Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#111 filmz-Bruce 14 år siden
#112 filmkorn.dk 14 år siden
He he, den liste er ikke repræsentativ for min smag, har ikke opdateret den længe.
The Thing har en fantastisk stemning, så kold nej.
Dawn of the Dead, kold? Det er jeg ikke enig i.
Zombieland er da heller ikke kold. Herlig humor og sød stemning.
#113 filmfan 14 år siden
Jeg ser det som et udtryk for arrogance over for filmen ... han praler med, at han ikke gider svinge sig op til åndeligt niveau, der gør ham i stand til at forstå handlingen. Filmen har forstyrret hans middagssøvn - han vil tilbage på sofaen så hurtigt som muligt.
Når han lader sig knække allerede ved mødet med titlen, så er der noget der tyder på, at han ikke er villig til at give filmen en fair chance. Men som han selv undskylder sig med, er han nok ikke for klog ... men hvorfor er det så, at han får lov at skrive om film I JP?
#114 Mads83 14 år siden
Nu vil jeg ikke begynde, at grave i handling, plotdetaljer etc. da det vil ødelægge førstegangsoplevelsen for mange, der endnu ikke har set den, men anmelderen lader altså til, at have efterladt de små grå på stuebordet, da han så filmen...
#115 filmz-Bruce 14 år siden
Ok. Jeg forstår så hans indledende sætning, som en reflektion efter filmen. Hans forståelse og oplevelse sat i relief til titlen. Jeg skal ikke kunne sige, hvorvidt han har forstået eller ej, men jeg læser det ikke som hans reaktion inden han har set filmen.
#116 filmz-ab 14 år siden
#117 filmz-Bruce 14 år siden
#118 filmz-ab 14 år siden
Enig da
#119 Mads83 14 år siden
Ja, filmens tilgang kan/er ikke ligetil, men dette er ikke en "almindelig" borger, der anmelder filmen, men en (går jeg stærkt ud fra) uddannet person indenfor feltet, der skriver for én af Danmarks største aviser = Han burde være "rustet" bedre til opgaven med den filmbagage han har.
#120 filmz-ab 14 år siden
Jeg er selv fan af The Thing, men det er da en kold og kynisk film, uden følelser. Jeg tror ikke jeg forstår dig i det hele taget :-) Er dens gode stemning indikator for, at den ikke er kold?
Samme gælder Zombie filmen. Herlig morsom, men kulørt underholdning uden følelser, eller større ideer med galskaben. Zombieland også, jeg kan sq ikke relatere til den slags film eller opbygge et forhold til historien eller personer, selvom de er sjove. Ergo er de da totalt kolde film indeni. Men vi opfatter vist ordet aderledes.