Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#121 filmz-ab 14 år siden

God pointe. Han må ihvertfald stå alene om dommen, og glæde sig over, at hans kollegaer har fået fede oplevelser.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#122 filmfan 14 år siden

Uden selvfølgelig at vide det, vil jeg tro at anmelderen er "in sync" med de fleste af sine læsere, og set i det lys er anmeldelsen rigtig god forbrugerrådgivning. Filmen er kort sagt noget moderne mumbo-jombo, rent volapyk, det rene virvar, som det er svært at blive klog på.

Nu er JP's læsere eftertrykkeligt advaret, verden er som den plejer, og hvis læserne lukker øjnene og virkelig koncentrerer sig, så er verden måske også dejlig fri for film, som de umiddelbart ikke forstår, når de åbner øjnene igen. Hvis ikke, så må de hente Olsen Banden og Slå først Frede ned fra reolen endnu en gang.
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#123 Mads83 14 år siden

#122: Dette ville være udtryk for en populistisk tankegang, der i virkeligheden blot lefler for deres abonnenter og dermed undergraver den ædle kunst, at anmeldere kritisk og kompromisløst analyser værker (hvilket han forhåbentligt gør i egen optik, jo!)...
Gravatar

#124 Graversen 14 år siden

Syntes det er lidt komisk at JP's anmelder giver den middel karakter, fordi han ganske enkelt ikke forstår den. Jeg syntes ikke den var så enormt svær at forstå, men han er nok ikke den eneste som ikke kan forstå den og hans karakter er da ud fra hans opfattelse forståelig. ;)
Who else's opinion would it be?
Gravatar

#125 filmz-Bruce 14 år siden

#122 Nu er jeg JP læser med abonnement og jeg skal nok give dig tilbageløb senere, hvorvidt jeg er "i sync" med anmelderen :)

Nu skal man jo heller ikke tro, at alle anmeldere har samme forudsætninger eller præferencer for at anmelde film.

Skovshoveds sognepræst Johs. H. Christensen har siden 1994 anmeldt film og litteratur for Jyllands-Posten. Inden da fungerede han som anmelder ved Kristeligt Dagblad og Det Fri Aktuelt.

Således kan man Thomas Treo bliver også sat til at anmelde en masse musik, han egentlig ikke bryder sig om og Benway har da også haft et par uheldige film ifht. "hvad han normalt ser" og måske havde Narniabæver givet samme film 10. Sådan er anmelderhvervet også. Johs. H. Christensen er ikke én, som smider om sig med 5 og 6 stjerner, som man kan se, han er faktisk ganske kritisk og eftersom han rosende nævner Alain Resnais, så er det ikke sikkert, at han ser efter de samme kvaliteter i film.

Hvis det er et ankepunkt, således at skulle være bedre "rustet", advokerer man så for, at de "bedst egnede" til en given genre, altid får anmeldelsestjansen? Eller er man ikke en værdig anmelder, hvis man ikke forstår den film man anmelder? Eller kunne det tænkes, hvis en film er tvetydig, at anmelderen blot ikke er til fals for de fortolkninger, som andre ser?

Syntes det er lidt komisk at JP's anmelder giver den middel karakter, fordi han ganske enkelt ikke forstår den

Hmm det er da en ganske udbredt fremgangsmåde med 2001 A Space Odyssey, både for anmeldere og almindeligt dødelige.

Ihvertfald bliver det meget nemt at afskedige anmeldere rundt omkring, som har givet udtryk for, at de ikke forstår 2001 eller diverse Lynch film.

Det er således ikke min opfattelse, at hr. Johns. H. Christensen, skulle være ret meget mindre begavet udi kunsten at se film end så mange andre.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#126 filmkorn.dk 14 år siden

a@babo (120) skrev:
tournesoller (112) skrev:
a@babo (103) skrev:

Dømt ud fra din top liste, så burde kolde og distancerende film ikke været noget problem. Zombieland, Thing, Down of the dead ec, er da så kolde med minimalt indhold i.

He he, den liste er ikke repræsentativ for min smag, har ikke opdateret den længe.

The Thing har en fantastisk stemning, så kold nej.
Dawn of the Dead, kold? Det er jeg ikke enig i.
Zombieland er da heller ikke kold. Herlig humor og sød stemning.

Jeg er selv fan af The Thing, men det er da en kold og kynisk film, uden følelser. Jeg tror ikke jeg forstår dig i det hele taget :-) Er dens gode stemning indikator for, at den ikke er kold?

Samme gælder Zombie filmen. Herlig morsom, men kulørt underholdning uden følelser, eller større ideer med galskaben. Zombieland også, jeg kan sq ikke relatere til den slags film eller opbygge et forhold til historien eller personer, selvom de er sjove. Ergo er de da totalt kolde film indeni. Men vi opfatter vist ordet aderledes.

Jovist, The Thing er kold og kynisk, men det er ikke som sådan en kold film. Med kold mener jeg nok nærmere distancerende. Det hele ser flot og lækkert ud, men jeg bliver aldrig rigtigt grebet helt af det. Det gør jeg af The Thing - på trods af dens nihilistiske tilgang til livet :)
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#127 chronaden 14 år siden

SE nu filmen først, Bruce :D

Kender sq ingen der kan være så aktiv om en bestemt film uden at have set den endnu :P
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#128 filmfan 14 år siden

#125 Jeg tænkte nok, at du var en af kernelæserne. Jeg håber, du har fanget alle mine slet skjulte forsøg på hån, spot og latterliggørelse ... ellers vil jeg gøre mig umage med at komme op med nogle flere ;-)
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#129 elwood 14 år siden

Prøv og led efter en bruger ved navn naite22 og så Superman Returns, så skal du se en der vidst slår bruce med flere længder hehe.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#130 filmz-ab 14 år siden

hehe! Jeg må nøjes med at sige, at jeg slet ikke forstår dig :-)

Bruce har jo allerede anmeldt filmen, vidste du ikke det? :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: