Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#311 filmz-ab 14 år siden

Jeg finder det lidt sjovt, som alle liiiige skal understrege, at filmen er let at følge med i :-) A walk through the park, det er næsten det første man skriver. Men når man så går ned i detalje, ja så er filmen en labyrint uden udgang :-) Ironisk!!
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#312 filmz-Bruce 14 år siden

At den ikke har nogen udgang, behøver jo ikke at være en svær konklusion :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#313 elwood 14 år siden

#311 nok på grund af diverse artikler og det, som sagde det modsatte, det kaldes modbevis 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#314 filmz-ab 14 år siden

Tingene skal da nok vendes en del gange, før man konkluderer der ingen udgang er :-) så helt let er det nu altså heller ikke :-)

hehe! Man får læst alt muligt idag om en film..
Gravatar

#315 elwood 14 år siden

Hovedteksten på alle de indlæg der havdee været, var at filmen ikke var til og følge med i at den var for intellektuel.

Jeg siger ikke filmen ikke har dybde/lag, blot at handlingsmæssigt var det nu nemt nok og følge med, jeg og sikker andre havde fået det indtryk, at folk sagde den ikke sku være til og følge med i.

Dette er ikke sandt, så kan man så begynde og tage alle fortolkningerne bagefter 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#316 The Insider 14 år siden

Det var en stor fornøjelse at gense Inception i går og dermed få bedre styr på al dens exposition. Men for dælen da... selve oplevelsen af at se den i går i CinemaxX's sal 1 var en af de absolut værste biografoplevelser jeg nogensinde har haft.

Nej, jeg taler ikke om den sædvanlige puplikumstøj... folk var faktisk ganske gode til at tie stille og lytte efter - formentlig fordi der er så meget, man er nødt til at høre :-) Men, men, men... præsentationen var møgelendig, og hverken 80 eller 8 kroner værd.

Jeg har flere gange hørt nu - og i går fik jeg det bekræftet - at CinemaxX skruer ned for centerhøjtaleren og op for de andre højtalere. Kunne mærke det med det samme, og jeg huskede stadigvæk min oplevelse af filmen i L.A.'s ufejlbarlige ArcLight-biograf, hvor billed- og lydkvalitet var til 11 ud af 10, og jeg bed mærke i den enorme kvalitetsforskel.

LFE-kanalen overtrumfede dialogen fuldstændig. Først tænkte jeg, at lyden var alt, alt for lav (som den ALT for ofte er i vores generelt pinlige danske biografer), men da lydeffekterne indtraf, kom jeg på andre tanker. Bassen var usandsynligt høj, og flere gange var jeg ekstremt glad for, at der var undertekster, for flere ord gik næsten tabt. Ofte er der ikke noget bedre, end når en subwoofer brummer igennem, og jeg elsker en bombastisk bas lige så meget som de fleste, men her røg lydens mange nuancer fuldstændig fløjten.

Og den overdrevne bas var ikke det eneste problem - centerhøjtaleren var alt, alt for lav, og så havde lyden praktisk talt ingen diskant. Skud og eksplosioner lød som håndklap, og - "bedst" af alt - den vanvittige bas fik til sidst overbelastet en af højtalerne, så den skrattede og rystede de sidste 30 minutter. Her fornemmede jeg omsider, at jeg ikke var den eneste, som bed mærke i den rædselsfulde lyd, da flere spejdede efter den defekte højtaler. Fy for satan i helvede.

Jeg har snart ikke længere lyst til at smutte i Bio. Blu-ray er på så mange leder og kanter at foretrække efterhånden. Glæder mig dæleme til at skrue op for Inception i hjemmebiografen til den tid :-)
War. War never changes.
Gravatar

#317 filmz-Bruce 14 år siden

#316 Stumfilm FTW!!! :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#318 filmz-ab 14 år siden

Man hører godt nok om disse problemer, ja. Min lokale biograf er også fuldstændig skod, så jeg tager ofte til Ålborg's biocity eller Struer. Struer har efter min mening noget af det bedste lyd. Jeg har ligeså lige genset Inception (igen igen) i Struer med Level 7 (gør det vist hver mandag) og jeg blev BLÆST væk da. Blæst væk. Også fra Centerhøjtaleren, hvor dialogen var ren og dejlig høj. Så modsat dig, fik jeg min bedste oplevelse hvad lyd angår.
Gravatar

#319 kasperlemvigh 14 år siden

Som flere andre herinde er jeg enig med anmelderen i flere henseender, ikke mindst i karaktergivningen.

Jeg har kun set filmen en enkelt gang, hvorfor detaljer mht. den logiske sammenhæng i filmen ikke står mig helt klart, men filmen har efter min mening en række problemer på andre fronter. For at nævne et par stykker:

1) Både DiCaprio og Cotillard er set bedre, jf. f.eks. hhv. Revolutionary Road og Spurven
2) Den unge, kvindelige arkitekt er møgirriterende og lige lovlig skarp
3) Actionsekvenserne er decideret kedelige/monotone, jf. f.eks. skyderierne i og omkring "isborgen".

Har læst dette et andet sted, men må erklære mig enig i vedkommendes undren: Hvem fanden spankulerer rundt i 50 år og bygger bygninger/byer i en mennesketom verden? Arkitektur er spændende, men come on.

En ret overvurderet film efter min mening, som mange andre af Nolans film i øvrigt (!), men 4 ud af 6 stjerner er da en meget flot karakter.
Gravatar

#320 jessup 14 år siden

jeg har pt glemt om de render rundt i 50 år og bygger uden deres børn i drømmen - har ikke selv børn men det må vist siges at være en svær trade off?
This is just until June

Skriv ny kommentar: