Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#221 filmz-ab 14 år siden

Men nu er Inception jo ikke Juno (heldigvis) og Page skal ikke mere i Inception, end blot være den hun er, arkitekt - men hun er jo netop fin i rollen, da det reelt er hende der hjælper DiCaprio's karakter mod den erkendelsesrejse. Så helt tynd fandt jeg hende nu ikke. Leo var den bedste, men Murphy var for mig på toppen, og han spillede med følelser. Marion var også super. Jeg ønskede så en smule mere af Levitt, selvom han var sej i actionscener, men jeg troede at han havde en mere central rolle.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#222 Kruse 14 år siden

a@babo (221) skrev:
Men nu er Inception jo ikke Juno (heldigvis) og Page skal ikke mere i Inception, end blot være den hun er, arkitekt - men hun er jo netop fin i rollen

Og det er også det jeg siger :)

Hun er fin i rollen, men hun har efter min mening bare ikke nok i sin karakter til at løfte præstationen over "fin". Cillian Murphy var faktisk også ganske god, det har du ret i. Igen så har hans karakter også mere fylde end medlemmerne af Cobbs' hold.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#223 filmz-ab 14 år siden

Jeg var også bare uenig i, at hendes rolle skulle være tynd. Den er fin nok, men de personer man holder med, er Leo, Murphy og Marion - følelsesmæssigt. Resten er mere brikker i dette udspil. Man alligevel kan personerne hver deres "ting", så man husker dem på en eller anden måde. Ham Hardy var ganske fornøjelig i filmens få morsomme øjeblikke. Som sagt, jeg havde set Levitt i en mere central rolle.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#224 Fable 14 år siden

Af Nolan har jeg set Memento, The Prestige, Batman Begins, The Dark Knight - og nu også Inception. Sidstnævnte er efter min mening den ringeste (hvilket i sig selv ikke siger så forfærdelig meget).

Jeg kan meget godt lide en af anmelderens indledende sætninger: "Spørgsmålet til Nolans nyeste værk er derfor enkelt: solid eller unik? Dårlig er ikke en valgmulighed.", for det var noget i samme stil jeg selv tænkte, da jeg ventede på at den endelig skulle starte. Det er Nolan, ergo kan den umuligt være dårlig. Det er den heller ikke, for håndværket er som man kan forvente, pletfrit - strukturen, opsætningen og skuespillet er i top. Filmen er intelligent, kræver at man følger godt med, men giver også anledning til refleksion over de dybere lag i filmen, fx. tematikken omkring drømme og virkelighed.

Men - personerne er simpelthen kedelige. Måske ikke set ud fra et poppet teenage-synspunkt, for karaktererne har altid lige en smart bemærkning i ærmet, og et udseende som supermodeller. Men det er også alt man bliver budt - overfladiskhed. Di Caprio's figur er nok den bedste, hvilket også hænger sammen med at det er den eneste man egentlig kommer til at kende! De andre er bare statister.
Man bliver kastet ud i historien, hvilket for mig gjorde at jeg ikke rigtig kunne engagere mig i Cobb's forhold til sine børn og Mal. Det bevirkede selvfølgelig også at den lykkelige slutning for mig ikke var speciel lykkelig - snarere ligegyldig.

For mig at se var hele filmen indhyldet i en drømmeagtig tåge, hvilket nok også var meningen, filmens plot in mente, jeg synes bare det ville have klædt den at komme lidt ned på jorden. Færre bombastiske, matrix-agtige kampscener og mere personskildring.

6-7/10
Gravatar

#225 Nicki52 14 år siden

Fable (224) skrev:
Di Caprio's figur er nok den bedste, hvilket også hænger sammen med at det er den eneste man egentlig kommer til at kende!

Det er jo også meningen fordi at man fortæller en historie om Cobb, så er det begrænset hvor meget man kommer til at kende de andre. Men jeg er uenig i at Di Caprios figur er bedst, synes Marion Cotillards var bedre som underbevistheden af hans kone.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#226 wimmie 14 år siden

Jeg er meget enig i Kruses vurdering og beskrivelse - måske er jeg en anelse mere begejstret - jeg sad gennem filmen og nærmest mærkede hvordan den krøb op af karakterskalen efterhånden som handlingen skred frem ;)

Jeg lander på 9/10 - ikke tæt på en 10'er men en ganske solid 9'er. Filmen er ikke et mesterværk men den kunne godt gå hen og blive en personlig favorit :)

Jeg synes egl. ikke det gjorde noget at der ikke var nogen af personerne der virkelig trådte frem, for i stedet for en dominerende hovedperson havde man et team af næsten ligestillede. Enig i at alle personerne godt kunne have haft lidt mere dybde, men det var ikke noget der generede mig som så :)

Jeg har set de fleste af Nolans film og Inception kommer nok på en fin andenplads :)

1. Memento 10/10
2. Inception 9/10
3. The Prestige 8-9/10
4. The Dark Knight 7/10
5. Insomnia og Batman Begins 6-7/10
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#227 lagoni 14 år siden

Sikke en skuffelse. Gennemført flot håndværk dog, utrolig flot film og næsten brillant skuespil. Dejligt at se DiCaprio som rigtig voksen. Men jeg fortsår slet ikke hypen derudover. Den sagde mig ikke det store og har desværre svært ved at sætte en finger på hvorfor. Jeg forstår desuden ikke den store virak om den skulle være svær at forstå - joda, den var forvirrende til tider, men jeg har da set film der var betydelig sværere at gennemskue.

Vil nok give den 3 eller 4 ud af 6, for det er da en 'ok' film og som sat utrolig flot og vellavet, den virkede bare lidt ligegyldig bagefter.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#228 filmz-T-bird 14 år siden

Fantastisk film. Endnu bedre end The Matrix imo.
Gravatar

#229 buddinge 14 år siden

Fed og underholdende film. Eneste kritikpunkt fra min side er den manglende personskildring af de andre i banden. sikken et soundtrack. Super! 5/6
Honestly, have you ever seen anything like this?
Gravatar

#230 BN 14 år siden

Jeg har lige set filmen, og hold da op hvor skal man være en ukritisk fanboy med hang til mainstream film for at kunne lide sådan noget makværk!

2/6 herfra

Begrundelse:

Nah, det passer ikke helt. ;-) ... Jeg synes, det er en fantastisk film, som jeg lige vil vente et par dage med at skrive mere detaljeret om.

Men jeg giver den foreløbigt karakteren 6/6.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: