Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Kalle Ferm 16 år siden

#50
Jeg mener ikke at en films kvalitet absolut bliver bedre fordi der er kristne referencer - langt fra. Men jeg synes at filmen i dette tilfælde blev styrket med den vinkel på tingene. Differences of opinions I guess.

Har ikke set Superman Returns...
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#52 nerdalmighty 16 år siden

Jeg er nok enig med de fleste her. Den første times tid var ganske interessant og fik opbygget en stemning med Will Smiths skuespil, men den faldt for mig vedkommende totalt til jorden med de sidste 20 minutters tid hvor historien brat afsluttes på en virkelig uinteressant måde.

Den alternative slutning der nævnes her, virker om noget mere interessant end den som man ser i biografen, men selv den lille ændring tror jeg ikke ville gøre meget for at rede filmen.

Jeg synes den ender med at fremstå som endnu en film i rækken af virus-udryder-næsten-alt-og-gør-resten-til-monstrer-men-en-enkelt -helt-redder-dagen blockbuster, som vi har set mange gange tidligere. Denne er blot en smule bedre end gennemsnittet (I hvert fald den første times tid).
Bøgerne.dk - Danske boganmeldelser på nettet
Gravatar

#53 Riqon 16 år siden

#51 - Okey dokey. :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#54 filmz-fidomuh 16 år siden

#38

Det er sjaeldent at "film-noerder" interesserer sig synderligt for de religioese sider, medmindre de udgoer et gennemgaaende element i historien.
Nok mest fordi ( dem jeg kender ihvertfald ) de fleste film-noerder som udgangspunkt ikke har en saerlig tro paa gud.

I "I am Legend" virker det paaklistret og ligegyldigt, det er blot random whine fra en forvirret toes.
Ikke engang Neville lader til at vaere interesseret i hendes whine, selvom slutning bar praeg af at de skulle have lidt mere religion ind over...

Havde de holdt sig til den originale slutning, saa kunne de have faaet meget mere ud af det religioese sidestykke ved at sidestille det med naturlig udvikling fx..
I slutningen her vises de jo netop kun som monstre som Neville skal udrydde, og pointerer ikke ( som bogen goer ) at det egentligt er Neville som er monstret i sidste ende :)
Did you see a sign on the front lawn saying: "Dead Nigger Storage" ?!
Gravatar

#55 filmz-smedt-meister 16 år siden

Synes da det var en glimrende sci-fi/horror film... Blev rimelig godt underholdt med alle de schocks man fik undervejs, har ikke tal på hvor mange gange jeg hoppede op i stolen.. hen af mod slutningen begynder det at glide lidt ud, men ellers en rigtige en fin film som ik lige skal lade sig snyde sig for.
Decemberens film er her.

4/6
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#56 filmz-LBA 16 år siden

For en gangs skyld, syntes jeg at Will Smith var god og overbevisende i sin rolle. Han klarede virkelig skærene uden at spille for meget "Will Smith" fra "Fresh Prince of Bel Air".
Synes denne film var udmærket underholding. Den gav nogle gode gys indimellem og et skræmmende billede af en ikke alt for fjern fremtid, og hvilket kaos en løbsk, uhelbredelig, vidtspredende sygdom kan forårsage.
Men desværre syntes jeg også at slutningen var en smule "cheesy". Lidt for let måske. Derudover, så kan man heller ikke ligefrem sige at selve plottet er særlig originalt. Og til sidst, men ikke mindst, så var jeg også en smule skuffet over CGI-grafikken indimellem. Det er set bedre, så derfor kunne den også være lavet lidt bedre.

Men alt i alt: En underholdende film, som jeg bestemt ikke vil have noget imod at se igen på et senere tidspunkt, når den er gået lidt i glemmebogen. Og ej at forglemme Will Smiths bedre og mere seriøse præstation.
Gravatar

#57 Musse93 16 år siden

Ej nu må i holde op :p Jeg var rigtig godt underholdt og smith spillede KLASSE! filmen blev bare bedre og bedre, men slutningen ødelagde det hele :( har næsten ikke set en film med sådan et dårlig slutning det skuffede mig virkligt :(
men filmen er pengene værd så dem som ikke har set den burde gøre det ;)

4/6 :)
Why So Serious?
Gravatar

#58 keitel 16 år siden

Var også godt underholdt, synes nu ikke slutningen var så slem som alle siger, den var måske lidt hurtigt overstået men ellers har jeg ikke noget at brokke mig over.
5/6
Gravatar

#59 database 16 år siden

Mega fed film !!! Bare ærgeligt at slutningen var så ringe ... ellers en utrolig flot film med topklasses skuespil fra Will Smiths side.


4/6 herfra
Gravatar

#60 Michael Andersen 16 år siden

#15 He he heldigvis ikke, men for at være helt præcis, så var det den her scene, vi rendte ind i. Vi stod først omkring hvor de sorte biler står, indtil vi fik at vide at vi lige skulle flytte os lidt. Det gjorde vi så og stillede os ved siden af et ægtepar, som stod og kiggede over på Smith og kompagni.

Filmfolkene vinkede os dog længere væk, men det opdagede min far ikke og han begyndte at tale til det her ægtepar. Manden blev dog lettere irriteret på min far og bad ham om flytte sig. Men så blev min far ligeså irriteret og sagde på gebrokkent engelsk, at hvis I kan stå her og se på, så kan jeg da også. Så måtte manden jo lige forklare at de altså var med i scenen som statister. UPS. I klippet ser man, samtidigt med at Smith kører væk, kort et ægtepar gå væk fra Triumfbuen, og gemt bag ved den står to danskere - den ene grinende og den anden lettere flov :)
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: