Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#381 filmz-ab 14 år siden
God pointe. Jeg tvivler i det hele taget på, at Nolan har zoomet ind på Cobb's hånd hver gang. Derudover, så hæfter jeg mig stadig ved, hvorledes Saito kan hjælpe Cobb i det hele taget? Med et simpelt opkald, så Cobb slipper igennem kontrollen? Hvis slutningen er lykkelig, så er den det kun kortvarigt for Cobb's vedkommende.
Men er det ikke Memento om igen vi ser, til slut? Selvbedrag, som løsningen? Drømme kan ende lykkeligt, men det forbliver stadig en drøm
#382 Jolkro 14 år siden
Det har også hele tiden været min pointe at han selv tror det er virkelighed i enden af filmen, derfor vælger han at se hvad han vil.
Der er dog et problem med at han ser børnene som om de er blevet ældre, hvis det er minder så burde han vel ikke kunne ændre dem? Eller er det fordi han drømmer sig frem til at de er blevet ældre, ved dog ikke helt om den teori holder ud fra resten af filmens mening.
#383 Corgan 14 år siden
Jeg kan ikke huske præcis hvordan børnene så ud... men var de synligt ældre i slutningen?
Jeg kan huske at jeg synes at børnene han taler med i telefonen ikke lyder så unge som dem han ser i sine drømme, hvilket giver mening da de netop er ældre end sidst han så dem (hvilket også er grunden til han lyder lidt forvirret over at høre deres, nu ældre, stemmer)
#384 filmz-Bruce 14 år siden
#385 BN 14 år siden
Pkt. 1) Som påpeget af bl.a. tiany: Det at toppen ændrer lyd, betyder, at den vil vælte til sidst. At Nolan klipper væk, FØR den vælter, er for mig at se bare en humoristisk filmisk gimmick.
Pkt. 2) Den der med at Cobb skulle ØNSKE eller VÆLGE at se en lykkelig udgang på tingene, tror jeg ikke på, eftersom han ser sig skeptisk omkring, både da han vågner i flyet, ved ankomsten i lufthavnen og da han er hjemme.
Pkt. 3) Cobb nægter (som anført af ham imdb-brugeren) at se på sine børn i drømmene, idet han siger, at han ikke vil give op, før han ser deres ansigter i den VIRKELIGE verden. Han ved, han kan se dem i drømmeverdenen, men han siger, at han ikke vil gøre det, før det er virkelighed.
Pkt. 4) Meget vigtigt: Cobb vælger at sige farvel til sin kone, ja, han gør op med sit indre ønske om at være sammen med hende. Han vælger med andre ord at se realiteterne i øjnene og skubbe illusionen fra sig. Med dette og Pkt. 3 i tanke ville det psykologisk set slet ikke give nogen mening, at han skulle vælge at fastholde en illusion angående BØRNENE.
Pkt. 5) Med hensyn til Saitos muligheder for at skaffe Cobb gennem kontrollen, så handler det jo udelukkende om at bestikke eller på anden vis påvirke lufthavnspersonalet eller dem der står for kontrollen. Desuden er USA som bekendt et land hvor korruption og kriminelle forbindelser i mange år har været et udbredt fænomen blandt myndighedspersoner, politikere m.v.
Pkt. 6) Cobb bærer kun vielsesringen i sine drømme - ikke i virkelighedens verden.
Pkt. 7) Børnene er større og ældre i slutscenen.
#386 chronaden 14 år siden
Nogle der bor i KBH der kan fortælle mig om Inception stadig vil gå i nogle biografer i weekenden d. 10-12 september? altså om én månede
#387 filmz-ab 14 år siden
Ham der sjældent går i bio :-) hvad skyldes æren?
#388 filmz-Bruce 14 år siden
#389 MOVIE1000 14 år siden
#390 filmz-ab 14 år siden
Fedest! BN er skråsikker :-)