Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#181 chronaden 14 år siden
Rigtigt godt review, du rammer den egentligt meget godt på dine kritik punkter - havde faktisk sagt til mig selv du ville give den præcist 7 inden du havde set den :P
For mig selv, så skal jeg stoppe med at give karakterer når jeg lige er kommet hjem, jeg er ALT for oppe og køre og fanboyagtig, den startede på 9 pil op, og er nu på 8 pil ned.
Som mange andre har været inde på, så er hovedkritikken for mig personligt manglen på "suspense", da jeg kom ud af bio formulerede jeg det så lidt anerledes til min mate, noget ala "jeg sidder her bagefter og manglede generelt noget UMF i maven" :P.
Det er en klassisk "heist" film ja, og i dem er netop suspense og god action nøgleord, der ER god action i Inception, men der er også meget dårlig (ala hele lag 4 is"palads" scenen), og som du også siger Bruce, Nolan skal stoppe med at skære alting ud i pap og være mere kompromiløs generelt.
Med det sagt, stadig en herreherlig film :)
#182 filmz-Bruce 14 år siden
Den opfattelse jeg har lige nu, når jeg gennemtænker filmen i deja-vu hastighed er, hvor hurtigt den egentlig er pacet. Der er meget lidt tid til refleksion. Med 148 minutters spilletid og meget lidt, om nogen, spildtid, er der ikke meget plads til dette, men jeg savner at kunne NYDE og fokusere på de mange flot koreograferede sekvenser, men som i de hurtige krydsklip får reduceret en del af det fascinations potentiale, som de helt sikkert besidder.
#183 NicklasTM 14 år siden
Jeg synes hvertfald det er lidt ondt imod Nolans hårde arbejde og solide scriptwriting at lægge "Inception" ved siden af "Shrek den lykkelige" og "Nanny McPhee" rent karaktermæssigt. Og en stjerne mindre end "Sådan træner du din drage" (Seriously - WFT!?!?!?)
Det er denne film altså for unægtelig god til! Og det har fuldstændig ødelagt min tiltro til denne anmelders dømmekraft.
Men selfølgelig er det jo stadig bare hans mening. Jeg har også før hørt om en der synes Memento var røv dårlig.
#184 filmz-Bruce 14 år siden
#185 MTK 14 år siden
Men at drage paralleller til film som 2001: A Space Odyssey, og selv The Matrix er i mine øjne på ingen måde berettiget. Det vidner mest af alt om kortsynethed.
#186 Lord Beef Jerky 14 år siden
#187 Collateral 14 år siden
#188 BN 14 år siden
Indlæg nr. 189: Nej
Indlæg nr. 190: Jo
Indlæg nr. 191: Nej
Indlæg nr. 192: Jo
Indlæg nr. 193: Nej
Indlæg nr. 194: Jo
;-)
#189 Ambus 14 år siden
Absolut en af de mest seværdie actionfilm jeg har set længe. Regner også med at skulle ind og se den igen.
Skuespillet var i top, specielt DiCaprio og Cillian Murphy brændte igennem for mit vedkommende. Murphy er efterhånden ved at være en af mine favoritter, specielt efter Red Eye, hvor han løfter en middelmådig film til det seværdige.
Mit største ankepunkt er dog at jeg aldrig følte at jeg kom ind på livet af nogen af de andre karakterer. De spillede godt, men blev aldrig til mere end bønder i et meget stort skakspil.
Historien synes jeg til gængæld var god nok til at opveje dette. Selvom filmen kan tolkes på forskellige måder, og man sikkert får mere ud af den ved andet gennemsyn, tror jeg aldrig den vil blive betragtet som et mesterværk, i samme stil som Memento. At så mange anmeldere efterhånden har givet den 6/6, overrasker mig lidt. Det synes jeg passede bedre på The Dark Knight, der gjorde meget større indtryk på mig efter første gennemsyn.
Ps. Slåskampen i hotellet hvor tyngdekraften ændrer sig, er en af de mest underholdende actionscener jeg har set i lang tid! Virkelig godr skruet sammen
Hvis jeg skulle give en karakter ville jeg ende på 5/6:)
#190 Bobby Singer 14 år siden
Nolan har ikke lavet et mesterværk med Inception, han har tilgengæld lavet en medrivende thriller med et originalt koncept og alle de medvirkende gør det ganske godt. Leonardo Dicaprio bliver kun bedre og bedre for hver film han medvirker i og dette er denne film et ganske godt eksempel på og slutningen som jeg ikke vil komme nærmere ind på her, for den skal man selv opleve ligesom resten af filmen, fandt jeg faktisk rigtig rørende ikke mindst på grund af Cobbs, Dicaprios karakter, historie og hans indlevelse i karakteren.
Jeg har lige skimtet et par hurtige anmelder citater af her efter jeg har set filmen og har lagt mærke til at nogle anmeldere har haft svært ved at finde ud af hvad der forgår i filmen. Uhm det har jeg umiddelbart svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre, da jeg finder den rimelig meget lige ud af landevejen, hvis du bare følger med i filmen. Den er ærlig talt ikke særlig svær at forstå. XD
Nå men jeg synes Inception er et rigtig godt bud på en lidt anderledes thriller, med et koncept som er ganske godt udført, og som jeg i hvert fald ikke har set før i andre film.
5/6