Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#311 filmz-ab 14 år siden
#312 filmz-Bruce 14 år siden
#313 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#314 filmz-ab 14 år siden
hehe! Man får læst alt muligt idag om en film..
#315 elwood 14 år siden
Jeg siger ikke filmen ikke har dybde/lag, blot at handlingsmæssigt var det nu nemt nok og følge med, jeg og sikker andre havde fået det indtryk, at folk sagde den ikke sku være til og følge med i.
Dette er ikke sandt, så kan man så begynde og tage alle fortolkningerne bagefter 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#316 The Insider 14 år siden
Nej, jeg taler ikke om den sædvanlige puplikumstøj... folk var faktisk ganske gode til at tie stille og lytte efter - formentlig fordi der er så meget, man er nødt til at høre :-) Men, men, men... præsentationen var møgelendig, og hverken 80 eller 8 kroner værd.
Jeg har flere gange hørt nu - og i går fik jeg det bekræftet - at CinemaxX skruer ned for centerhøjtaleren og op for de andre højtalere. Kunne mærke det med det samme, og jeg huskede stadigvæk min oplevelse af filmen i L.A.'s ufejlbarlige ArcLight-biograf, hvor billed- og lydkvalitet var til 11 ud af 10, og jeg bed mærke i den enorme kvalitetsforskel.
LFE-kanalen overtrumfede dialogen fuldstændig. Først tænkte jeg, at lyden var alt, alt for lav (som den ALT for ofte er i vores generelt pinlige danske biografer), men da lydeffekterne indtraf, kom jeg på andre tanker. Bassen var usandsynligt høj, og flere gange var jeg ekstremt glad for, at der var undertekster, for flere ord gik næsten tabt. Ofte er der ikke noget bedre, end når en subwoofer brummer igennem, og jeg elsker en bombastisk bas lige så meget som de fleste, men her røg lydens mange nuancer fuldstændig fløjten.
Og den overdrevne bas var ikke det eneste problem - centerhøjtaleren var alt, alt for lav, og så havde lyden praktisk talt ingen diskant. Skud og eksplosioner lød som håndklap, og - "bedst" af alt - den vanvittige bas fik til sidst overbelastet en af højtalerne, så den skrattede og rystede de sidste 30 minutter. Her fornemmede jeg omsider, at jeg ikke var den eneste, som bed mærke i den rædselsfulde lyd, da flere spejdede efter den defekte højtaler. Fy for satan i helvede.
Jeg har snart ikke længere lyst til at smutte i Bio. Blu-ray er på så mange leder og kanter at foretrække efterhånden. Glæder mig dæleme til at skrue op for Inception i hjemmebiografen til den tid :-)
#317 filmz-Bruce 14 år siden
#318 filmz-ab 14 år siden
Man hører godt nok om disse problemer, ja. Min lokale biograf er også fuldstændig skod, så jeg tager ofte til Ålborg's biocity eller Struer. Struer har efter min mening noget af det bedste lyd. Jeg har ligeså lige genset Inception (igen igen) i Struer med Level 7 (gør det vist hver mandag) og jeg blev BLÆST væk da. Blæst væk. Også fra Centerhøjtaleren, hvor dialogen var ren og dejlig høj. Så modsat dig, fik jeg min bedste oplevelse hvad lyd angår.
#319 kasperlemvigh 14 år siden
Jeg har kun set filmen en enkelt gang, hvorfor detaljer mht. den logiske sammenhæng i filmen ikke står mig helt klart, men filmen har efter min mening en række problemer på andre fronter. For at nævne et par stykker:
1) Både DiCaprio og Cotillard er set bedre, jf. f.eks. hhv. Revolutionary Road og Spurven
2) Den unge, kvindelige arkitekt er møgirriterende og lige lovlig skarp
3) Actionsekvenserne er decideret kedelige/monotone, jf. f.eks. skyderierne i og omkring "isborgen".
Har læst dette et andet sted, men må erklære mig enig i vedkommendes undren: Hvem fanden spankulerer rundt i 50 år og bygger bygninger/byer i en mennesketom verden? Arkitektur er spændende, men come on.
En ret overvurderet film efter min mening, som mange andre af Nolans film i øvrigt (!), men 4 ud af 6 stjerner er da en meget flot karakter.
#320 jessup 14 år siden