Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.
Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.
#61 The Watcher 16 år siden
#62 Pytter 16 år siden
7/10
#63 filmkorn.dk 16 år siden
#64 filmz-Jobler 16 år siden
will smith= sort/ dark?... med hensyn til det politisk korrekte...
#65 Crash 16 år siden
Den sidste halve time, går dog helt i vasken, og det er virkelig en skam, da det ellers var så en vellykket film, som på sit flotteste vis, imponerede mig stort set, igennem hele filmen, dog udover den sidste halvtime. Synd at filmen skal have sådan en brat halvknækket ende, og jeg havde set langt flere muligheder i den. Syntes ikke svarene blev lukket ordentligt, og jeg er virkelig trist over, at der ikke kommer flere film i rækken. Dog er det Will Smith som trækket filmen op, og han gør virkelig et fabelagtigt arbejde, stor ros til helten.
#66 ks 16 år siden
Desværre kommer der efter ca. 1t15m et dratisk vendepunkt. Specielt var jeg skuffet over den måde "monstrene" opfører sig på. Filmen gør meget ud af at sætte situationen op i et realistisk scenarie, hvilket gøres meget velykket i løbet af den første time. Desværre vender situationen derfra, og jeg er specielt meget utilfreds med måden hvorpå man vælger at fjerne filmens apokalyptiske fokus og istedet gør den til en Resident Evil klon. Mere specifikke kommentarer kommer lidt i spoiler box, just in case.
Hvad sker der for de zombier? Det er meningen, at de skal være en muteret form for mennesker, der ikke er så meget anderledes end os selv, udover den virus de bærer i kroppen. Men på hvilket tidspunkt i filmen lærer vi, at den virus tilsyneladende giver dem kræfter, der er fuldstændig umenneskelige. De kravler op ad vægge som en anden Spider-Man, og mest absurd af alle scener smadrer de deres menneskelige knogler mod panserglasset i slutningen af filmen igen, igen og igen - men tilsyneladende har denne virus gjort deres knogler noget mere elatistiske end normalt - for slås i stykker, det kan de i hvert fald ikke!
En sørgelig, sørgelig måde at underminere sit eget oplæg på.
Desuden forstår jeg ikke helt, hvordan "zombie-lederens" intelligens hænger sammen med den tese, at denne virus fjerner deres menneskelige intelligens og sociale forståelse. Det kan vel accepteres, at han er stærkere end de andre, men at han ligefrem sætter fælder op og opfører sig som en anden "computer-spilsboss" er fuldstændig til grin.
Derudover er der også en masse plothuller, men dem vil jeg tror de fleste bider mærke i, så det undlader jeg bare at nævne - for nu :)
Jeg ville i øvrigt sætte pris på, hvis nogle lige kunne fortælle mig hvordan bogens slutning adskiller sig fra filmens? Filmens er nærmelig ganske udpræget en Hollywood slutning, hvilket jeg tvivler på, at bogen er.
#67 Michael Andersen 16 år siden
Mr. Lawrence's biggest challenge came a week into the production, when actors portraying victims of the rabieslike virus romped around on camera, but looked too much like romping actors wearing prosthetics. Mr. Lawrence, with the studio's blessing, decided to enhance the actors with computer-generated effects, adding millions to the movie's cost and weeks to its postproduction timetable.
"We just weren't able to get out of people what we really wanted," he said. "They needed to have an abandon in their performance that you just can't get out of people in the middle of the night when they’re barefoot. And their metabolisms are really spiked, so they're constantly hyperventilating, which you can't really get actors to do for a long time or they pass out." NYTimes
Det blev åbenbart et valg mellem pest eller kolera så.
#68 filmz-Bruce 16 år siden
Det fucking CGI er en pest, som gør Hollywoods ansatte pisse dovne. Som om det lort er svaret på alle bønner, når noget bliver svært. En mand i en sort gummidragt fra 1979 i de rigtige omgivelser, var og er 100 fold mere skrækindgydende og realistisk, end de CGI figurer vi ser næsten 30 år senere. Dovenskab er det, at man ikke gider bruge sin hjerne på at tænke nye idéer, men sætter computer nørder til at visualisere det.
#69 elwood 16 år siden
Hmm jeg vidste ikke det var hende, jeg havde altid troet det var en mand i et kostume/CGI
8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#70 filmz-Bruce 16 år siden