Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#171 Lord Beef Jerky 14 år siden

Jeg byder ikke på fremragende læsning, men giver blot lige min mening så kort som muligt.
Indledningen på de første 45 minutter fungerede ikke specielt godt på mig. At forklare og forklare igennem diverse dialoger, i stedet for blot at vise det igennem sekvenser virkede kynisk, distanceret, koldt eller hvad man nu ellers har lyst til at kalde det. Der manglede i den grad følelser og humor. Til gengæld kom det bagefter. Den sidste times tid bliver det hele nemlig vist i stedet for forklaret, og her er alt fra nytænkende action til sød humor og de helt store følelser. Filmen er ikke specielt kompliceret, men for et mainstream publikum, gælder det dog bestemt om at holde tungen lige i munden. Jeg blev desværre aldrig direkte grebet af handlingen, men det er en pissegennemtænkt film (det er jo Nolan, og han ved præcis hvad han vil) og den er spækket med små detaljer, kreative ideér og naturligvis den obligatoriske åbne slutning, der i den grad vækker minder om The Prestige.

Det kan være et gensyn vil enten smide min endelige karakter en op eller en ned, men som det er nu, ender jeg (præcis ligesom anmelderen) på de 4 stjerner. Og inden jeg bliver angrebet, JEG HAR FORSTÅET FILMEN! =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#172 JannikAnd 14 år siden

#169 - Skål! Skål for konsensus, og skål for prinsgemalen Nolan på denne hans fyrretyvende fødselsdag :)
Gravatar

#173 filmz-ab 14 år siden

Well, what a damn surprise :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#174 filmz-ab 14 år siden

Så fik jeg allerede genset (og bekræftet) dette pragtværk, og den strøg til tops over de bedste af de bedste filmoplevelser. Den bringer mig en glæde, som er ubeskrivelig.

6/6
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#175 ks 14 år siden

Jeg var også inde og se den igår aftes i en sjældent fyldt Sal 1 i BioCity. Utroligt, at vi allerede er på side 4 her på Filmz, og der har næsten ingen diskussion været om filmen endnu. Hvorvidt det siger mest om Filmz eller filmen, vil jeg ikke være dommer over.

For mig var Inception et actionbrag med omtanke. Den vil mægtig gerne have os til at tænke og filosofere, og jeg vil gerne indrømme, at dens logik var meget gennemført, original og satte en perfekt baggrund for filmens præmis.

Desværre foregår den i et så dramatisk tempo, at man aldrig rigtig får lov at tænke. Nolan har en irriterende tendens til at krydsklippe i alle hans actionsekvenser. En tendens, han desværre også praktiserer i begge Batman film. Her er det med til at afbryde vores tankestrøm og empati med karakterne gang på gang. Særligt mod slutningen er det decideret irriterende, da en afsluttende actionscene absolut skal krydsklippes med en følsom, personlig scene. Hvorfor? Det giver ingen mening. Vi kan godt holde styr i trådene, uden at vi hele tiden skal se, hvad der sker på tværs af de forskellige drømmelag.

Ultimativt en rigtig god film, der desværre lidt underminerer dens eget ellers intelligente oplag. Hvorfor opfordre os til at tænke uden at give os et pusterum til at gøre det i? Jovist, en rigtig, rigtig solid actionfilm. Men desværre ikke mere end det.

Og et sjældent set fabelagtigt lyd design. Glæder mig til at høre BluRay'en herhjemme :)
Gravatar

#176 Skeloboy 14 år siden

Bruce (160) skrev:
Den absolut største optur, var Copp og Mal's sidehistorie, som indeholdt rigeligt med filosofiske muligheder.

Præcis det, der er med til at hæve filmen. Jeg var overrasket over for meget plads det fik, og det er også noget af det, der er med til at hæve filmen gevaldigt.
Bruce (160) skrev:
Nolan har således begået en rigtig god actionfilm, som qua sine lange udredninger og snirklede forklaringer virker mere intelligent end den egentlig er

Helt enig.
Bruce (160) skrev:
Det virker som om Nolan enten tager unødigt hensyn til publikum og/eller ikke har nok tiltro til at filmens røde tråd kan fungere uden at blive skåret ud i pap.

Jeg var nervøs for, at det skulle være et problem. Men synes det var helt i orden, vi fik den forklaring, vi fik.

Apropos de sidste 10-15 minutter(skrevet med fed, for ekstra advarsel):
jeg lagde mærke til, at når lagene af drømmeverdener kollapser og de får skubbet, så sker det på samme tid. Det irriterede mig lidt. Selvfølgelig behøver der ikke været noget fejl i det, for filmtid kan være tricky. Men selv hvis, tiden er "bøjet" for spændingens skyld, så er der forud brugt en del forklaring på de forskellige lags drømmetid. Det irriterer mig lidt, at de så vågner "på samme tid" i alle lag
Gravatar

#177 ks 14 år siden

Er det ikke hele grundlaget for, at de kan vågne? Kicket skal ske samtidig på tværs af lagene.
Gravatar

#178 Lord Beef Jerky 14 år siden

Lige den del havde jeg ingen kvaler med. Måske skulle der lige gå en smule længere tid, da tiden bevæger sig anderledes fra lag til lag, men det virkede som en meget sjov effekt, at se dem vågne op i et lag, for dernæst at vågne op i det næste og så det næste.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#179 Skeloboy 14 år siden

Jo, men tiden i de forskellige lag er jo meget forskellige. Hvilket de også pointere flere gange.

Det er heller ikke et stort ankepunkt. Men alligevel, er det lidt irriterende, når de bruger meget tid på at snakke om drømmetid i de forskellige lag, og de så glemmer det til sidst. Men det fungerer jo ganske fint
Gravatar

#180 filmz-Bruce 14 år siden

Je ne regrette rien af Edith Piaf, burde ihvertfald afspilles MEGET langsomt nede i de forskellige lag :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: