesker?
- Intervenerer Gud i livet eller gør han ikke?
- svaret bliver givet gennem Will Smith, der ender som en frelserskikkelse - en Jesusskikkelse - for alle overlevende mennesker. Pigen fortæller at Gud har sagt til hende, at han har en plan, og det ender med at den plan bliver opfyldt.
Det interessante er også hvad han siger til the dark seekers, lige inden han ofrer sig selv for menneskelivet, det menneskeliv, der er det totalt modsatte af hvad the dark seekers står for, netop kærlighed og omsorg. Læg mærke til det.


En stor og god film som jeg skal se mange gange igen.
Glædelig jul!
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#39 filmz-Bruce 16 år siden

#37 Isoleret set, synes jeg ikke spøgelserne er dårligt lavet og især ikke, da vi præsenteres for dem inde i bjerget. Brøleren går, for spøgelsernes vedkommende, ikke så meget på cgi'en, som selve sekvensen, hvor de går i aktion.

Der lægges så meget energi i at portrættere slaget på Pelennor sletten og det gøres ved at introducere flere sideløbende historier, som alle kulminerer i flere sekvenser dér. Men ligeså snart spøgelserne arriverer, vupti, 1-2-3 og så kan vi godt lukke Pelennor kulisserne ned. De entrerer det Hvide Slot i bunden og på 5 sekunder har de nærmest udraderet alt det, som er bygget møjsommeligt op gennem en times detaljeret udpensling og masser af tålmodighed.

Rohan rytternes entré med Theodens storslåede oppiskning af soldaterne. Pyt, fyr en fed og vent på de uovervindelige spøgelser. Det tager dem kun et splitsekund. Det er ikke sikkert det er Jacksons skyld, men at han bare lægger sig klos op ad Tolkiens fortælling. Men eksekveret på lærredet, så ligner det i mine øjne en slags deus ex machina løsning, som desværre tager en stor del af glæden fra mig, af hele Pelennor slaget. Why all the fuzz, når vi alligevel har en brintbombe?

Sorry iøvrigt! Dette burde vi egentlig tage i en anden tråd :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#40 Riqon 16 år siden

#38 - Jeg fandt så den religiøse side aldeles uinteressant og poppet (for ikke at sige amerikansk) i det. Det føltes som om at spørgsmålene, du peger ud i din spoilerboks, bare blev stillet, fordi de var et obligatorisk element i en ærkenationalistisk apokalyptisk fortælling, og det gjorde sådan set bare, at filmen haltede endnu mere som dybsindig skildring af en ødelagt verden. Man fristes endda til at sige, der var mere gods at hente i Superman Returns på dét punkt. :)

(Det skal siges, jeg er praktiserende kristen - syns bare ik det kristne islæt var en nævneværdig styrke for filmen)
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: